دکتر "زهره آخوندی میبدی" روز یکشنبه به ایرنا گفت: بیماری آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که بعلت ویروس آنفولانزا ایجاد می شود و با علائم ناگهانی تب بالا، سردرد، دردهای عضلانی تظاهر می یابد و گاهی همراه با آبریزش بینی و چشم می باشد و علائم بیماری معمولا طی ۳تا ۵ روز و گاهی ۷ روز طول می کشد. 
به گفته وی زمان شایع بروز بیماری فصل پاییز و زمستان است و بدلیل ازدحام جمعیت ها در محیط های دربسته در این فصول و عدم تهویه مناسب ، انتقال ان از فرد بیمار به سایرین بیشتر میشود؛ این بیماری معمولا با استراحت در منزل ، مصرف مایعات گرم ، تغذیه مناسب و داروهایی که علائم بیماری را کاهش می دهند مثل تب بر، بهبود می یابد.

وی اظهار داشت: افراد بیمار نباید تا بهبودی ، در محل کار یا کلاس درس و نیز در اجتماعات حضور یابند و در صورت حضور در اجتماعات، ماسک بزنند و فاصله یک متری خود را با سایرین رعایت کنند؛ بهداشت تنفسی و شستشوی دست را رعایت کنند تا از انتشار این ویروس در جامعه و ابتلای سایرین جلوگیری شود.
دکتر آخوندی میبدی تصریح کرد: نکته مهم این است که وقتی ویروس در جامعه گسترش یافت و افراد بیشتری بیمار شدند، احتمال بیماری در کسانی که در معرض خطر هستند نیز بیشتر خواهد شد و بیماری در این افراد می تواند باعث عوارض خطرناک و حتی مرگ گردد پس با رعایت شستشوی دست و بهداشت تنفسی از انتشار این ویروس در جامعه و ابتلای هم وطنانمان جلوگیری کنیم.
این متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: شستشوی دست با آب و صابون و یا محلول های الکلی مخصوص  انجام می گیرد و باعث از بین رفتن ویروس می شود, دستهای تمیز حافظ سلامتی ما هستند؛
هم فرد بیمار و هم سایر افراد جامعه باید دستهای خود را قبل از غذا خوردن و قبل از تماس با چشم ، بینی و دهان بشویند واز دست دادن و روبوسی کردن پرهیز کنند، همچنین فرد بیمار پس از عطسه و سرفه و وقتی دستهایش آلوده به ترشحات تنفسی شد، باید آنها را بشوید.
وی گفت: استفاده از دستمال کاغذی تمیز برای پاک کردن ترشحات و دفع اخلاط و سپس انداختن آن در سطل زباله درب دار یا کیسه فریزر و بستن درب کیسه و سپس انداختن ان در سطل زباله ، بسیار مهم است و افراد بیمار از دفع اخلاط در فضاهای باز خودداری کنند تا از آلوده شدن فضاها جلوگیری شود.
این پزشک یادآور شد: افراد در معرض خطر عوارض شدید بیماری آنفولانزا شامل خانم های باردار ، افراد با بیماری دیابت ، قلبی ، کلیوی و ریوی ، افراد بالای ۶۵ سال  ، کسانی که تحت شیمی درمانی یا مصرف داروهای نقص ایمنی هستند و افراد HIV مثبت هستند و این افراد باید هر سال در آخر شهریور و اوایل پاییز واکسن انفولانزا دریافت کنند.
دکتر آخوندی میبدی تاکید کرد: شروع مجدد تب پس از بهبودی اولیه علایم ، افزایش شدت سرفه همراه با تنگی نفس ، درد گوش و سردردی که مجددا ایجاد شود ، می تواند از نشانه های ایجاد عوارض آنفولانزا باشد.
به گفته وی عفونت های گوش ، سینوس ها و ریه ها از عوارض آنفولانزا هستند و در این موارد باید به پزشک مراجعه کرد؛ در صورت تنگی نفس شدید که منجر به خستگی تنفسی شود باید سریعا بیمار به اورژانس مراجعه کند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.