مهدی رجبی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از 60 درصد آتش سوزی ها توسط همین گروه ها اطلاع رسانی شده است.
وی بیان کرد: سال گذشته بیش از یکهزار و 70 هکتار آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان به وقوع پیوست و حدود 90 درصد آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان در 6 ماه ابتدایی سال روی داده که بیشتر بر اثر بی احتیاطی عامل انسانی بوده است.
وی گفت: امروز بشر دریافته اگر بخواهد به حیات خود ادامه دهد هیچ گزینه ای جز منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست وجود ندارد و ما در دوره ای این منابع طبیعی را مدیریت می کنیم که صبر و سخاوت طبیعت به اتمام رسیده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان افزود: پایگاه اطفاء حریق شهرستان رابر با 900 متر مربع زیربنا نیز امسال برای اولین بار در جنوبشرق کشور راه اندازی می شود.
وی با بیان اینکه حدود 550 هکتار از جنگل های استان را درخت های بادام و بنه کوهی تشکیل می دهد عنوان کرد: این جنگل ها سالانه 200 هزار تن بذر بادام تولید می کنند.
رجبی زاده با اشاره به وضعیت گیاهان دارویی در استان گفت: سال گذشته مجوز حمل 2 هزار و 300 تن انواع گیاهان دارویی به ارزش چهار میلیارد تومان صادر شد.

**بدهی 170 میلیارد تومانی معادن کرمان به منابع طبیعی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: معادن استان بیش از 170 میلیارد تومان حقوق دولتی به منابع طبیعی بدهکار هستند در حالی که شدیدا به این پول در صیانت از عرصه های منابع طبیعی نیاز داریم.
وی با اشاره به بحث تملک اراضی ملی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای چهار میلیون و 100 هزار هکتار از اراضی، سند تک برگ صادر شده که صدور سند برای سه میلیون و 800 هزار هکتار از این اراضی در دولت یازدهم انجام شده است.
وی گفت: در صورت تامین اعتبار می توانیم 9 میلیون هکتار از اراضی باقی مانده استان را به سیستم کاداستر وارد کنیم.

**رفع تصرف 4400 هکتار از عرصه های منابع طبیعی کرمان در دولت یازدهم
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه به ازای هر 28 هزار هکتار منابع طبیعی باید یک نیروی انسانی در منابع طبیعی فعالیت کند عنوان کرد: در استان کرمان به ازای هر 150 هزار هکتار منابع طبیعی یک نیروی انسانی فعالیت می کند و با وجود تمامی کمبودها توانستیم چهار هزار و 400 هکتار از اراضی ملی را در دولت یازدهم رفع تصرف کنیم.
وی با اشاره به توقف عملیات مارچ پاشی شرق استان از سال 85 خاطرنشان کرد: برای انجام عملیات های مارچ پاشی و مقابله با بیابان زدایی در چهار شهرستان شرقی استان به 528 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و با توجه به وجود مستمر توفان شن در این مناطق، انتظار می رود این 528 میلیارد تومان به عنوان یک ردیف بودجه ای در نظر گرفته شود.
رجبی زاده با اشاره به وجود 24 کانون بحرانی ریزگرد در استان کرمان گفت: 55 درصد این کانون ها که شدت زیادی هم دارند در شرق استان هستند.
وی همچنین با اشاره به اینکه موازی کاری در دستگاه های اجرایی موجب هدر رفت منابع می شود عنوان کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که 2 دستگاه اجرایی در آن متولی طبیعت و منابع طبیعی هستند.
وی با بیان اینکه حوزه آبخیزداری استان 10 میلیون و 500 هزار هکتار است افزود: در شمال استان کرمان چهار حوزه آبخیزداری اصلی و تعداد 32 زیر حوزه وجود دارد که با استفاده از این حوزه ها سالانه 360 میلیون متر مکعب آب را مدیریت می کنیم.
وی با بیان اینکه سالانه 22 میلیارد متر مکعب بارندگی در سطح استان رقم می خورد اظهار کرد: بخش عمده ای از این بارش ها تبخیر شده و بخشی دیگر در زمین نفوذ می کند و در نهایت سه میلیارد متر مکعب آن به صورت روان آب در می آید که باید این روان آبها را مدیریت کنیم.
شمال استان کرمان بیش از 13 میلیون و 500 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی را در خود جای داده و اداره کل منابع طبیعی با 476 نفر پرسنل، 16 شهرستان را پوشش می دهد.
جنوب استان کرمان با هفت شهرستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مستقل دارد.
خبرنگار: کمیل بهشتیان ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7429/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.