به گزارش ایرنا، آیین نکوداشت و بازدید از سرای سالمندان محمد مرسل روز چهارشنبه با حضور مدیرکل بهزیستی استان و مدیران کل امور اجتماعی و امور بانوان استانداری کرمان و سایر مسئولان در محل سرای سالمندان محمدمرسل واقع در کیلومتر پنج جاده کرمان به کوهپایه برگزار شد.
سرای سالمندان محمد مرسل دارای 46 سالمند بانو و آقا است و این مجموعه علاوه بر تغذیه مناسب امکانات توانبخشی، آموزشی، تفریحی، سیاحتی، فرهنگی و ورزشی را در اختیار سالمندان قرار می دهد.
نگهداری و درمان سالمندان با توجه به مشکلاتی ازجمله هزینه های درمانی و ضریب امنیتی جامعه فعالیت مفید اجتماعی به شمار می رود.
دولت تدبیر و امید با انجام اقداماتی از جمله استفاده از تجربیات سالمندان با چاپ و انتشار خارات این قشر، برنامه های مناسبی در جهت سلامتی، توانبخشی و آموزش این افراد ارائه کرده است.
**جامعه نیازمند فرهنگ سازی و آگاه سازی از سالمندی است
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در حاشیه بازدید از سرای سالمندان محمد مرسل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 240 نفر در پنج مرکز سالمندی استان کرمان ساماندهی شده اند گفت: جامعه ای که به لحاظ جمعیت سالمندی رو به رشد بوده نیازمند برنامه ریزی در ابعاد مختلف سالمندی ازجمله فرهنگ سازی و آگاه سازی جامعه است.
عباس صادق زاده افزود: با توجه به اینکه بخشی از افراد سالمند نیازمند حضور در مراکز سرای سالمندان هستند و وجود این مراکز ضروری است، دولت وظیفه ساماندهی آنها را برعهده دارد.
وی تصریح کرد: آمار سالمندی در کشور هشت درصد از جامعه است و امروز 40 هزار سالمند در استان کرمان وجود دارد و اکثر قریب به اتفاق این افراد در منزل خود نگهداری می شوند که افتخار بزرگی برای کرمان است.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: باید فضایی برای حضور سالمندان در جامعه فراهم کرد و دولت تدبیر و امید در اقدامی سه مرکز روزانه را در استان کرمان راه اندازی کرده است.
وی ادامه داد: در دوران سالمندی بیش از کودکی نیاز به آموزش وجود دارد و همچنین ورزش، توانبخشی سالمندان و درمان آنها برای مراکز روزانه طرح ریزی شده است.
صادق زاده با بیان اینکه تا پایان سال 2 مرکز روزانه به سه مرکز گذشته اضافه خواهد شد افزود: این روند برای بهبود شرایط سالمندان ادامه خواهد داشت زیرا عقیده داریم که سالمندان باید آموزش ببینند تا خودشان را مدیریت کنند.
وی با تاکید بر اینکه نباید سالمندان را به اجبار از خانواده جدا کرد اظهار کرد: اعتقادات و باورهای خوب مردم و مسئولان کرمانی به صورت ارائه خدمات کیفی در مراکز روزانه اجرا می شود.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: سیاست ما بر این است که مراکز سالمندان را متوقف کرده و به سمت افزایش مراکز روزانه پیش برویم.
** باید سازمان های مردم نهاد را به حوزه سالمندی وارد کرد
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان نیز در حاشیه بازدید از سرای سالمندان محمد مرسل به خبرنگار ایرنا گفت: باید سازمان های مردم نهاد قدرتمند را در حوزه سالمندی وارد کرد تا برنامه های تفریحی، درمانی، توانبخشی و آموزشی خوبی برای سالمندان اجرا شود.
زهرا موسی پور افزود: باید ورزش المپیک سالمندی و فراکسیون سالمندان را در مجلس و تمامی دستگاه ها داشته باشیم و برنامه مدونی برای این قشر طراحی شود.
وی عنوان کرد: در کارگروه سالمندان به ریاست معاونان استاندار کرمان و دبیری مدیرکل بهزیستی استان، در خصوص برنامه ریزی برای سالمندی تلاش می شود و فعالیت دستگاه ها برای بهبود اوضاع سالمندان تعریف می شود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان با بیان اینکه با توجه به امکانات محدود تلاش فراوانی در بهداشت، درمان و تغذیه سرای سالمندان می شود گفت: جامعه ما رو به سالمندی می رود و برای این قشر باید برنامه ای جامع داشت تا آمادگی برخورد با جامعه سالمند را داشته باشیم.
وی افزود: باید با کمک تمامی افراد جامعه، دوره سالمندی باشکوهی داشته باشیم زیرا جامعه به سوی سالمندی در حرکت است.
هفته سالمند از 10 تا 16 مهر ماه برگزار می شود و در این هفته برنامه متعددی در استان کرمان برگزار می شود.
شعار جهانی امسال هفته تکریم از سالمند 'حرکت به سوی آینده، بهره گیری از استعدادها، همکاری ها و مشارکت های افراد سالمند با جامعه' است.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار : بهنام احمدی *
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.