'بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی که روز یکشنبه در روزنامه ساندی تلگراف منتشر شد، نوشت «جبل الطارق فروشی نیست. درباره آن نمی توان چانه زنی کرد و فروخته نخواهد شد».

به گزارش جماران، بوریس جانسون در این یادداشت تاکید کرد که مواضع دولت انگلیس «ثابت و محکم باقی می ماند. حاکمیت جبل الطارق بدون رضایت رسمی انگلیس و مردم جبل الطارق نمی تواند تغییر کند».
وی افزود: «وضع جبل الطارق از سال 1713 میلادی تاکنون تغییری نکرده است. عضویت انگلیس در بازار مشترک اروپا در سال 1973 میلادی، زمانی که هنوز اسپانیا در آن عضو نبود، هیچ اختلافی به وجود نیاورد. این امر امروز نیز نباید اختلافی به دنبال داشته باشد».
'مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس نیز روز یکشنبه در گفت وگو با برنامه 'آندرو مار' شبکه 'بی بی سی' گفت: مردم جبل الطارق این مساله را روشن کرده اند که خواهان زندگی تحت حاکمیت اسپانیا نیستند و جبل الطارق( حکومت محلی) به هر شیوه ای از این مساله حفاظت خواهد کرد.'
متعاقب اظهارات فالون، 'لرد هوارد ' از رهبران پیشین حزب محافظه کار روز یکشنبه در گفت وگو با اسکای نیوز گفت که 'ترزا می' بایستی برای دفاع از حق حاکمیت بریتانیا بر جبل الطارق همانند 'مارگارت تاچر ' در جریان جزایر فالکلند، اقدام کند.
وی گفت: دولت انگلیس در جریان مذاکرات برگزیت بایستی بر حق حاکمیتش بر جبل الطارق ایستادگی کند.
انتشار جزییات پیش‌نویس راهبرد مذاکرات اتحادیه اروپا با انگلیس در مورد برگزیت، بار دیگر سبب شعله‌ور شدن تنش میان لندن با بروکسل و اسپانیا بر سر جبل‌الطارق شده است.
براساس پیش‌نویس راهبرد مذاکرات اتحادیه اروپا با انگلیس در مورد برگزیت که روز جمعه از سوی 'دونالد توسک' رییس شورای اروپا منتشر شد، توافق‌های آتی میان بروکسل و لندن، شامل جبل‌الطارق که از سال 1713 میلادی تحت حاکمیت انگلیس است، نخواهد شد، مگر آن‌ که لندن به‌طور جداگانه در این زمینه با اسپانیا به توافق برسد.
بدین ترتیب دولت اسپانیا که همچنان مدعی حاکمیت سرزمینی بر جبل‌الطارق است، به‌طور بالقوه این قدرت را به دست می‌آورد که هر توافق احتمالی میان بروکسل با انگلیس در مورد برگزیت را وتو کند.
انگلیس در صورت بروز این مساله، ناچار خواهد بود علاوه بر مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا، با اسپانیا نیز در خصوص جبل‌الطارق مذاکره کند.
پیشتر نیز نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام هشدار داده‌اند که حق حاکمیت بریتانیا بر جبل‌الطارق مسئله‌ای نیست که قابل‌ مذاکره باشد.
جبل‌الطارق منطقه‌ای صخره ای به وسعت حدود 7 کیلومترمربع در دریای مدیترانه است که نزدیک به 30 هزار نفر جمعیت دارد و اگرچه از سال 1713 میلادی تحت حاکمیت بریتانیا قرار دارد، اما اسپانیا آن را همچنان بخشی از خاک خود می‌داند.
جبل‌الطارق به‌ جز سیاست خارجی و دفاعی دارای خودمختاری بوده و پادگان و یک پایگاه دریایی بریتانیا در این منطقه مستقر است.
95.9 درصد جمعیت این منطقه در همه پرسی 23 ژوئن 2016 میلادی به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا رای دادند.
دولت اسپانیا به دنبال رای مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا در همه پرسی یاد شده، خواهان حاکمیت مشترک بر جبل‌الطارق شده بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.