به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی روز دوشنبه در همایش تخصصی ناجا و جامعه اسلامی مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری مدظله العالی افزود: موضوع مورد بحث در این همایش مهم و سرنوشت ساز است و در خصوص این موضوع از زوایای مختلف می توان بحث کرد و البته باید بحث شود.

وی اظهار داشت: بحث جامعه در اسلام موضوعی جامع و اصیل است و در اسلام هم فرد و هم جامعه مد نظر است و باید به هر ۲ در کنار هم توجه شود.

وی ادامه داد: اینکه کدام یک بر دیگری مقدم است از ۲ زاویه مورد بحث و طبیعی است، زمانی بخواهد جامعه اسلامی شود باید تک تک افراد اسلامی شوند اما هدف گذاری این است که جامعه اسلامی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی شکل گرفت و این مهم ۲ رکن جمهوریت و اسلامیت را دارد، جمهوری یعنی آرا و دیدگاه های مردم و اسلامی یعنی ساری شدن احکام اسلامی و ترکیب این ۲ یعنی رای مردم در چهارچوب احکام دینی است لذا در نگاه دینی ما حکومت اسلامی یک حکومت از پایین به بالا نیست بلکه از بالا به پایین است.

وی ادامه داد: لذا مشرعیت رسالت و نبوت از رای مردم می آید اما اگر مردم رای دادند و یا ندادند تاثیری در رسالت رسول ندارد.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی اظهار داشت: اگر مردم پشت سر رسول نایستد و رای ندهند و رسول و نبی بخواهد ماموریت خود را در جامعه اجرایی کند باید مردم پشت سرش بیاستند لذا نقش مردمی نقشی بیعتی است.

وی تاکید کرد: نکته دوم این است گاهی در نگاه دینی می گوییم اسلام باید در جامعه حاکم شود و زمانی دیگر می گوییم مسلمانان باید حاکم شوند لذا باید بدانیم بین این ۲ تفاوت وجود دارد و ما درصدد حکومت اسلام هستیم نه حکومت مسلمانها.

امام جمعه کرمان گفت: اگر هدف جامعه ای حاکمیت مسلمانها شد، ممکن است مسلمان های شناسنامه ای حاکم جامعه شوند لذا زمانی اسلام حاکم شد، حاکمیت مسلمانها نیز خود به خود اتفاق می افتد.

وی افزود: در برخی کشورها دیده می شود مسلمان ها حاکم هستند اما اسلام حاکم نیست و مسلمان ملتزم می تواند احکام اسلام را در جامعه ساری و جاری کند.

وی احکام، حاکمان و مجریان و توده های مردم را سه ضلع تاثیرگذار در اسلامی شدن جامعه عنوان کرد و افزود: جامعه اسلامی سه ضلع دارد که هر کدام بر دیگری تاثیرگذار است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی ادامه داد: نخستین ضلع جامعه اسلامی قانونی است که در جامعه اسلامی باید ساری و جاری باشد لذا این دستورالعمل ها باید دینی و از کتاب، سنت، روایت، دستورات الهی، انبیا و معصومین سرچشمه گرفته باشد لذا هرچه از دل این مهم در آمد، می شود اسلام.

وی ادامه داد: ضلع دوم برای اسلامی شدن جامعه این است که حاکمان نیز باید اسلامی شوند لذا تا حاکم اسلامی نباشد چطور می تواند احکام اسلام را پیاده و اجرا کرد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان گفت: توده مردم، ضلع سوم اسلامی شدن جامعه هستند و تا هر سه این اضلاع اسلامی نباشند جامعه اسلامی نمی شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی بر ۲ رکن مردم و اسلام استوار است و هر کدام بدون دیگری نمی تواند اهداف جامعه را محقق کنند.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با بیان اینکه ۲ ماموریت را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شکل داده ایم گفت: انقلاب را به پیروزی رساندیم، جمهوری اسلامی را شکل دادیم و از پیچ های خطرناک عبور کردیم و البته هزینه هایی را نیز پرداخت کرده ایم.

وی ادامه داد: سه ماموریت نیز در این راستا یا ناقص مانده و یا انجام نشده که تشکیل جامعه اسلامی، دولت و تمدن اسلامی است.

مقاله هایی با عناوین ابعاد و مولفه های اقتصادی جامعه اسلامی در منظومه فکری رهبری با تاکید بر اقتصا د مقاومتی، تبیین جایگاه ناجا در پیش بینی و مبارزه با فساد اقتصادی با تکیه بر منظومه فکری رهبری، نقش نیروی انتظامی در امنیت و توسعه شهرهای اسلامی - ایرانی با تاکید بر دیدگاه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، رفتار حکیمانه ناجا با مردم در راستای افزایش اعتماد مردم به این قشر با تاکید بر رویکردهای اسلامی روانشناختی و جامعه شناختی و شاخص های پلیس در تحقق جامعه اسلامی بر اساس منظومه فکری رهبری در این همایش ارائه شد.

امروز دوشنبه ۱۵ مهر پنجمین روز از هفته نیروی انتظامی با عنوان پلیس، دانش بنیانی، حرفه ای گرایی و روزآمدی نامگذاری شده است.

۳۰۲۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.