احمد انارکی محمدی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب خلیج فارس به گل گهر سیرجان، مس سرچشمه رفسنجان و چادرملوی یزد در حال اجرا است افزود: ۷۶ درصد پروژه انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان انجام شد و از آنجایی که این آب قرار است به چادرملوی یزد هم برود لذا اگر اجرای پروژه تا ۸۲ درصد انجام شود آب به رفسنجان خواهد آمد.

وی بیان کرد: پروژه انتقال آب خلیح  فارس به سیرجان، مس سرچشمه رفسنجان وچادرملوی یزد از ۲ سال قبل در حال اجرا است که اجرای لوله گذاری ها تا ۸۶ درصد پروژه برای سیرجان انجام شده و اگر این لوله گذاری تا ۹۱ درصد انجام شود آب به سیرجان انتقال میابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر  این خط لوله تا نزدیکی شهرستان انار هم رسیده و به زودی قرار است این خط ۳۱۰  کیلومتر از سرچشمه رفسنجان تا چاردملو  اجرا شود  ضمن اینکه خط لوله در این مسیر با ۳۰ متر  عرض از بندرعباس تا  چادرملوی یزد تملک شده است.

انارکی محمدی عنوان کرد: در بین راه طبق تعهدی که وزارت صمت داده برای شهرک های صنعتی می توانیم از این آب خریداری و استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین برای آب آشامیدنی و بهداشتی هم با توجه به وضعیت موجود منابع آبی در رفسنجان، یکی از تعهدات وزارت بهداشت هم این است که آب را  از این خط لوله بخرد و برای آشامیدن مردم تصفیه و واگذار کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بخشی از این آب هم که اضافه می آید قرار است برای تعادل بخشی سفره آب های زیر زمینی تزریق شود تا در امر کشاورزی استفاده مورد استفاده قرار گیرد.

انارکی محمدی که مدیر مالی طرح انتقال آب از خلیج فارس به دو استان کرمان و یزد است پیشتر اعلام کرده بود که انتقال آب از خلیج فارس برای بخش صنعت استانهای کرمان و یزد با اعتبار بالغ بر ۶۰هزار میلیارد ریال در دست انجام است.

وی  بیان کرد: در نشست با وزیران صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، مقرر شد به وسیله  هفت بانک عامل ۲۰ هزار میلیاردریال تسهیلات به این پروژه اختصاص یابد و ۴۰هزار میلیارد ریال را معادن گل گهر سیرجان، مس سرچشمه رفسنجان و چادرملوی استان یزد تأمین کنند.
انارکی محمدی با اشاره به اینکه این پروژه از سال ۹۲ آغاز شده و تا ۲ سال دیگر فاز نخست آن به بهره برداری خواهد رسید ، افزود: این پروژه در دو بخش اجرایی می شود .
وی ادامه داد: در بخش نخست آبگیری از خلیج فارس و شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس انجام می گیرد و در مرحله بعدی ایستگاه های پمپاژ و خطوط انتقال از سایت شیرین سازی بندرعباس تا سیرجان، مس سرچشمه و چادرملوی یزد حدودا به طول یکهزار کیلومتر اجرا می شود.
 نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با همکاری و هماهنگی بین مجلس شورای اسلامی، دولت و بخش خصوصی و بانک‌ ها می ‌توان این طرح حیاتی را اجرایی کرد تا کمبود آب در بخش صنعت استانهای هرمزگان، کرمان و یزد رفع شود.
سه استان هرمزگان ، کرمان و یزد به لحاظ اقلیم خشک و طولانی شدن دوره خشکسالی به لحاظ منابع آبی در وضعیت بحرانی قرار دارند که با اجرای طرح انتقال آب از منابع پایدار آبی بخصوص برای بخش های صنعتی خود برخوردار خواهند شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.