محسن سعیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح از مرداد سال گذشته تاکنون ادامه دارد و اصلاح نژاد به عنوان ابزاری در جهت بهبود کمی و کیفی تولیدات توانسته است بستر مناسبی برای افزایش راندمان تولید و بازده اقتصادی فراهم کند.
وی تصریح کرد: در این راستا نژادهای 2 منظوره با دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد نظیر تولید همزمان شیر و گوشت با کیفیت، سازگاری مناسب با طبیعت و آلودگی کمتر خاک در تنوع اقلیمی کشور می تواند نقش موثری در روند اقتصادی کردن تولید در واحدهای روستایی داشته باشد.
وی گفت: نژاد سمینتال، نژاد 2 منظوره اقتصادی با قابلیت تولید شیر و گوشت بالاست که هزینه نگهداری آن در مقایسه با سایر نژادهای دامی بسیار پایین و برای دامداران با صرفه تر است همچنین این نژاد آرام، کم خوراک با قدرت تطابق با شرایط انواع آب و هوایی، طول عمر زیاد و مقاوم بودن به ورم پستان است.
مدیر جهادکشاورزی رودبار جنوب اضافه کرد: این نژاد به سیلوی ذرت علاقه مند است به گونه ای که بدون مصرف مواد کنستانتره ای با خوردن سیلوی ذرت و یونجه 18 تا 20 کیلوگرم شیر تولید می کند.
وی گفت: افزایش بهره وری با گاوهای سمینتال به جای هلشتاین مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی است و با دستیابی به اهداف این طرح در آینده نزدیک شاهد ارتقای سطح تولیدات دامی از نظر کمی و کیفی خواهیم بود.
عشایر جنوب کرمان حدود یک میلیون و 200 هزار رأس دام در یک میلیون و 941 هزار و 954 هکتار از مزارع این خطه را در اختیار دارند.
خبرنگار: روح الله صائب ** انتشار: رسول محمدحسنی
6003/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.