به گزارش ایرنا عباس صادق زاده روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی سالمند در محل اداره کل بهزیستی استان کرمان افزود: آمار سالمندی کشور در سرشماری سال 95 به 10 درصد و استان کرمان به هشت درصد افزایش پیدا کرده است که توجه و همکاری ویژه تمامی مسئولان و مردم را نسبت به حل این مساله اجتماعی می طلبد.
وی با بیان اینکه جمعیت سالمندی کشور در سرشماری سال 90 هشت درصد و استان کرمان 6.7 درصد بود تصریح کرد: هم اکنون جمعیت استان کرمان سه میلیون و 164 هزار و 718 نفر است که 253 هزار و 53 نفر آن ها سالمند هستند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: رشد موالید در سطح استان کرمان 1.2 درصد بوده و اکنون رشد آن به 1.4 درصد رسیده است و نسبت به رشد موالید رشد سالمندی بیشتر بوده است.
وی افزود: ارتقای سلامت سالمندی با توجه به مشکلاتی ازجمله هزینه های درمانی و ضریب امنیت باید افزایش یابد زیرا با افزایش سلامت سالمندان شاهد تکریم سالمندان نیز خواهیم بود و بهزیستی اقداماتی در این زمینه انجام داده است.
صادق زاده بیان کرد: با پیگیری اداره کل بهزیستی کرمان در شورای سالمندی استان به ریاست استاندار مصوب شد که در مطب پزشکان، پارک ها و اتوبوس های خط واحد مکان و صندلی ویژه سالمندان در نظر گرفته شود.
وی به اختصاص 30میلیاردریال به دستگاه های اجرایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان به منظور مناسب سازی ادارات برای سالمندان و تکریم از آنها اشاره کرد و گفت: اداره کل بهزیستی استان کرمان مراکز ساماندهی سالمندان را از شبانه روزی به مراکز روزانه تبدیل کرد و این کار را از سه سال پیش آغاز کرده و هر ساله در حال توسعه آن هستیم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه هم اکنون پنج مرکز ساماندهی شبانه روزی سالمندان در سطح استان فعال است افزود: این مراکز تعداد زیادی سالمند نگهداری می کنند و سه مرکز به صورت روزانه فعالیت دارند.
وی عنوان کرد: مراکز روزانه سالمندی به مسائل مورد نیاز سالمندان از جمله آموزش، تغذیه، توان بخشی مانند فیزیوتراپی، کار درمانی و بیان خاطرات می پردازند.
صادق زاده تاکید کرد: سالمندی یک ظرفیت خوب و مفید برای جامعه است و باید از تجربه و ظرفیت های سالمندان در جامعه استفاده شود.
وی با بیان اینکه مسائل و معضلات اجتماعی جامعه نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و مشارکت همگانی از سوی تمامی اعضای جامعه است گفت: اگر مسائل اجتماعی تنها بر دوش دولت باشد قطعا این مسائل زمان بر و به این صورت مدیریت نمی شوند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه به زودی از سند چشم انداز مسائل اجتماعی رونمایی می شود افزود: در این سند می توان با آینده نگری، از اوضاع اجتماعی استان کرمان آگاهی داشت.
وی اضافه کرد: برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه های پیش از آن به مسائل اجتماعی توجه بیشتری شده است و پس از برنامه سوم توسعه برنامه ای با رویکردهای اجتماعی وجود نداشت.
صادق زاده گفت: برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی، وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به صورت مستقیم مکلف به رفع مسائل اجتماعی کرده است.
وی با بیان اینکه 23 مهرماه روز نابینا نامگذاری شده است گفت: چهار هزار و 493 نابینا در استان کرمان زیر پوشش اداره کل بهزیستی استان کرمان هستند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: 5.5 درصد از ناشنوایان کشور نیازمند حمایت و 1.5 درصد کاملا ناشنوا هستند.
وی اظهار کرد: 120 هزار نفر ناشنوا در کشور وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و 239 نفر ناشنوا در استان کرمان مورد حمایت سازمان بهزیستی هستند.
صادق زاده گفت: این افراد به علت معلولیت از اشتغال و ازدواج محروم می شوند که سازمان بهزیستی در کرمان بخشی از این معضل آنها را رفع کرده است.
وی با بیان اینکه در استان کرمان 364 هزار و 968 نفر کودک زیر سن 6 سال وجود دارد افزود: از این تعداد 24 هزار و 625 نفر زیر چهار سال سن دارند و با کمک بهزیستی هفت درصد از این افراد آموزش دیده اند و 21 درصد از کودکان با کمک آموزش و پرورش آموزش می بینند.
هفته سالمند از 10 تا 16 مهر ماه برگزار می شود و در این هفته برنامه متعددی در استان کرمان برگزار می شود.
شعار جهانی امسال هفته تکریم از سالمند 'حرکت به سوی آینده، بهره گیری از استعدادها، همکاری ها و مشارکت های افراد سالمند با جامعه' است.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار : بهنام احمدی *
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.