محمدرضا پورابراهیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سال جهش تولید بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری و این مهم در دستور کار قرار گرفته است افزود: امیدواریم در این سال اقدامات و فعالیت‌ها در حوزه اقتصادی با همکاری بین ارکان نظام، مجلس، دولت و دستگاه قضایی به نحوی راهبردی شود که خروجی آن آثار مثبتی در حوزه معیشت و اقتصاد زندگی مردم ایجاد کند. 

وی با اشاره به اینکه آن چیزی که در گلوگاه‌های اصلی اقتصاد کشور به نظر می‌رسد موانع یا مشکلات ناشی از اتفاقات مثبت در حوزه تولید است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها روی بر همین موضوع تاکید داشته است اظهار داشت: بخشی از این موضوع عوامل بیرونی و بخش دیگر آن عوامل داخلی است که شاید از منظر و نگاه کارشناسی سهم عوامل داخلی به مراتب بیشتر باشد. 

نماینده مردمکرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سهم عوامل بیرونی شبیه به همه عوامل بیرونی موثر در حوزه‌های اقتصادی در بحث تحریم‌ها و همچنین اتفاقاتی مانند شرایط کنونی در دنیا از قبیل کرونا یا رکود و رونق هایی که به دلایل مختلفی شکل می‌گیرد در اقتصاد کشورها موثر است. 

وی با بیان اینکه عامل بیرونی که عمدتا امروز در اقتصاد ایران اثرگذار بوده و کسی نمی‌تواند آن را کتمان کنند وجود تحریم‌ها است افزود: البته تحریم ها در کوتاه مدت اثر منفی بر اقتصاد کشور می‌گذارد اما در میان مدت و بلند مدت بسته به عملکرد کشور است که تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کند. 

پورابراهیمی با بیان اینکه در طی سال‌های گذشته اتفاقات مطلوبی در حوزه عوامل بیرونی شکل گرفته است تصریح کرد: در حوزه عوامل خارجی به عنوان مثال حدود یکسال و نیم قبل ما کالاهای وارداتی را مورد بررسی قرار دادیم که همیشه بر حوزه تراز بازرگانی اثر منفی  و همچنین در حوزه تولید داخلی کشور نیز تاثیر داشتند و سالانه حدود هفت هزار قلم کد کالایی وارد کشور می شود که با بررسی های انجام شده حدود یکهزار و ۴۰۰  قلم آن در کشور تولید و یا ظرفیت ساخت آن در کشور فراهم است که بر اساس تصمیمات گرفته شده واردات این کالاها ممنوع شد. 

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این کالاها به توانمندی داخلی تبدیل شد و تولید داخل کشور با کیفیت بهتر و در حد استانداردها و اندازه های سطح منطقه ای و جهانی انجام می‌شود. 

پورابراهیمی گفت: نمونه از این اقدامات در حوزه فرآیند تولید می‌تواند در گام‌های بعدی تحریم‌ها شکل بگیرد یعنی اگر تحریم‌ها در کوتاه مدت اثر منفی داشته باشند اما در بلندمدت این موضوع می تواند در داخل کشور به فرصت تبدیل شود. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آمریکا با وجود تعهداتی که نسبت به ایران داشت؛ پیمان‌شکنی کرد و نه تنها خودش همکاری نمی‌کند بلکه سایر کشورها را نیز تحت فشار می گذارد تا با ما همکاری نکنند. 

وی  با بیان اینکه بدون شک اقتصاد کشور به لحاظ شرایطی که دارد؛ می‌تواند بر روی پای خود بایستد تاکید کرد:  مسیر حرکت در این حوزه کاملا تعریف شده اما عمده مشکلات ما در حوزه مسائل داخلی در زمینه ایجاد ظرفیت‌های تولیدی، رونق و جهش تولید به چند مقوله برمی‌گردد که به نوعی موانع تولید اقتصادی هستند.

پورابراهیمی با اشاره به این موانع خاطرنشان کرد: طی۲ سال گذشته فعالان اقتصادی بخش خصوصی مشکلات ناشی از مسائل تأمین مالی که به نظام بانکی بر می‌گردد، مشکلات ناشی از حوزه مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده و حوزه نظام تامین اجتماعی و بیمه ای را از جمله موانع مهم خود در حوزه تولید عنوان کردند. 

وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین موانع که اخیرا در حوزه فعالان اقتصادی مطرح شده تغییر قوانین و نامناسب بودن فضا و محیط کسب و کار است گفت: اگر امسال این چهار محور مبنای ما در طرحی که در کمیسیون اقتصادی آماده می‌کنیم؛ قرار گیرد؛ می‌تواند گره‌گشای فعالیت‌های بخش اقتصادی باشد و آثار و پیامدهای آن را که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای جهش تولید آمده است را در نیمه دوم امسال شاهد باشیم. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تامین مالی در اقتصاد کشور که به فعالیت‌های نظام بانکی در این حوزه برمی‌گردد، مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده و مسایل تامین اجتماعی را سه محور مهم در حوزه مسائل اقتصاد داخلی عنوان کرد و افزود: در کنار فعالیت‌های اقتصادی عدم ثبات قوانین و مقررات و عدم سهوالت در صدور مجوزها و فضای کسب و کاری که در اقتصاد کشور از آن نام برده می‌شود از عوامل دیگری هستند که به شدت به فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارهای کشور آسیب وارد می‌کنند.

پورابراهیمی از عوامل ذکر شده به عنوان مهمترین عوامل در حوزه مسائل اقتصادی یاد کرد و گفت: بهترین راه این است که راهکارهای حل این مشکلات را مبنا قرار دهیم و این در حالی است که بارها خود فعالان اقتصادی مطرح کرده‌اند اگر این مشکلات و موانع از سر راه برداشته شود ما دیگر نیاز به حمایت نداریم. 

وی ادامه داد: حمایت به مفهوم اینکه فراتر از مشکلات موجود ما بتوانیم سیاست‌های تشویقی داشته باشیم گرچه این مهم امروز بسیار مطلوب است اما امروز کار تولید و اقتصاد ایران به جایی رسیده که فعالان اقتصادی ما اعلام می‌کند اگر موانع برداشته شود ما نیاز به حمایت نداریم. 

وی با اشاره به وجود مجلس در این مسائل تصریح کرد: البته طی یکی و ۲ سال گذشته در کمیسیون اقتصادی و کمیسیون ویژه مجلس اقداماتی در خصوص کاهش مشکلات و مسائل فعالیت‌های اقتصادی در کشور مطرح شد که بخش‌هایی از آن عملیاتی شده اما عمده آن به نظارت‌ها بر می‌گردد و در سال ۹۹ باید عمده تلاش ما بر اجرای دقیق قوانین موجود باشد تا این مهم به رفع مشکلات در حوزه تولید کشور کمک کند. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاید در شرایط فعلی تدوین قوانین جدید ضرورتی نداشته باشد اما بخش عمده باید نظارت بر اجرای قوانینی باشد که تا امروز برای کسب و کارهای اقتصادی تدوین شده است خاطرنشان کرد:  این نظارت به جهش تولید کسب و کارها کمک می‌کند و تکمیل قوانین مرتبط با حوزه‌های اقتصادی که در سال‌های گذشته تدوین شده نیازمند بازنگری است که قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از قوانین است که  مراحل پایانی خود را در مجلس طی می‌کند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.