مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گلستان امروز سه شنبه در مراسم رونمایی از این تندیس گفت: مجسمه سرباز متعلق به دوره ساسانیان، سال ۱۳۷۵ برای نگهداری و نمایش عمومی از موزه ایران باستان تهران به موزه بابل در استان مازندران منتقل شد که با هماهنگی‌ به عمل آمده برای بازدید یک ماهه علاقه مندان میراث فرهنگی گلستان به گرگان انتقال یافت.

ابراهیم کریمی بیان کرد: رایزنی با مدیران موزه بابل در حال انجام است تا این اثر تاریخی و باستانی که در گرگان کشف شده برای همیشه در استان گلستان باقی بماند.

پیکره سنگی سرباز ساسانی پس از وقوع سیل در اوایل دهه ۶۰ خورشیدی در جنگل النگدره گرگان، توسط ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی شناسایی و به موزه بابل ( تنها موزه مازندران قبل از تفکیک استان گلستان) منتقل شد.

این مجسمه بر اثر آسیب های وارده تا پیش از زمان کشف فاقد گردن، سر، دست راست و قسمت هایی از دو مچ پا به پایین است.

زبیده جعفری از کارشناسان حوزه میراث به خبرنگار ایرنا گفت: این مجسمه سنگی پیکره انسان متعلق به دوره اشکانی و از جنس سنگ آهک است و به علت شباهت‌های هنر دوره اشکانی و ساسانی برخی کارشناسان احتمال داده‌اند اثر متعلق به دوره ساسانی باشد.

علاقه‌مندان می توانند برای بازدید از پیکره سنگی سرباز ساسانی از امروز ۹ مهر تا ۳۰ آذرماه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر به موزه باستان شناسی گرگان جنب امام زاده عبدالله مراجعه کنند.

شاهنشاهی ساسانی آخرین شاهنشاهی ایرانی پیش از ظهور اسلام  از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی (۴۲۷ سال) بر ایران پادشاهی کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.