به گزارش ایرنا، سید مصطفی آیت اللهی موسوی شامگاه پنجشنبه در گفت ‌و گوی ویژه خبری شبکه استانی کرمان با اشاره به اینکه برآورد کلی خسارت‌های سیل اخیر در دست انجام است، افزود: در سیل اخیر تقریبا ۶۰۰ هکتار از مزارع،  ۲۰۰ هکتار از باغات و نخیلات و بیش از ۲۰ رشته قنات در منطقه شهدا و گلباف خسارت دیده است.

وی تصریح کرد: وضعیت بارش‌های فروردین‌ماه به نوعی بود که در آخرین ساعات ۲۸ فروردین ماه حدود سه ساعت بارش را داشتیم و در پی این بارش‌ها،  با توجه به اینکه بخش های شهدا و گلباف بیشترین حجم بارش ها را داشتند و در اثر این بارش‌ها حجم زیادی از آب به منطقه سرازیر شد.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان ادامه داد: در بررسی بیشتر سیلاب ها مشاهده می شود که تصرفاتی وجود دارد که به صورت غیرقانونی در مسیر عبور رودخانه‌ها انجام شده اند که تخریب و سیل را تشدید می کند و در این سیل نیز این اتفاقات رخ داده و منجر به افزایش خسارت ها شده است.

آیت‌اللهی موسوی با اشاره به این مطلب که ساخت و سازهای موجود در حریم و بستر رودخانه ها موجب ورود آب به روستای جهر و افزایش خسارت ها در این منطقه شده است، گفت: روستای جهر در گذشته دارای دیواره حفاظتی بوده اما با توجه به توسعه این روستا، بخش هایی از ان از محدوده دیواره حفاظتی خارج شده و خسارت ها بیشتر در این بخش بوده است.

وی گفت: امروز بر اساس گزارشات رسیده، با همکاری مجموعه توان استان و نیروهای سپاه و بسیج کار پاک کردن گل و لای خانه‌هاو معابر به پایان رسیده و وضعیت مناسبی در این روستا حاکم شده است.

معاون امور عمرانی استانداری کرمان یادآور شد: بلافاصله پس از وقوع سیل نیروهای هلال احمر و راهداری در منطقه مستقر شدند و کارها به نحوی پیش رفت که با وجود اطلاع این حادثه در ساعت یک و ۳۰ دقیقه، تا ساعت پنج صبح تمامی مسیرهای دسترسی زمینی به مناطق سیل زده بازگشایی شد.

آیت اللهی موسوی با اشاره به این مطلب که در سیل اخیر برق ۲۰ روستا، آب هفت روستا و ارتباطات ۱۰ روستا قطع شده بود، اظهار داشت: در نخستین ساعات بروز این حادثه مدیران مربوطه در محل حضور یافته و کارها به درستی انجام شد.

وی ضمن بیان این مطلب که قطعی برق روستاها بلافاصله با استقرار سه دستگاه ژنراتور حل شده است، تاکید کرد: قطعی آب و زیرساخت های مخابراتی نیز یک روز پس از حادثه رفع شده است.

معاون امور عمرانی استانداری کرمان اظهارداشت: در حال حاضر نیاز است که ساخت و ساز واخدهای خسارت دیده در منطقه آغاز شده و در این زمینه برآوردهای اولیه از سوی بنیاد مسکن انجام شده و به تهران اعلام شده و ان شاالله اعتبار مناسب اختصاص یابد.

آیت اللهی موسوی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به نحوی اقدام می‌شود که منتظر اقدامات مرکز نباشیم و از یکشنبه هفته آینده کار ساخت و ساز واحدهای مردم اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: با هماهنگی انجام شده با شهرداری‌های استان کرمان تعدای از ماشین آلات مورد نیاز به منطقه اعزام شده و شهرداری اندوهجرد مسئولیت کار را بر عهده گرفته و در تمامی روستاها کارهای لازم در دست انجام است.

معاون استاندار کرمان گفت: ۲ دستگاه ماشین آتش نشانی، ۹ دستگاه کامیون و سه دستگاه لودرو گریدر به منطقه سیل زده کرمان اعزام و امروز بر اساس آخرین اطلاعات وضعیت آن منطقه کارهای مربوطه به خوبی انجام شده است.

آیت اللهی موسوی با اشاره به این مطلب که اقدامات بسیار خوبی را قرار است معین اقتصادی منطقه و خیران برای کمک به سیل زدگان انجام دهند، خاطرنشان کرد: طبق قانون مدیریت بحران در ابتدای بحران برخی کارها باید به اضطرار انجام شود و در این سیل بسیاری ازکارها فراتر از انچه در قانون پیش بینی شده، انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ راه روستایی در روز ابتدایی حادثه بازگشایی شده است، تاکید کرد: برخی مشکلات موجود در مناطق سیل زده مربوط به گذشته بوده است و مقرر شده که این مشکلات نیز در اسرع وقت رفع شود.

معاون امور عمرانی استانداری کرمان با اشاره به این مطلب که تقریبا هر روز مجموعه مدیریتی استان کرمان درمناطق زلزله زده حضور می یابند، تاکید کرد: در راستای اضطرار اولیه ۱۴۰ دستگاه چادر، ۳۵۴ قطعه موکت ، ۹۰۰ تخته پتو و انواع کنسروجات در مناطق سیل زده توزیع شده است.

آیت اللهی موسوی با اشاره به این مطلب که برخی اوقات توسعه به شکلی غیراصولی رخ می‌دهد، تاکید کرد: در اکثر سیل‌ها از جمله در سیل جنوب مشاهده می‌شود که افزایش خسارت‌ها به این دلیل است که تصرفات اراضی کشاورزی و حتی مسکونی در بستر و حریم رودخانه‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با کمک منابع طبیعی کارهای بسیار خوبی برای جلوگیری از خسارت سیل های اخیر انجام شده است.تاکید کرد: به عنوان مثال شهر زهکلوت در مسیر عبور آب قرار دارد و دشت سیلابی است که برای جلوگیری از خسارت های سیل در این منطقه احداث سه دیواره حفاظتی آغاز شده و پیشرفت خوبی داشته است.

معاون امور عمرانی استانداری کرمان یادآور شد: در شرق شهر کرمان مجموعه کوه هایی در  منطقه ده بالا داریم که با وقوع بارش‌ها آب از آن منطقه به رودخانه ماهانی و بند مملکت هدایت می شده و امروزتمامی این نقاط تصرف شده است و اگر هنوز هم بارش شدید در این منطقه انجام شود با خسارت‌هایی روبرو خواهیم شد.

آیت اللهی موسوی گفت: ۹ بند برای پیشگیری از وقوع سیل های اخیر انجام شده و تاثیر به سزایی در جلوگیری از خسارت های ناشی از سیل داشته است.

وی با تاکید بر این مطلب که خدمات رسانی در زمان اضطرار با وضعیت عادی کاملا متفاوت است، افزود: مردم باید توجه داشته باشند که در شرایط بحرانی همکاران ما باید در ابتدا راه ها را باز کنند تا امدارسانی زمینی انجام و سپس بروز خسارت های جانی بررسی شود و سپس توزیع اقلام امدادی و انجام اقدامات امدادی انجام می شود.

معاون امور عمرانی استانداری کرمان درباره اقدامات انجام شده برای سیل زدگان جنوب استان کرمان نیز گفت: تمام واحدهای خسارت دیده در این منطقه در مرحله عملیات اجرای فونداسیون هستند و مصالح تامین شده و کار در دست انجام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.