به گزارش ایرنا روزگاری نه چندان دور شهرنشینان تقریبا به طور کامل وابسته به روستا بودند و اساس تجارت و بازرگانی دولت ها بر اقتصاد روستایی تکیه داشت.
با ظهور مظاهر مدرنیته و گسترش شهرنشینی روستاها و آسیب پذیری و درآمد کمتر روستاییان پدیده مهاجرت و شهرنشینی اقتصاد روستایی را با بحران مواجه کرد و به حاشیه راند.
طبق سرشماری عمومی سال 95، از جمعیت 3 میلیون و 164 هزار و 718 نفر استان کرمان، یک میلیون و 302 هزار و 557 نفر در نقاط روستایی زندگی می کنند که بخش عمده ای از تولیدات استان را برعهده دارند.
تنوع اقلیم و آب و هوایی در استان کرمان زمینه تولید محصولات کشاورزی و باغی همچون پسته، خرما، گردو، گل محمدی، ذرت، گیاهان دارویی، زیره و محصولات جالیزی را در بخش بزرگی از روستاهای کرمان را فراهم کرده است.
علاوه بر این دامپروری، تولیدات متنوع صنایع دستی، ظرفیت های گردشگری و معدنی روستاهای کرمان را به فرصتی بزرگ برای توسعه و پیشرفت استان تبدیل کرده است.
اما کمبود امکانات، بروز بحران کمبود آب و خشکسالی، مهاجرت بی رویه و بیکاری فزاینده، مشکلات زیست محیطی و تخلیه روستاها به طور جدی جامعه روستایی کرمان را تهدید می کند و اگر برای آن چاره اندیشی نشود شاهد معضلات، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خواهیم بود.
اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و توانمند سازی روستاییان، راه اندازی صندوق های خرد روستایی، طرح امید و آبادانی روستا و اشتغالزایی کم هزینه در قالب طرح های هر خانه یک کارخانه در دولت تدبیر و امید توانسته تا حدود زیادی روند مهاجرت روستاییان به شهر را در استان کرمان، کاهش دهد .
برق رسانی تمامی روستاهای بالای 10 خانوار، افزایش ضریب پوشش اینترنت پر سرعت، اجرای زیر ساخت ها و ایجاد ارزش افزوده در چهار سال اخیر از راهکارهای دولت برای توسعه جوامع روستایی در کرمان بوده است.
مشارکت جوامع محلی و جذب سرمایه گذاری های خرد، ارائه تسهیلات ارزان قیمت، توزیع عادلانه فرصت و امکانات، ایجاد فرصت های شغلی و کسب و کارهای جدید و کم هزینه و پیوست های فرهنگی در روستاهای استان کرمان از جمله راهکارهای افزایش اشتغال و ماندگاری روستاییان است.
اگر چه اقدامات دولت در زمینه عمران و آبادانی روستاهای کرمان زمینه بسیار خوبی برای جهش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع روستایی کرمان را پدید آورده، اما تلاش ها باید برای به ثمر رسیدن استمرار پیدا کند.
15 مهر روز ملی روستا نام گذاری شده است.
گزارشگر:داود رجبی بهجت** انتشار : بهنام احمدی *
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.