احمد جمالی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر سال در زمان آغاز فصل سرما با شیوع آنفلوآنزا مواجه هستیم به طوری که در سال جاری نیز شاهد اپیدمی و بروز همه‌گیری بیشتری نسبت به سالیان گذشته هستیم.

وی تصریح کرد: آنفلوآنزا یک بیماری حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که با یک دوره نهفتگی یک تا سه روزه ناگهانی آغاز می شود و خود را در افراد مبتلا با علائمی مانند تب، لرز، خستگی، درد عضلانی، آبریزش بینی و چشم، بی حالی و بی اشتهایی نشان می دهد.

وی با بیان اینکه این بیماری می تواند افراد در هر گروه سنی را مبتلا کند، ادامه داد: در بعضی افراد علائم تا بیش از ۲ هفته نیز طول می کشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان توصیه کرد: افراد علائم آنفلوآنزا را با علائم سرماخوردگی اشتباه نگیرند زیرا در آنفلوآنزا، تب و ضعف شدید وجود دارد در حالی که در سرماخوردگی این موارد وجود ندارد یا خیلی خفیف است.

وی گفت: بیمارانی که دارای بیماری های زمینه ای ریوی، مزمن تنفسی، آسم، برونشیت مزمن، بیماری قلبی و عروقی و کلیوی هستند، افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند و خانم های باردار باید با کوچکترین علائم شبیه سرماخوردگی یا آنفلوانزا به پزشک مراجعه کنند تا دچار مشکلات حاد نشوند.

جمالی زاده خاطرنشان کرد: بیماری آنفلوآنزا در بیشتر افرادی که بیماری زمینه ای نداشته و باردار نیستند بدون مشکل خاصی بهبود پیدا می کند و لازم است افرادی که علائم شبه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی را دارند از حضور در اماکن شلوغ اجتناب کرده و در صورت حضور از ماسک استفاده کنند.

وی افزود: بیماران مبتلا به آنفلوآنزا، خواب، استراحت کافی، مصرف مایعات فراوان و تغذیه مناسب را مد نظر قرار دهند و از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک مگر با تجویز پزشک معالج  اجتناب کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ادامه داد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا، شستن دست ها به صورت مرتب با آب و صابون (۱۵ تا ۲۰ ثانیه)، اجتناب از دست دادن و روبوسی، عدم تماس دستهای آلوده با بینی، دهان و چشم را رعایت کنند.

وی گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا به زنان باردار، کودکان ۶ تا ۵۹ ماهه، افراد بالای ۶۵ سال، بیماران مزمن قلبی عروقی، مبتلایان به بیماری های ریوی، مبتلایان به بیماری های مزمن کلیوی، کبدی، ضایعات مغزی و قطع نخاع، بیماری های خونی و دیابت توصیه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تاکید کرد: داروی لازم برای درمان بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و مراکز بهداشت شهرستان قرار دارد و در حال حاضر هیچ نگرانی از تامین داروی این بیماران وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.