به گزارش خبرنگار مهر، یدالله موحد پیش از ظهر یکشنبه در دیدار رئیس قوه قضائیه با قضات و کارکنان قضائی و اداری استان کرمان بیان داشت: مردم استان کرمان مانند سایر مردم به تدابیر و اندیشه‌های لازم در راستای عملیاتی بودن منشور گام دوم انقلاب و اجرای منویات مقام معظم رهبری برای تحقق عدالت رشد و تعالی کشور و ارتقا سلامت اداری و قضائی دلبسته و امیدوارند.

وی افزود: این خطه از ایران مهد سرداران و شش هزار و ۵۰۰ شهید گلگون کفن، ۱۹ هزار جانباز، هزار و ۲۸۴ آزاده و مهد ۲۳ نفر آزاده ۱۳ تا ۱۷ ساله است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: کرمان از پهناورترین استان‌ها است که ۱۱ درصد وسعت کشور را به خود اختصاص داده و با جمعیت ۴ درصدی در جایگاه نهم از نظر جمعیت قرار دارد.

موحد بیان کرد: استان کرمان ۲۳ شهرستان، ۵۵ بخش، ۳۲ مجتمع قضائی فعال هستند و در مرکز چهار مجتمع قضائی با هزار و ۲۶۸ کارمند در این واحدها مشغول به کار هستند.

وی یادآور شد: ۳۱۷ شورای حل اختلاف در استان کرمان وجود دارد ضمن اینکه کرمان استانی ویژه است که ۴۲ واحد معدنی با ۳۹۵ هکتار و ۲۵ درصد باغات کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس کل دادگستری کرمان گفت: همچنین کرمان سابقه تاریخی طولانی دارد و با داشتن معدن، صنعت، کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری به مرکز فرهنگی و دانشگاهی در جنوب شرق کشور تبدیل شده و کرمان به طور قطع از جمله استان‌های برتر در حوزه صادرات غیرنفتی در کشور است.

لزوم چاره اندیشی در سطح ملی برای آسیب‌های استان کرمان

موحد عنوان داشت: در کنار این مواهب الهی، برخی تهدیدات و آسیب‌ها متوجه استان است که منشای بسیاری از جرایم، دعاوی و ناهنجاری هستند که نیاز است در سطح ملی در مورد آنها چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: پهنای استان کرمان موجب ورود قاچاق و ترانزیت حجم قابل توجهی از انواع مواد مخدر و روانگردان شده است به گونه‌ای که ۶۰ درصد از مواد مخدری که وارد کشور شده از این مبادی وارد می‌شود.

موحد گفت: کشف بیش از ۱۰۰ تن مواد مخدر در سال گذشته گویای این واقعیت است که در حال حاضر ۶۱ درصد از زندانیان ماندگار در زندان‌های کرمان دارای جرم مرتبط با مواد مخدر بوده و موفقیت برنامه‌های کاهش جمعیت کیفری را در این استان با چالش مواجه می‌سازد.

حضور ۳۰۰ هزار اتباع بیگانه در استان کرمان

وی گفت: معادل ۱۰ درصد جمعیت استان یعنی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر تبعه بیگانه در این استان به طور مجاز و غیرمجاز اقامت دارند. برآوردها نشان می‌دهد به طور متوسط روزانه هزار و ۵۰۰ نفر از اتباع بیگانه غیرمجاز در محورهای مواصلاتی استان در حال تردد بوده یا در این استان ساکن می‌شوند و ۳۰ درصد از جرایم را این افراد به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: وجود سلاح‌های غیرمجاز که ظرفیت جنایی شرق و جنوب استان کرمان را افزایش داده و در کنار سایر زمینه‌ها باید مورد بررسی و چاره اندیشی قرار گیرد و محرومیت در بسیاری از شهرستان‌های مخصوصاً شرقی و جنوبی استان جدی و زمینه‌ساز بسیاری از جرایم دعاوی است.

وی یادآور شد: تأثیر وضعیت امنیت استان کرمان از وضعیت استان سیستان و بلوچستان و امنیت شکننده دو کشور همسایه شرقی غیرقابل انکار است همچنین خشکسالی و بحران عمیق کاهش منابع آبی استان نیز نگران کننده است.

موحد ادامه داد: توجه بیش از گذشته به امنیت کویر ضرورت دارد اما در بحث آسیب‌ها چند نکته مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: شورای حل اختلاف سالانه ۱۰۰ هزار پرونده را مختومه کرده و به طور متوسط ماهیانه هر قاضی در سال به دو هزار پرونده رسیدگی می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: ظرف چند سال گذشته به رغم افزایش ورودی سنواتی این همکاران موفق شدند موجودی پرونده‌ها را از ۱۳۲ هزار کاهش دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.