ANITA DIRIXآنی تا ریکس گردشگر هلندی که سفر خود را در ایران از کوه‌های الموت شروع کرده است و در برنامه سفرش کاشان، یزد، کرمان، اصفهان، شیراز و تهران را به مدت سه هفته دارد گفت: ۲۰ سال قبل در هرات افغانستان مشغول به کار بودم و آنجا را دوست داشتم و می‌دانستم ایران نیز گزینه‌ای است که فرهنگ‌هایش به دلیل نزدیکی با هرات شبیه هم هست و می‌توانم درک خوبی از مردمانش داشته باشم.

وی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایران باوجودی که گردشگران زیادی از هلند دارد اما هنوز برای مردم کشور مشهور و شناخته‌شده نیست .

این گردشگر هلندی با اشاره به اینکه توانسته است که ماشینی را برای سفر در ایران اجاره کند گفت: در کتاب‌های گردشگری و اطلاعاتی که در مورد ایران برای گردشگران موجود است ،نوشته‌شده ممکن نیست بتوانید در ایران ماشین اجاره کنید و ایران مکانی برای اجاره ماشین ندارد و من خیلی خوشحالم که توانستم ماشینی را ا جاره کنم.

آنی تا ریکس که هم اکنون در کرمان بسر می برد گفت : بیشترین مکان گردشگری که در استان کرمان مرا جذب خود کرد ارگ قدیم بم بوده و این اثر تاریخی همیشه برای من یک جای گمشده در ذهنم بود و از دیدن آن بسیار خوشحال هستم و بسیار برایم جای شگرفی بود.

وی از اینکه نتوانسته است اطلاعات خیلی خوبی را از اغلب مکان‌های تاریخی کرمان کسب کند اظهار نگرانی کرد و گفت: در بیشتر مکان‌های تاریخی در کرمان کسی نبود که خوب بتواند برای من در مورد آن مکان توضیح دهد و جای راهنمای مکان گردشگری بسیار خالی بود و تنها به توضیحات سردر یا لوحی که در ابتدای مکان گردشگری زده‌شده بود بسنده می کردم .

ریکس اظهار داشت: بروشورهایی برای معرفی ارگ بم در اختیار من قرار دادند اما در مقایسه با توضیحات فارسی بسیار اطلاعات اندکی بود و در کتاب گردشگری نیز بیش از چند پاراگراف نوشته‌نشده است که با این‌ وجود تنها دیدن این مکان هم برای من بسیار جالب و دیدنی بود.

گردشگر هلندی با بیان اینکه صبح زود برای دیدن ارگ قدیم بم از کرمان راه افتاده است گفت: جاهایی مثل رستوران که به مکان گردشگری نزدیک بود بسته بود و جایی برای استراحت و خوردن غذا وجود نداشت بااینکه اطراف آن بسیار جاها بود که می‌شد از آن‌ها بهترین استفاده را برای پذیرایی از مهمان داشت .

وی بیان داشت: بازار کرمان بسیار زیبا بود و آنچه بیش‌ از حد انتظار و شنیده‌ بودم  تعداد افغان‌ها و پاکستانی‌هایی بود که در بازار کرمان مشغول به کار بودند.

این مهمان هلندی حمام گنجعلیخان را فضای خیلی خوب و جالبی دانست که در آن توضیحات خوبی هم داده‌ شده بود و افزود: به دلیل محدودیت وقتی‌که داشتم می‌خواستم روز بعد ادامه بازدید را انجام دهم که به دلیل تعطیلی مناسبتی ، موزه هم‌بسته بود و مشخص نیست دیگر چه زمانی به ایران برگردم که بتوانم این بازدید را کامل کنم و مثل من مطمئناً کسانی هم بوده‌اند که در روز تعطیل به کرمان آمده و امکان دیدن این موزه یا مکان‌های دیگر گردشگری را به دلیل تعطیلی نداشته‌اند و این اتفاق خوبی نیست.

وی کلوت های شهداد را بسیار زیبا عنوان کرد و گفت: از یزد تا شهداد را با ماشین تنها رانندگی کردم و کویر شهداد را با همراهی راهنما رفتم که طلوع آفتاب زیبا را در کویر تجربه کردم که بسیار در ذهن من ماندنی شد.

ریکس در ادامه افزود: بااینکه جی‌پی‌اس داشتم اما گاهی با مشکل مواجه می‌شدم و نمی‌توانستم مسیرم را پیدا کنم و در تاریکی نیز به دلیل نبود روشنایی مناسب در جاده و تاریکی مطلق خصوصاً پیدا کردن دوربرگردان برایم بسیار دشوار بود که فکر می‌کنم موضوع مهمی است که باید برای آن کاری انجام شود.

ریکس در پایان گفت: دوست دارم بازهم ایران در برنامه سفرهایم قرار دهم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.