به گزارش ایرنا عباس صادق‌زاده روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی اوتیسم در مرکز اوتیسم امام علی (ع) شهرکرمان افزود: امروز خیرین در عرصه های مختلف مدرسه سازی، مسجدسازی و پل سازی خیرین ورود کردند و باید این پیام را به خیرین رساند که در برخی موارد بیش از مدرسه و مسجد به آنها نیاز داریم.
وی تصریح کرد: بچه هایی که دچار اختلال اوتیسم هستند می توانند با آموزش هایی توانمند و به جامعه و خانواده بازپیوند شوند به شرط اینکه به موضوع مهم آموزش توجه شود زیرا هدف اصلی آگاه سازی از اوتیسم است.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: توسط آموزش امروز حدود 12 نفر از افراد دچار اختلال اوتیسم وارد مدارس عادی شدند.
وی افزود: نوع آموزش ها، مربی ها و شکل آموزش ها در مرکز اوتیسم امام علی (ع) در کشور بی نظیر است و بایستی خودمان را در کنار این خانواده ها قرار دهیم و مسیر را برای ورود همه اقشار جامعه و ورود خیرین فراهم کنیم.
صادق زاده بیان کرد: بسیاری از اختلالات اوتیسم و سایر معلولیت ها قابل پیشگیری است منوط به اینکه این پیشگیری را به طور جدی در زندگی اجرا کنیم.
وی گفت: افزایش جمعیت و تعداد فرزندان دچار اختلال طیف اوتیسم، جامعه جهانی را وادار به نگاه آگاه سازی کرده است و امروز جامعه باید به فرهنگ پیشگیری و سلامت محوری توجه بیشتری داشته باشد که شاهد تولد چنین فرزندانی در خانواده ها نباشیم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: به علت نوع زندگی افراد در مراودات و همراهی کردن اجتماعی در جامعه امروز شاهد چنین اختلالاتی هستیم و بهترین کاری که باید برای پیشگیری و آگاه سازی و مشارکت همه افراد جامعه صورت گیرد این است که یک روز را به این نام نامگذاری کنیم.
وی گفت: در برخی معلولیت ها علیرغم داشتن دانش و علم شاهد بروز تولد مکرر فرزندان معلول بودیم.
وی افزود: سال گذشته از ظرفیت های استان با همت مسئولان و استاندار کرمان پیشنهادی برای کنترل معلولیت ها با اختلال ژنتیکی داده و برنامه ای طراحی شد که از به دنیا آمدن تعداد زیادی از فرزندان معلول پیشگیری می کرد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان عنوان کرد: افتخاری که برای مردم استان کرمان توسط مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این استان رقم خورد، از کرمان آغاز شد و تفاهم نامه ای با موضوع غربالگری ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت های ناحیه اختلالات ژنتیک، در برنامه ششم توسعه به شکل قانون مصوب شد و امروز حین ازدواج افراد مشاوره های ژنتیکی دریافت می کنند.
وی گفت: استان کرمان در بحث ژنتیک و در اختلالات ناشی از مادرزادی کنترل انجام داد و این کنترل به قانون تبدیل شد لذا امروز نیز می تواند در طیف اوتیسم ورود کند.
در این آیین نمایشگاه دائمی دستاوردهای فرزندان دچار اختلالات اوتیسم در مرکز امام علی (ع) با حضور مدیرکل بهزیستی استان، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان و جمعی از مسئولان افتتاح شد.
امسال برای نخستین بار سازمان جهانی بهداشت روزی را برای آگاه سازی جامعه و خانواده ها از اختلالات طیف اوتیسم، به این نام نامگذاری کرد.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7420/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.