به گزارش ایرنا، استان کرمان مجموعه ای ارزشمند و دیدنی از آثار تاریخی جهانی و ملی را در خود جای داده است که تعداد بسیاری از آنها در فهرت جهانی و ملی به ثبت رسیده اند.

باغ موزه هرندی یکی از ابنیه تاریخی شهر کرمان است که قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد که توسط  محمدرضاخان عدل‌السلطان در سال ۱۲۵۲ شمسی یکی از صاحب منصبان نظامی آن دوره در زمینی به مساحت ۲ هکتار بنا نهاده شده است.

ابوالقاسم هرندی یکی از تجار مطرح در کرمان در سال ۱۳۱۳ این باغ را به مبلغ ۴۰ هزار تومان خریداری کرد و محل زندگی این تاجر یزدی الاصل و خانواده اش در کرمان شد.

 قسمتی از این باغ بزرگ در سال ۱۳۴۹ به وزارت فرهنگ و هنر جهت تبدیل شدن به موزه اهدا شد و پس از مدتی بقیه‌ باغ را هم وزارت فرهنگ و هنر خریداری کرد و در ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شماره ۱۱۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ساختمان مرکزی باغ موزه هرندی در ۲ طبقه و در قسمت شمالی باغ و در کنار آب‌نماهای مختلف بنا شده و مساحت زیربنای آن حدود ۲ هزار متر مربع است که در حال حاضر طبقه اول آن موزه باستان شناسی و در طبقه همکف موزه سازهای سنتی قرار دارد.

این مجموعه شامل اندرونی، بیرونی، بهار خواب، حمام آشپزخانه، اتاق‌های مستخدمین، گاوگرد، حوض، آب‌نما، اصطبل و درختان مختلف بوده که به مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است.

 رضاخان پهلوی در مسیر سفر تبعید به بندرعباس چند روزی را در این باغ اقامت داشت که اهمیت تاریخی بیشتری به این مکان داده است و اتومبیلی هم که در سفر استفاده شده در این باغ نگهداری می شود.

موزه باستان شناسی

در موزه باستان شناسی باغ موزه هرندی  تمدن‌های کهن و باستانی‌ استان کرمان و آثار تاریخی از تمدن‌های شهداد، حوزه‌ فرهنگی هلیل‌رود، دوره‌ تاریخی این استان و بخش اسلامی به نمایش درآمده است.

این آثار تمدنی در چهار غرفه شهداد، جازموریان، هلیل رود و اسلامی شامل انواع ظرف‌های سفالی، سنگی و فلزی (مفرغ) مربوط به هزاره‌های پیش از میلاد مسیح،  سفال‌های لعاب‌دار و اشیای فلزی و شیشه‌ ای، جام‌های سفالین، بشقاب، کوزه و ریتون‌ها و گردنبندهای سفالی به معرض دید علاقه مندان گذاشته شده است.

موزه سازهای سنتی

در طبقه همکف عمارت باغ موزه هرندی موزه سازهای سنتی کرمان، ایران و جهان قرار دارد که در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده است و آثار دیدنی از انواع سازهای سنتی را در خود جای داده است.  

۲۵۰ ساز  شامل عود، تار، سه تار، قیچک، تنبک، سنتور و غیره در پنج غرفه به نمایش گذاشته شده است که اغلب توسط هنرمندان چیره دست ساخته شده اند که در نوع خود کم نظیر و ارزشمند هستند.

در کنار موزه ساز حدود ۳۰۰ عکس قدیمی از زمان قاجار با موضوع موسیقی  به نمایش درآمده‌ و بسیاری از اساتید موسیقی ایران از این موزه بازدید کرده اند.

موزه فسیل شناسی، ساختمان اداری نیز از دیگر قسمت های این باغ محسوب می شوند که در برخی مناسبت ها برنامه های فرهنگی و هنری در این باغ موزه اجرا می شود.

باغ موزه هرندی کرمان با وجود زیبایی و ظرفیت فراوان در طول زمان و در سالهای اخیر به دلایل متعددی از رونق افتاد و با وجود موقعیت ممتاز آن در مرکز شهر کرمان رونق چندانی به لحاظ جذب گردشگر نداشت.

احیای باغ هرندی

با تغییرات مدیریت مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در سه ماه گذشته، احیای این باغ موزه به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر اخیر خود به استان کرمان ضمن بازدید از باغ موزه هرندی کرمان بر لزوم تسریع در عملیات ساماندهی و نوسازی این مکان تاکید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: وضعیت فعلی باغ هرندی کرمان بسیار نامناسب است و ساماندهی و مرمت آن یکی از اهداف حوزه گردشگری استان در سال جاری است.

فریدون فعالی افزود: منابع خوبی از سوی میراث فرهنگی استان امسال روی احیای باغ هرندی خواهیم گذاشت تا باغ هرندی در وسط شهر کرمان همانند یک نگین بدرخشد.

وی تصریح کرد: برای ساماندهی پروژه مرمت باغ موزه هرندی مشاور طرح انتخاب شده و به زودی پس از اختصاص اعتبار عملیات بهسازی آغاز می شود و بخش های متعددی برای جذب گردشگران به این مجموعه اضافه خواهد شد.

شهر کرمان بناها و آثار ارزشمند زیادی را در خود جای داده که بر اثر کم توجهی در حال تخریب و متروکه شدن هستند و باغ موزه هرندی کرمان نیز به رغم  ظرفیت های موجود، موقعیت بسیار مناسب و ارزش تاریخی در جذب گردشگران ناموفق بود.

اما به نظر می رسد که همت و توجه مدیران کشور و استان بر احیای و رونق مجدد آن قرار گرفته است تا در آینده نزدیک شاهد مجموعه ای آباد و زیبا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کرمان باشیم.

گزارش از داود رجبی

۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.