حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در جریان یک همایش در خصوص 'تپه سیلک'، خواستار ایجاد یک 'سایت موزه' برای حفظ آثار سیلک در محل اثر تاریخی در کاشان شد.

 

به گزارش جماران، بعیدی نژاد در یادداشتی که در ارتباط با این همایش در صفحه ایستاگرام و تلگرامش منتشر کرد، نوشت: 'امروز همایشی در لندن در خصوص 'تپّه سیَلک' (در 3 کیلومتری جنوب غربی کاشان) این بنای مهم تاریخی ایران با حضور جمعی از متخصصان باستان‌شناسی جهان از آکادمی های مهم و موزه‌های بزرگ جهان از موزه‌ی لوور، موزه متروپلیتن نیویورک ، موزه‌ی بریتانیا، و همچنین هیاتی از بهترین متخصصان مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ایران به ریاست آقای دکتر نوکنده مدیر موزه ی ملی ایران که خودشان شخصا نه تنها آثار مهمی در این زمینه تالیف نموده اند بلکه شخصا در تپّه سیلک کاوش‌های مهم باستان‌شناسی شرکت داشته‌اند، برگزار شد. بنده نیز این فرصت را داشتم که در این جلسه سخنرانی داشته باشم. 
هدف این سمینار یادآوری ارزش تاریخی این بنای مهم به نسل جدید باستان‌شناسان و تأکید بر ضرورت ادامه‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی در این سایت مهم بود. 
کاوش‌های تپه سیلک که با تحقیقات و کاوش‌های پروفسور گیرشمن در بیش از هشتاد سال پیش شروع و بعد از وی نیز ادامه یافت، به گنجینه ظرف‌های طرح دار خاص سفال خود معروف شده است و آثار بسیار مهمی از آثار زندگی کهن منطقه را نیز در بردارد و امروز موزه معروفی در دنیا نیست که بخشی را به سفال‌های اکتشاف شده در تپه سیلک اختصاص نداده باشد.
براساس تخمین‌های تاریخی اشیاء تاریخی این تپه به حدود شش هزار سال پیش از میلاد یعنی هشت هزار سال پیش برمی‌گردد که در نوع خود قدیمی‌ترین زیستگاه انسانی کهن جهان محسوب می‌شود. 
همچنین 'زیگورات سیلک' با آنکه از زیگورات 'اور' در عراق فعلی و زیگورات چغازنبیل کوچکتر و ساده تر است و تمامی آن هم از زیر خاک بیرون نیامده است، قدیمی ترین زیگورات جهان محسوب می‌شود که تاریخ آن به سه هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. 
امروز بازسازی و بازآفرینی تپه سیلک و حفاظت از آن در برابر خطر گسترش شهر مهم‌ترین وظیفه نسل امروز ماست و خوشحالیم که مسئولین فهیم شهر کاشان به‌ویژه فرماندار ویژه شهر جناب آقای مؤمنیان به این موضوع مهم عنایت دارند اما این امر بیش از همه به بسیج مردمی و عزمی ملی نیاز دارد.
همان‌گونه که پیشنهاد ما در همین جلسه نیز مورد حمایت قرار گرفت، سیلک بیش از همه‌چیز به یک سایت-موزه نیاز دارد تا مردم ما بجای آنکه آثار و سفال‌های سیلک را در موزه‌های بزرگ دنیا ببینند، بتوانند آثار هویت فرهنگی خود را در خودِ سیلک به تماشا بنشینند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.