به گزارش دریافتی ایرنا نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، در دیدار روز دوشنبه علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایتخت، مقرر گردید طی انعقاد تفاهم نامه ای سه جانبه فی مابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت نیرو و استانداری کرمان در آینده ای نزدیک، عملیات بهره برداری از آب‌های ژرف استان کرمان آغاز شود.
بحران کم آبی یکی از مشکلات در کشور ایران است و این در حالیست که تاکنون نگاه کشور متمرکز به آب های سطحی بوده است و براساس آمار وزارت نیرو، آب های سطحی کشور 500 میلیارد متر مکعب است.
تاکنون تکنیک های مختلف برای حل این بحران در کشور به کار گرفته شده که از جمله می توان به موضوعاتی مانند انتقال آب، سدسازی، استفاده از آب شیرین کن ها و حفر چاه اشاره کرد اما این راه حل های مقطعی تاکنون نتوانسته است بحران آب و خشکی رودها و دریاچه های اصلی کشور را برطرف کند.
از آنجایی که معضل کم آبی، روز به روز حادتر می شود، طی کار علمی که از سوی متخصصان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام گرفته است، موضوع شناسایی و اکتشاف آب در ذخایر ژرف زمین کلید خورده است.
در حال حاضر مطالعات شناسایی ذخایر جدید آب در مناطق ژرف و عمیق ایران آغاز و پس از تهیه تجهیزات لازم توسط یکی از شرکت های دانش بنیان ایرانی، در دو استان فارس و سیستان و بلوچستان این پروژه وارد فاز اجرا شده است.
براساس اقدامات انجام گرفته در استان کرمان به مخازن آبی دست یافته ایم که چندین برابر مخازن موجود آب های زیرزمینی است لذا در این پروژه پس از شناسایی پتانسیل‌های آبی کشور، از طریق نقشه‌های سطحی زمین شناسی، مطالعات ژئوفیزیک انجام و در نهایت حفاری چاه در بلوک‌های اکتشاف آب در نقاط عمیق و ژرف انجام خواهد شد.
پس از عملیات حفاری در اعماق 25 کیلومتری زمین می توان آب شیرین و پایداری را استخراج کرد که نیاز آبی مناطق مختلف کشور همچون خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس را که نیاز به انتقال آب حوزه به حوزه دارند را، مرتفع می سازد.
بی‌شک با به نتیجه رسیدن این پروژه عظیم، دسترسی بسیار خوبی به آب‌های کاملا مطلوب به لحاظ آب شرب و صنعت و با قیمتی بسیار کمتر از آب انتقالی از خلیج فارس به کرمان دسترسی پیدا خواهیم کرد.
دریافت و انتشار : بهنام احمدی *
5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.