به گزارش ایرنا گلستان یکی از مراکز اصلی تولید و پرورش میگو در کشور است که با فراهم آمدن شرایط مناسب برای تکثیر و پرورش این آبزی، هم اینک حدود 80 درصد میگوی تولیدی این استان به خارج از کشور صادر می شود.
پرورش میگو یکی از ظرفیت های اشتغالزایی در گلستان نیز است که تکمیل طرح های در دست اقدام شیلات در این حوزه علاوه بر افزایش درآمد اهالی، زمینه ایجاد فرصت های شغلی بیشتر را برای جوانان منطقه فراهم می کند.
گلستان در سال های اخیر با توجه ویژه به توسعه آبزی پروری به یکی از استانهای برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده است که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این زمینه میزان برداشت این آبزی را در استان تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
به گفته دست اندرکاران شیلات؛ برنامه های جامع استان برای بهره برداری کامل از این ظرفیت، رونق اقتصادی کم نظیری را نصیب گلستان کرده و بر درآمدهای پایدار استان خواهد افزود.
به گزارش ایرنا مجتمع تولید میگوی گُمیشان واقع در شمال غرب گلستان هم اینک مهمترین مرکز تولید این آبزی در شمال کشور است که در طراحی نهایی با سطح 28 هزار هکتار، نیاز میگوی داخل را به طور کامل تامین و خواهد توانست به یکی از مراکز اصلی صادرات این گونه به خارج از کشور تبدیل شود.
به گزارش روابط عمومی شیلات وحید معدنی در نشست کارگروه میگو استان گلستان که اوایل هفته جاری در شهرستان گمیشان برگزار شد، برای رونق حوزه میگو همچنین اظهار کرد: تسهیلات سرمایه در گردش صندوق توسعه ملی در دو بخش مناطق کم برخوردار با سود 7 درصد و مناطق برخوردار با سود 11 درصد نیز به متقاضیان این بخش پرداخت می شود.
وی درخصوص وام کم بهره توسعه روستایی افزود: سازمان شیلات ایران در دومورد وام روستایی در قالب تسهیلات توسعه روستایی و تسهیلات اشتغال فراگیر روستایی آمادگی همکاری با متقاضیان را دارد که پرورش دهندگان می توانند با ثبت نام در سامانه کارا از آنها بهره مند شوند.
مهندس معدنی گفت: سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی کشور تعامل خوبی داشته و همه در تلاش هستیم تولیدکننده با کمترین مشکل در مسیر تولید خود روبرو شود.
وی با تاکید بر اینکه فعالیت های آبزی پروری از نظرعلمی باید با دانش دنیا برابری کند، افزود: به عنوان یک سیاست در سازمان شیلات تلاش می شود که فعالیت ها به سمت علمی شدن پیش بروند و در این زمینه از طرح های علمی تمامی صاحب نظران و متخصصان امر در مورد ایجاد و پیاده سازی روش های نوین در مرحله تکثیر و پرورش میگو استقبال و حمایت خواهد شد.
مدیر کل شیلات استان گلستان نیز با اشاره به ایجاد زیرساخت ها در مجتمع پرورش میگو گمیشان اظهار کرد: در سال 96 اعتبارات مناسبی جهت تکمیل کانال های آبرسان، زهکش و ابنیه مجتمع پرورش میگو گمیشان تخصیص داده شد که تکمیل زیرساخت های آن در حال انجام است، همچنین در سال جاری تامین برق فاز اول این مجتمع به طور کامل انجام خواهد شد.
سید جواد قدس علوی؛ طرح ایجاد موج شکن در داخل دریا را یکی از اولویت ها دانست و افزود: در مورد ایجاد سیل شکن و موج شکن در دریا مطالعاتی انجام شده است که پس از تامین اعتبار این طرح اجرایی می شود.
به گفته مهندس قدس علوی؛ با ایجاد این طرح از ورود رسوبات از دریا به مجتمع جلوگیری خواهد شد.
طبق اعلام شیلات گلستان، کارگروه تولید میگو استان با حضور کارشناسان آبزی پروری و فنی این اداره کل و شماری از پرورش دهندگان میگو مجتمع گمیشان برگزار و مسائل و مشکلات آنان طرح و بررسی شد.
به گزارش ایرنا و طبق پیش بینی های به عمل آمده در افزون بر 800 هکتار از مزارع پرورش میگو گمیشان واقع در شمال غرب گلستان امسال ذخیره سازی بچه میگو انجام خواهد شد که پیش بینی می شود از این میزان 2500 تن میگو برداشت شود.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.