به گزارش دریافتی ایرنا، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان کرمان  روز سه شنبه افزود: در حال حاضر در استانهای یزد، کرمان، سمنان و اصفهان این گیاه کشت می شود و محدودیت اقلیمی ندارد و رقم های مناسب کشت در استان کرمان تی تی کاکا، رد کارینا و سجاما است.

فریدون زراعتکار افزود: این محصول علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای عراق و اروپایی صادر می­ شود و در سوپر مارکت ها به قیمت بالایی به فروش می رسد.

وی با اشاره به مصرف کم آب در پرورش گیاه کینوا تصریح کرد: برای کاشت این گیاه در طول دوره رشد حدود  پنج هزار متر مکعب در هر هکتار آب نیاز است و دوره آبیاری این محصول هر ۱۵ روز یکبار است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان کرمان بیان کرد:  این گیاه قابلیت رشد در اراضی شور و با کیفیت نامناسب را دارد لذا کشت آن برای تمام مناطق استان و شهرستان کرمان توصیه می‌شود.

وی  با اشاره به حمایت از ترویج کشت گیاه کینوا در کرمان اظهار داشت: بذر این گیاه از موسسه تحقیقات کشاورز کرج  با واریز قیمت بذر برای کشاورز ارسال می شود.

زراعتکار گفت: مدت دوره کاشت تا برداشت محصول  کینوا بستگی به نوع رقم دارد و از چهار تا هفت ماه متفاوت است و در شهرستانهای سردسیر از ۲۵ تیر  لغایت ۱۵ مرداد ماه و در شهرستانهای گرمسیر از یکم لغایت ۲۰ شهریور کشت و در آذر ماه برداشت می شود.

وی تاکید کرد: گیاه کینوا برای بیماران مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ توصیه می شود و بیماران سیلیاکی که به گلوتن گندم حساس هستند می توانند مصرف کنند و جهت مصارف خوراکی مثل سالاد و یا جایگزینی با برنج نیز می­تواند در جیره غذایی قرار­گیرد.

کینوا گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود و به خانواده اسفناج شباهت دارد، این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.

کینوا به عنوان ماده غذایی مجاز برای افرادی که به گلوتن موجود در گندم حساسیت دارند استفاده می‌شود و در حال حاضر از این گیاه برای تولید آرد، غنی کردن آرد، گندم، تولید بیسکوئیت و پاستا استفاده می‌شود.

از برگ‌های جوان کینوا به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته در ترکیب غذایی مانند، خوراک سبزیجات، کوکو و آش استفاده می‌شود.

۷۴۳۷ / 5054

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.