به گزارش ایرنا سید محمدعلی گلاب زاده روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: 15 هزار برگ از اسناد تاریخی دولت انگلیس مربوط به فعالیت کنسولگری انگلیس در کرمان برای ترجمه و انتشار در اختیار مرکز کرمان شناسی قرار گرفته و برای تهیه 15 هزار برگ از اسناد تاریخی کرمان در انگلیس از نهاد خیریه مولی الموحدین مبلغ 750 میلیون ریال کمک گرفته شده است.
وی تصریح کرد: این اسناد در اختیار وزارت خارجه و نهادهای فرهنگی انگلستان و چند مرکز نگهداری اسناد تاریخی در بریتانیا به صورت پراکنده نگهداری می شود.
وی گفت: چهار هزار برگ از اسناد برای ترجمه در اختیار دانشگاه شهید باهنر کرمان قرار گرفته است که پس از ترجمه کار پردازش، تصحیح و نگارش را در مرکز کرمان شناسی آغاز کرده ایم.
مدیر مرکز کرمان شناسی بیان کرد: این اسناد حاوی گزارش ها از قسمت هایی از تاریخ ناشناخته و مهم و اساسی کرمان همچون وضعیت نان، راه و مالیات بوده است.
وی با اشاره به فراوانی و گستردگی اسناد افزود: اولین مجموعه از اسناد کرمان در انگلیس تا پایان سال آماده می شود اما کار بر روی تمامی این اسناد حدود 10 سال طول می کشد و امیدواریم در بخش هایی از افرادی که به تاریخ کرمان آشنا باشند، استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: براساس این اسناد نفوذ دولت بریتانیا در همه قسمت های کرمان از جمله عدلیه و دادگستری مشاهده می شود و کنسول انگلیس به صورت هفتگی با شخصیت های تاثیرگذار کرمانی ملاقات داشته است.
گلاب زاده با بیان اینکه هیچ تغییر و دخالتی در متن این اسناد انجام نمی شود گفت: اسناد منبع ارزشمندی برای پژوهش و تحقیق اساتید، دانشجویان و محققین است.
کارشناس مرکز کرمان شناسی کرمان نیز گفت: کنسولگری کرمان به دلیل اینکه دروازه ورود به هند محسوب می شد برای دولت بریتانیا بسیار اهمیت بود.
مجید نیک پور افزود: فعالیت کنسولگری انگلیس در کرمان بیشتر در زمینه های نظامی، فرهنگی، سیاسی و تجاری بود و تمام کارمندان کنسولگری از افراد نظامی و اداره سیاسی ارتش انگلستان بودند.
وی بیان کرد: فعالیت کنسولگری انگلیس در قالب های مختلف علمی و آموزشی نیز در کرمان پیگیری می شد.
کنسولگری انگلیس مهر 1273 در محله زریسف شهر کرمان در عمارت سید ابوالحسن خان بیگلری (حاکم کرمان در دوران زندیه) تاسیس شد.
بنای کنسولگری قدیم انگلیس پس از به پایان رسیدن پروژه مرمتی به موزه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تبدیل خواهد شد.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار: رسول محمدحسنی
7437/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.