محمود وفایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تخصیص اعتبارات استانی و ملی به طور همزمان مرمت قلعه تاریخی منوجان، گلاشگرد در شهرستان فاریاب و کهنوج انجام می شود.
وی بیان کرد: همچنین مرمت آثار معماری حاصل از کاوش های باستان شناسی محوطه باستانی کنارصندل و مسجد شهر قدیم جیرفت انجام خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: به زودی کارگاه مرمت آثار تاریخی حوزه اسفندقه در شهرستان جیرفت راه اندازی و با توجه به اعتبارات تخصیصی مرمت مقبره میرحیدر، قلعه اسفندقه، مدرسه تاریخی دولت آباد، خانه های شاپوری و فروزان نیز آغاز می شود.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان و شرکت گهر زمین بیان کرد: با همکاری این شرکت مرمت، احیاء و ساماندهی قلعه منوجان به مرحله اجرا درآمده است.
تمدن جیرفت از قدیمی ترین تمدن های تاریخ بشری است و کاوش های باستان شناسی در این منطقه نشان می دهد تاریخ ناحیه هلیل رود به هزاره سوم ماقبل میلاد بر می گردد و از تمدن بین النهرین نیز قدیمی تر است.
دشت باستان شناسی جیرفت 6 هزار سال قدمت دارد.
شهرستان جیرفت با 280 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 235 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
استان کرمان با داشتن هفت هزار اثر تاریخی، 700 اثر ملی و پنج اثر ثبت جهانی یکی از استان های مقصد گردشگری کشور است.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار: رسول محمدحسنی
7437/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.