به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز یکشنبه در نشست هیات امنای ستاد دیه استان کرمان با اشاره به لزوم کاهش جمعیت کیفری زندان ها به عنوان یکی از اولویت های پیش روی قوه قضائیه، افزود: لازم است معین های اقتصادی بر مبنای مسئولیت های اجتماعی خود در زمینه کمک به آزادی مددجویان جرائم غیرعمد همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به این مطلب که فضای امسال برای برگزاری جشن های گلریزان با فضای سال های قبل کاملا متفاوت است، تاکید کرد: در این رابطه باید به دنبال تجربیات و راهکارهای جدید باشیم تا کمک های مردمی برای آزادی مددجویان جرائم غیرعمد محقق شود.

رئیس هیات امنای ستاد دیه استان کرمان ضمن تاکید بر این مطلب که بهره مندی از فضای مجازی یکی از راهکارهای پیش رو است اما به یقین نمی تواند تاثیری مانند جشن های گلریزان را داشته باشد، خاطرنشان کرد: برگزاری جشن های گلریزان با حضور حداقلی خیران و با رعایت فاصله اجتماعی به عنوان یکی از راهکارهای پیش رو به شمار می رود.

موحد با اشاره به این مطلب که جلسات حضوری با خیران در ماه مبارک رمضان را باید با حفظ فاصله اجتماعی ادامه داد، گفت: این همایش ها باید به صورت محدود به منظور تقدیر از خیران برگزار شود.

وی بر انجام کارهای تبلیغی و تشویقی در رابطه با خیران ستاد دیه نیز تاکید کرد و گفت: توسعه فعالیت های رسانه ای و فرهنگی برای جلب و افزایش کمک های خیران در راستای آزادی مددجویان جرائم غیرعمد از زندان های استان کرمان نیز باید دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: کمیته ای برای انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی در ستاد دیه مرکز استان کرمان تشکیل می شود که اقدامات این حوزه را به صورت مستمر پیگیری کنند.

موحد با تاکید بر این مطلب که قوه قضائیه خود را برای مدیریت وضعیت پساکرونا آماده کرده است، ادامه دداد: برای مدیریت ورودی پرونده ها و رسیدگی به آنها در دستگاه قضائی برنامه ریزی های لازم در دست انجام است.

وی یادآور شد: در دوران وقوع کرونا به شکل جدی به دنبال تامین امنیت زندان ها بوده ایم و با تدابیر انجام شده در کرمان وضعیت مناسبی وجود دارد.

مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه استان کرمان نیز گفت: در سال گذشته با پرداخت ۱۰ میلیارد و ۷۸۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، زمینه آزادی ۳۲۹ مددجوی جرائم غیرعمد از زندان های استان کرمان فراهم شده است.

سید حجت الله موسوی قوام با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۴ کمیسیون تشخیص وام تشکیل شده است، افزود: از مجموع مددجویان جرائم غیرعمد آزاد شده در سال گذشته ۲۹۸ نفر با کمک خیران به مبلغ بیش از هفت میلیارد و ۲۶۷ میلیون تومان آزاد شده اند.

وی ادامه داد: ۶ نفر نیز با استفاده از کمک های ویژه ستاد دیه مرکز به مبلغ ۴۰۸ میلیون تومان، ۱۱ نفر با استفاده از تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان و ۱۴ نفر با استفاده از اعتبارات صندوق تامین خسارت های بدنی به مبلغ یک میلیارد و ۸۸۳ میلیون تومان از زندان ها آزاد شده اند.

مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه استان کرمان با اشاره به برگزاری ۲۰۰ جلسه صلح و سازش در استان کرمان طی سال گذشته، خاطرنشان کرد: در این جلسات در مجموع ۸۶ میلیارد و ۶۱۳ میلیون تومان تخفیف بدهی شاکیان حاصل شده است.

موسوی قوام اظهار داشت: در سال گذشته ۲۶ جشن گلریزان در استان کرمان برگزار شده که در مجموع ۹ میلیارد و ۱۲۶ میلیون تومان تعهد خیران را داشته ایم که بالغ بر ۸۰ درصد تعهدات خیران و معادل هفت میلیارد و ۲۶۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان وصول شده است.

وی به برگزاری مراسم تجلیل از خیران بند نسوان زندان مرکزی کرمان و تجلیل از خیران درخت آرزوها نیز اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ۱۸۴ مددجوی جرائم غیرعمد در زندان های این استان حضور دارند که از این تعداد پنج نفر دیه بدهکار تصادفات، چهار نفر دیه بدهکار حوادث کارگاهی و ۱۰۸ نفر بدهکار مالی هستند و ۵۷ نفر نیز به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه و ۱۰ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت نفقه در زندان ها حضور دارند.

مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه استان کرمان عنوان کرد: بالغ بر ۹۰ درصد مددجویان جرائم غیرعمد ورودی به زندان های استان کرمان در ۶ ماه پایانی سال ۹۸ وارد زندان شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.