به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الله موسوی قوام پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری در خصوص نحوه برگزاری جشن‌های گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیر عمد استان کرمان بیان داشت: ستاد دیه در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۲ با نیت کمک به زندانیان جرایم غیر عمد با کمک خیران در کشور تأسیس شد.

وی به تاریخچه تأسیس ستاد دیه در استان اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۸۰ قریب به ۱۹ سال پیش ستاد دیه با نیت کمک به زندانیان جرایم غیر عمد در استان تشکیل شد که تاکنون توفیقات بسیار خوبی حاصل شده است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان گفت: در ابتدای تشکیل ستاد دیه منابع ستاد صرفاً از طریق کمک‌های مردمی و خیران تأمین می‌شد اما از سال ۱۳۸۴ دولت هم به کمک ستاد دیه شتافت و اعتباراتی در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به ستاد پرداخت کرد تا افرادی که با جرایم غیر عمد وارد زندان می‌شدند و توانایی پرداخت اقساط را داشتند بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

موسوی قوام تصریح کرد: ستاد دیه در راستای کمک به زندانیان جرایم غیر عمد دو موضوع را مد نظر قرار داد ابتدا نیازمندی و آبرومندی زندانیان بود و اینکه فرد قبلاً سابقه کیفری نداشته و مستحق این کمک باشد. بخشی از بدهی را فرد زندانی پرداخت می‌کند بخشی مشمول رضایت شاکی شده و قسمتی را هم ستاد دیه متقبل می‌شود.

وی گفت: رسالت ستاد دیه در دو بخش درمان و پیشگیری تعریف شده که تأمین منابع مالی و گلریزان در بخش درمان است اما در پیشگیری ستاد دیه به تنهایی نمی‌تواند کار کند و به یک بسیج عمومی نیاز دارد تا از ورود افراد به زندان جلوگیری شود.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان ابراز داشت: در خصوص کمک به زندانیان جرایم غیر عمد هر ساله شاهد برگزاری جشن‌های گلریزان در ماه مبارک رمضان هستیم که متولی اصلی آن ستاد دیه است.

وی افزود: جشن‌های گلریزان در سنوات گذشته با حضور امام جمعه، فرمانداری و … به صورت چهره به چهره برگزار می‌شد اما امسال با توجه به شیوع کرونا جشن‌های گلریزان به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

برگزاری ۳۳ جشن گلریزان در استان کرمان

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان در بخشی از سخنانش به عملکرد ستاد دیه طی ۱۹ سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: از سال ۸۰ تاکنون تعداد سه هزار و ۵۹۷ مددجوی واجد شرایط از زندان‌ها با مبلغ ۶۷ میلیارد تومان آزاد شدند از این تعداد ۶۴۲ نفر بیش از ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: ۵۵۹ نفر از محل کمک‌های ستاد دیه کشور به مبلغ حدود ۱۶ میلیارد تومان و ۲۱۶ نفر از محل اعتبارات صندوق تأمین خسارت‌های بدنی که عمدتاً بدهکاران دیه تصادفات بوده‌اند با بیش از ۱۷ میلیارد تومان آزاد شده‌اند.

موسوی قوام بیان داشت: از محل کمک خیران هزار و ۴۷۸ نفر طی چند سال اخیر با بیش از ۲۰ میلیارد تومان آزاد شده‌اند همچنین ۲۰۴ جشن گلریزان تاکنون در استان برگزار شده که بیش از ۳۳ میلیارد تومان تعهد خیران بوده که ۲۲ میلیارد تومان آن وصول شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر استان کرمان ۸۰ درصد وصولی تعهدات خیرین داشته که بیشترین جذب خیرین در کشور را به خود اختصاص داده ضمن اینکه ۷۰۲ مددجوی جرایم غیر عمد بدون پرداخت وجه و با رضایت شاکیان از زندان آزاد شده‌اند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان گفت: سال گذشته ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعهد خیران در طی برگزاری ۲۲ جشن گلریزان داشتیم که هفت میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان آن وصول شده است.

وی ادامه داد: امسال ۱۷۰ نفر مددجوی واجد شرایط ستاد دیه داریم که در راستای آزادی آنان بیش از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیاز داریم که از تمام ظرفیت‌های استان برای آزادی آنان استفاده خواهیم کرد.

موسوی قوام ابراز داشت: ۱۱ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد را در این شب‌های قدر آزاد خواهند شد که شش نفر مربوط به کرمان سه نفر رفسنجان و دو نفر متعلق به شهرستان بم می‌باشند که در مجموع بدهی این افراد دو میلیارد بوده که ۷۰ درصد شکات رضایت داده‌اند و یا تخفیف گرفتیم.

وی تصریح کرد: خیران و مردم نیکوکار استان می‌توانند کمک‌های نقدی خود را از طریق شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۹۷۴۲۰ بانک ملی و ۵۸۵۹۸۳۷۰۰۰۱۳۲۴۱۱ بانک تجارت و یا شماره گیری کد #۷۷۷۷*۷۸۰* کمک‌های نقدی خود را در راستای کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد واریز کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.