به گزارش ایرنا حسین رشیدی روز پنجشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمان افزود: یکهزار و 300 واحد پرورش طیور گوشتی در استان داریم و 14 میلیون جوجه در هر دوره تولید می شود که اقدامات قرنطینه ای و پیشگیری به صورت مداوم باید در استان کرمان انجام شود تا از ورود و شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه 60 کانون بیماری آنفلوآنزای پرندگان در 11 استان کشور مشاهده شده است عنوان کرد: ویروس آنفلوآنزا از جنوب شرقی آسیا به سیبری، اروپا و کشور ما رسیده است که علائم تنفسی و خونریزی را به همراه دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: آنفلوآنزای پرندگان مشکلاتی را برای جمعیت طیور صنعتی و بومی ایجاد کرده و این ویروس بین انسان و دام مشترک است و می‌تواند ایجاد بیماری کند.
وی افزود: خطر انتقال بیماری آنفلوآنزای پرندگان به انسان و حیوان وجود دارد و پرندگان مهاجر مخزن اصلی آنفلوآنزای پرندگان هستند و امکان جلوگیری از ورود این پرندگان برای انتقال آلودگی به کشورهای مختلف وجود ندارد.
رشیدی با بیان اینکه مرغداری‌هایی که در جوار برکه و آبگیرها قرار دارند بیشتر در معرض شیوع این بیماری هستند اظهار کرد: مهمترین راه انتقال این بیماری از طریق کودهای آلوده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون از 45 گونه پرنده این ویروس جدا شده است گفت: تاکنون موردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور گزارش نشده و می‌توان با اقدامات پیشگیری از شیوع بیماری جلوگیری کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در این نشست گفت: در حوزه های محیط زیست تمامی زیستگاه ها برای مقابله با آنفولانزای پرندگان پایش می شود.
محمود صفرزاده افزود: در حوزه حیات وحش نمونه برداری هایی از پرندگان انجام شد و تاکنون موردی از آنفلوآنزای پرندگان در استان کرمان مشاهده نشده است.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7420/3028

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.