به گزارش ایرنا در این اطلاعیه که رونوشت آن روز شنبه به ایرنا نمابر شد آمده است: به اطلاع تمامی مرتعداران، دامداران و بهره­برداران عرصه­ های منابع ­طبیعی شهرستان جیرفت می رساند با عنایت به اینکه مراتع شهرستان یکی از مهمترین و با ارزش­ترین منابع ملی کشور محسوب می شود لذا حفاظت از این منابع خدادادی و بهره­برداری بهینه از آن ضروری است.
این اطلاعیه می افزاید: مدیریت صحیح چرا توام با عملیات اصلاح و احیاء، می تواند نقش اساسی در جهت بهره­برداری پایدار و حفظ آب و خاک داشته باشد و از آنجا که تعداد دام زیاد و چرای مفرط و غیراصولی از قبیل چرای زودرس بهاری و عدم رعایت ظرفیت و زمان ورود دام به مرتع بویژه در خشکسالی­ها مهمترین عامل تخریب مراتع محسوب می شود، لذا به منظور حفظ آب و خاک، تجدید حیات پوشش گیاهی و حفظ ارزشهای زیست­محیطی مراتع، رعایت نکات ذیل ضروری می باشد:
1- تمامی بهره­برداران مراتع ییلاقی و قشلاقی و روستایی موظفند پیش از ورود دام به مرتع با مراجعه به اداراه منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به تمدید پروانه چرا اقدام کنند.
2- به منظور آمادگی گیاهان مرتعی و جلوگیری از لگدکوبی خاک، ورود و خروج هر گونه دام به مراتع باید برابر تاریخ مندرج در پروانه، صورت گیرد.
3- از ورود هرگونه دام مازاد بر پروانه های مرتعداری به مرتع خودداری شود و چاره اندیشی و تدبیر به موقع برای تهیه علوفه اینگونه دامها از سایر منابع صورت گیرد.
4- دامدارانی که فاقد پروانه مرتعداری هستند تحت هیچ عنوان درصدد اجاره مراتع دیگران نباشند.
5- در صورتیکه صاحبان پروانه تحت هر عنوان (اجاره، فروش، واگذاری) پروانه خود را در اختیار سایر دامداران قرار دهند وفق مقررات نسبت به ابطال پروانه آنها اقدام خواهد شد.
6- دامداران مراتع روستایی فقط در داخل محدوده روستای محل سکونت، محدوده پلاک ثبتی یا سامان عرفی خود دام هایشان را تعلیف و از چرانیدن مراتع و روستاهای همجوار یا مناطق دیگر به هر دلیل خودداری نمایند و اعضای شورای اسلامی هر روستا طبق قانون موظف به حفظ و حراست از مراتع محدوده روستای خود از هر حیث ( تخریب و تصرف عدوانی مراتع یا چرای غیر مجاز ) می باشند.
7- از هر گونه تقسیم و افراز مجدد مراتع ممیزی شده خودداری و مفاد پروانه های چرا و کتابچه طرح مرتعداری رعایت شود.
این اطلاعیه می افزاید: لذا از تمامی مرتعداران و دامداران و بهره برداران محترم عرصه های منابع طبیعی درخواست می شود موارد فوق الذکر و قوانین و مقررات سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری را رعایت کنند.
بدیهی است در غیر اینصورت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت و واحدهای تابعه آن موظف هستند برابر مواد قانونی (تبصره 2 بند 5 ماده 47 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مواد 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی و دیگر مواد قانونی) علیه متخلفین برای اعمال مجازات قانونی اعم از جنبه کیفری و حقوقی و اخذ خسارت وارده به مراتع در مراجع قضایی اعلام جرم نمایند.
به گزارش ایرنا هر سال با آغاز فصل گرما دامداران برای تامین علوفه مورد نیاز دام های خود به مراتع کوهستانی و مناطق ییلاقی از جمله ساردوئیه، جبالبارز، اسفندقه کوچ می کنند.
شهرستان جیرفت با 300 هزار نفر جمعیت در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار: رسول محمدحسنی
7450/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.