به گزارش ایرنا، اگر چه برخی از رسوم ماه محرم در کرمان چون گذشته رونق ندارد اما در برخی از مناطق استان کرمان هنوز هم برخی از این آیین ها اجرا می شود.
** علم گردانی
مراسم علم گردانی در برخی شهرستان های استان کرمان اجرا می شود، در این آیین روحانیان محلی علم هایی را که از چوب و پارچه ساخته شده است در خانه های مردم می برند و نذورات مردم را برای برگزاری مراسم عزاداری جمع می کنند.
این آیین در گذشته با هیجان بیشتری برگزار می شده اما امروز در برخی شهرستان ها از جمله سیرجان برگزار می شود.
علم گردانی در روز هفتم محرم انجام می شود و حرکت دسته های عزاداری از این روز اوج می گیرد.
** پخت عاشوری و نذری
خانواده هایی که درگذشتگانی دارند از روز اول تا هفتم محرم آش بلغور یا شله زرد به نام عاشوری می پزند و بین همسایگان و آشنایان خود توزیع می کنند.
خانواده هایی که کمتر از یک سال از فوت عزیزشان می گذرد در روز اول محرم این نذری را می پزند و معمولا رسم است که پختن این آش پیش از طلوع آفتاب تمام شود.
همچنین طبخ آبگوشت، پلو قیمه و سایر غذاهای نذری نیز در ایام ماه محرم انجام می شود.
** رسوم ویژه مردم دیار کریمان در روز عاشورا
در میان دسته های خاص عزاداری در روز عاشورا، دسته های لیله عباسی، کفنی و اجنیان حضور دارند.
دسته 'لیله عباسی' مربوط به شهرستان انار است که در آن افرادی با لباس های قرمز و چماق به عنوان نمادی از لشکر یزید، در روزهای تاسوعا و عاشورا در میان عزاداران حضور دارند و به صورت نمادین مراقب اسرای کربلا هستند که نگریزند و در مقابل آنها گروه 'کفنی' نیز در دسته های عزاداری حضور دارند که کفن می پوشند و با پای برهنه جلوی دسته ها حرکت می کنند و نمادی از حامیان حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) هستند.
گروه اجنیان نیز با لباس های رنگی فرسوده به عنوان نمادی از اجنه در عزاداری روز عاشورا حضور دارند.
پا برهنه راه رفتن در روز عاشورا به خاطر همدردی با اسرای کربلا، آتش زدن خیمه ها در ظهر عاشورا، سقایی، مالیدن کاهگل بر سر و رو و پوشیدن لباس شیر به عنوان نمادی از حراست اجساد شهدای کربلا نیز در این استان مرسوم است.
آیین 'چل منبرون' نیز مخصوص شهر کرمان است، حاجتمندان در شام غریبان (غروب عاشورا) در چهل تکیه و منبر شهر برای گرفتن حاجت شمع روشن می کنند.
شمع روشن کردن در تنور هم در برخی شهرستان ها مرسوم است که نمادی از قرار گرفتن سر بریده امام حسین (ع) در تنور است.
مراسم 'پرسه امام' نیز در روز سیزدهم محرم برگزار می شود و در این روز گروهی به نام 'بنی اسد' که صورت خود را پوشانده اند، با بیل و کلنگ هایی که در دست دارند، مراسم خاکسپاری شهدای کربلا را به صورت نمادین اجرا می کنند.
والدینی که در ماه های محرم و صفر صاحب فرزند می شوند، نذر می کنند فرزندان خود را تا پایان عمر در ماه محرم لباس سیاه بپوشانند.
کرمان در محرم سال جاری نیز با اجرای آیین های مختلف مرسوم این ماه، سراسر غم و اندوه است.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.