کاظم حسین زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین نمایشگاه توانمندی های استان کرمان در زمینه های کشاورزی، صنعت و معدن، بازرگانی، خودروسازی، گردشگری، صنایع فولاد، مس و صنایع دستی در سالن شهریار نمایشگاه بین المللی تبریز به مدت پنج روز برپا شده است.

وی تصریح کرد: برای معرفی صنایع دستی استان کرمان حضور پررنگی در نمایشگاههای ملی و بین المللی داریم و در این راستا تعداد ۲۵ هزار کتابچه برای معرفی و شناسایی صنایع دستی کرمان به چاپ رسیده است.

سرپرست صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر  بجز در حوزه فرش، حدود ۷۰ هزار نفر در ۶۷ رشته صنایع دستی استان فعالیت دارند که اغلب در کارگاه های خانگی مشغول به تولید محصولات خود هستند.

وی با بیان اینکه تصمیم داریم کرمان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شود افزود: مطالعات اولیه آغاز شده تا پیشنهاد آن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه شود و ابتدا باید ثبت کرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی در دستور کار قرار گیرد.

حسین زاده با اشاره به شرکت شهرداری سیرجان در همایش شهرهای جهانی صنایع دستی در کشور مالزی گفت: شرکت در این همایش دستاوردهای بسیار خوبی برای سیرجان در حوزه معرفی و تبلیغات صنایع دستی بویژه گلیم شیرکی پیچ این شهرستان داشت.

سرپرست صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید کرد: ایران با ۱۰ شهر و روستای جهانی صنایع دستی رتبه نخست را در جهان دارد و چین با هفت شهر و روستا دوم است.

وی گفت: صادارت صنایع دستی استان کرمان از ۲ طریق چمدانی و گمرکات انجام می شود و با توجه به فراهم نبودن زیرساختها در صنایع دستی مانند گلیم شیرکی پیچ، این محصولات اغلب از مبادی گمرکی خارج از استان به خارج صادر می شود که باید بخش خصوصی با راه اندازی کارگاه ها و بخش های جنبی به صادارت استان کمک کند.

حسین زاده با بیان اینکه در سالهای اخیر رشته های صنایع دستی منسوخ شده در حال احیا هستند افزود: رشتههایی مانند مسگری که روزگاری رونق بسیاری در کرمان داشتند، تقریبا رو به فراموشی رفته اند و در حال حاضر ۹۵ درصد ظروف و صنایع دستی مسی موجود در بازار کرمان از خارج از استان وارد می شود.

وی تصریح کرد: یکی از هنرهای ساخت دست که باید برای جهانی شدن کرمان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی احیا شود، همین مسگری است که در این راستا کارگاهی در روستای قناغستان کرمان در دست راه اندازی است.

 سرپرست صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز بر طبق سهمیه وزارت میراث فرهنگی سالانه انجام می شود که محدودیت هایی دارد و فعالان این حوزه می توانند از بیمه روستاییان و عشایر استفاده کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.