به گزارش خبرنگار ایرنا، سید رحیم سجادی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از اراضی پایاب سدهای شهرستان کامیاران با اشاره به اینکه اجرای این طرح در 400 هزار هکتار از اراضی کشور برنامه ریزی شده است، اظهار داشت: در مرحله اول آن 227 هزار هکتار با 50 هزار ریال اعتبار ساماندهی می شود.
افزود: در مرحله اول اجرای طرح ساماندهی اراضی حاشیه رودخانه های مرزی 227 هزار هکتار پیش بینی شده که از این میزان 112 هزار هکتار آماده بهره برداری است.
وی
سجادی با بیان اینکه تاکنون 32 هزار میلیارد ریال برای به بهره برداری رسیدن 112 هزار هکتار از این طرح هزینه شده است، تاکید کرد: از این میزان اراضی در سال زارعی جاری 36 هزار هکتار آن زیر کشت رفته است.
وی از جذب 18 هزار میلیارد ریال اعتبار باقی مانده برای اتمام مرحله اول این طرح در سال جاری خبر داد و یادآور شد: این طرح به دستور رهبر معظم انقلاب و از محل صندوق توسعه ملی کشور تامین اعتبار می شود.
مجری طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای این طرح برای 200 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند.
سجادی در خصوص توسعه باغات در راستای اجرایی شدن این طرح افزود: 20 درصد از اراضی مرحله اول که شامل 45 هزار هکتار می باشد به احداث باغات اختصاص یافته است.
وی یادآور شد: این طرح در 10 استان کشور اجرا می شود که آذربایجان غربی با 61 هزار و 570 هکتار زمین بیشترین و خراسان جنوبی با 300 هکتار کمترین سطح عملیات در دست اجرا را دارند.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: سهم استان در مرحله اول اجرای این طرح 17 هزار و 102 هکتار زمین و 300 میلیارد ریال اعتبار است.
فیروز احمدی با اشاره به اینکه عملیات اجرای این طرح در 9 هزار و 377 هکتار از اراضی استان در حال انجام است، افزود: اجرای طرح در این استان هم اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح در استان کردستان در مرحله ای اول سه هزار و 370 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است، اظهار داشت: از این میزان اعتبار تاکنون یک هزارو 800 میلیارد ریال جذب و هزینه شده است.
احمدی از پایان اجرای این طرح در هفت هزار و 473 هکتار از اراضی حاشیه رودخانه های مرزی استان خبر داد و اضافه کرد: با توجه به اینکه این میزان از اراضی آماده بهره برداری است تاکنون 640 هکتار از اراضی سد زیویه در کامیاران زیر کشت رفته است.
وی با بیان اینکه پیش بینی ها گویای اتمام مرحله اول این طرح در پایان شهریور است، یادآور شد: با تخصیص آب به 11 هزار و 800 هکتار از اراضی استان در مرحله دوم اجرای این طرح نیز موافقت شده است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: با اجرای کامل مرحله اول این طرح برای 6 هزار و 800 نفر به صورت مستقیم و برای 18 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.
به گزارش ایرنا، شهرستان کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج قرار دارد که پنج هزار و 454 هکتار از اراضی آن شامل 33 درصد از کل طرح ساماندهی اراضی حاشیه رودخانه ها قرار دارد.
وزارت نیرو در این طرح عهده دار نگهداری و ذخیره آب است به صورتی که اهداف خود از اجرای این طرح را افزایش راندمان آبیاری با مهار آب های مرزی، تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و افزایش تولید و اشتغال موثر و افزایش درآمد و رفاه روستاییان بیان کرده است.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.