به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دادگستری کرمان، یدالله موحد در همایش تبیینی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کرمان اظهار کرد: بدون تردید یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب و نظام اسلامی این است که اداره امور کشور به اتکاء آرا عمومی است.

وی با بیان اینکه نماد و مظهر اراده عمومی برای اداره کشور انتخابات است اظهار کرد: این امر در نظام جمهوری اسلامی بسیار مهم است و از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز انتخابات پرشماری برگزار و هر دوره پرچم افتخاری برای نظام اسلامی برافراشته شده است.

موحد تصریح کرد: همه انتخابات‌ها بر پایه چهار اصل مشارکت حداکثری مردم، انتخابات امن، سالم و با رقابت منصفانه شکل گرفته و انشاالله که با برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس نیز پرچم دیگری بر افتخارات ملت ایران افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه قانونگذار قوانین و مقررات مختلفی برای برگزاری انتخابات وضع کرده و بایدها و نبایدهایی تعریف شده است افزود: هیئت‌های نظارت و اجرایی نباید طرفداری از کاندیدایی داشته و باید جوانب را رعایت نماید و در قوانین هر فعل یا ترک فعلی که موجب اختلال در امر انتخابات بشود و هر رفتاری که به سلامت انتخابات ضربه می‌زند، جرم انگاری شده است.

موحد با بیان اینکه خرید و فروش رأی یک رفتار مجرمانه و موجب مجازات است، عنوان کرد: رأی مردم سرنوشت کشور را تعیین می‌کند و براساس آن قوه مقننه شکل می‌گیرد و این به موجب نص صریح قانون اساسی حق الهی مردم برای مشارکت در سرنوشت خودشان در نظر گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره اینکه قیمت گذاشتن و معامله کردن رأی مردم جفا به خون شهدا، آرمان‌های امام و تخطی از اوامر ولایت است افزود: انتخابات رقابت منصفانه و عادلانه است و باید هر کس در صدد اثبات شایستگی‌ها و توانایی‌های خود بربیاید نقد رقیب باید منصضفانه باشد.

موحد بیان کرد: انتظار دستگاه قضائی از هیئت‌های اجرایی و نظارت این است که قانون مند باشید و باید به این وفاق برسیم که همه مبتنی بر قانون و محور اخلاق عمل کنیم.

وی احترام به ارزش‌های اساسی در نظام جمهوری اسلامی را از دیگر انتظارات عنوان کرد و با تاکید بر اینکه نگرش هیئت‌های نظات و اجرایی باید وظیفه گرایانه باشد، خطاب به نامزدهای انتخابات بیان کرد: باید مصالح عمومی و ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح بدهید و در مواجهه با رقباء سعه صدر داشته و از فریب کاری پرهیز کنید.

وی افزود: روز سکوت تبلیغاتی باید از سوی کاندیداهای انتخابات جدی گرفته شود و در این روز هر نوع تبلیغاتی ممنوع است و باید به این ممنوعیت احترام گذاشته بشود.

موحد خطاب به کاندیداها تصریح کرد: مسئولیت افراد ستاد و کسانی که مسئول توزیع اقلام تبلیغاتی هستند، با نامزدهاست که حتماً بایدها و نبایدها را به او گوشزد و از دعوت شخصیت‌های ملی و محلی تنش زا خودداری کنید.

استفاده از اموال و اماکن عمومی برای انتخابات ممنوع است

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: استفاده از اموال و اماکن عمومی برای انتخابات و استفاده شخصی ممنوع است.

موحد بر شناسایی عوامل ساخت و پخش شایعات مخرب و مخل نظم و امنیت عمومی، در فضای حقیقی و مجازی و معرفی آنها به شعب ویژه قضائی رسیدگی به جرایم انتخاباتی تاکید کرد و گفت: باید از شعار نویسی، پخش اعلامیه و شب نامه و به طور کلی تبلیغات در فضای حقیقی و مجازی با مضمون سیاه نمایی چهره نظام، تشویش اذهان عمومی و ترویج مطالب خلاف واقع علیه انتخابات و کاندیداهای انتخاباتی مراقبت و جلوگیری شود.

رئیس شورای قضائی استان کرمان یکی از تدابیر و اقدامات پیشگیرانه و مقابله با جرایم و تخلفات انتخاباتی را ابلاغ تذکرات پیشگیرانه به اشخاص سابقه دار در جرایم انتخاباتی و افرادی که احتمال مداخله و ایجاد بی‌نظمی توسط آنها داده می‌شود، دانست و اعلام کرد: باید به نامزدهای انتخاباتی، ستادها و طرفداران آنها در زمینه انتشار و ترویج مطالب خلاف نظم و امنیت عمومی و تشویش اذهان مردم، توجه و تذکر لازم داده شود.

وی بر ضرورت تعطیلی کامل ستادهای تبلیغاتی کاندیداها در روز سکوت تبلیغاتی و روز أخذ رأی، در جلسات توجیهی ذیربط تاکید کرد.

موحد اظهار داشت: توجیه برگزارکنندگان نشست‌های تبلیغاتی در مورد عدم دعوت از شخصیت‌های محلی یا ملی حاشیه دار و تنش‌آفرین و پاسخگو نمودن آنها در برابر هرگونه حادثه یا واقعه احتمالی را یکی دیگر از تدابیر و اقدامات پیشگیرانه و مقابله با جرایم و تخلفات انتخاباتی دانست.

وی با بیان اینکه از صدور مجوز برای نشست‌های عمومی انتخاباتی که احتمال ایجاد تنش در آنها یا تعرض فیزیکی علیه آنها وجود دارد، باید جلوگیری شود مگر آنکه متولیان برگزاری این نشست‌ها و نیروی انتظامی حفاظت آن را تأمین و تضمین نمایند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: داوطلبین محترم در زمینه عدم استفاده از اموال و امکانات عمومی و دولتی هوشیار باشند.

وی افزود: عوامل اجرایی و نظارتی در برخورد و تعامل با گرایش‌های مختلف و داوطلبان تأیید صلاحیت شده باید با حفظ کامل بی‌طرفی اقدام نمایند.

موحد اظهار داشت: تبلیغات زودهنگام انتخاباتی به‌ویژه حرکت کارناوال‌های تبلیغاتی به‌نفع یا علیه کاندیدای معین ممنوع است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: گزارش‌های مربوط به خریدمستقیم یا غیرمستقیم آرا به نفع کاندیدای معین از طریق اقداماتی نظیر «اهدای کارت هدیه»، «توزیع وجه نقد»، «توزیع البسه و نوشت افزار»، «توزیع ارزاق عمومی»، «توزیع غذا»، «هدایت کمک‌های دستگاه‌های حمایتی به‌نفع خود» باید مستند سازی شوند و به موقع به هیأت‌های نظارت مرکز حوزه انتخابیه، شعب ویژه قضائی و دبیرخانه ستاد مرکزی ارسال شوند.

موحد در پایان بیان کرد: استفاده از بلندگوهای سیار و کارناوال‌های تبلیغاتی، فشار و مداخله نامزدها در امور اجرایی حوزه انتخابیه، وعده و وعید در مورد مسائل عمرانی و معیشتی، وعده ابقاء، انتصاب یا برکناری مسئولان محلی، توزیع هدایا با هدف هدایت آرا، وعده تقسیمات کشوری جدید، درج آگهی در نشریات محلی در روز سکوت تبلیغاتی (۲۴ ساعت قبل از روز أخذ رأی) از جمله جرایم و تخلفات مستقیم و غیرمستقیم انتخاباتی محسوب می‌گردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.