به گزارش ایرنا، محمد جعفری روز دوشنبه در تجلیل از پزشکان نمونه استان کرمان افزود: باید به منظور مقابله با آسیب های اجتماعی و جسمی  با برنامه ریزی دقیق و هدفمند و جلب مشارکت حداکثری نهادهای ذیربط پیش رفت.

وی از غربالگری به عنوان راهبرد صحیح و منطقی در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری ها نام برد و اظهار داشت: انجام غربالگری می تواند هزینه ها را در بخش درمان کاهش دهد.

مدیرکل بیه سلامت استان کرمان به موضوع مهم خودمراقبتی نیز اشاره و عنوان کرد: اگر بتوانیم زیرکمیته ای را در این بخش تشکیل دهیم و خوراک مورد نیاز رسانه ها را در راستای خودمراقبتی جامعه تامین کنیم اقدام مهمی در زمینه کاهش هزینه ها خواهد بود.

وی بیان کرد: بیمه سلامت نیز این آمادگی را دارد به سهم خود در راستای آموزش جامعه و خودمراقبتی حرکت کند.

جعفری  به وجود پنج دانشگاه علوم پزشکی در استان کرمان به عنوان ظرفیتی مطلوب در حوزه درمان اشاره کرد و گفت: مهم این است خودمراقبتی و آموزش های بهداشتی به جامعه تزریق شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان تصریح کرد: جامعه پزشکی امروز بیش از هر زمان دیگری همراهی و همکاری ممکن را برای اعتلای حوزه سلامت کشور از خود نشان داده است.

وی گفت: اشکال در سبک زندگی، افزایش استرس، کاهش تحرک بدنی و نامناسب بودن تغذیه موجب شده بیماری‌های مزمن در جامعه فراگیر شود و اگر ما به این چهار عامل اصلی بروز بیماری‌های مزمن توجه نکنیم هزینه‌های بسیار هنگفتی به جامعه ایرانی در آینده نه چندان دور تحمیل خواهد شد.

جعفری به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون به عنوان نمونه‌ای از این بیماری‌های مزمن اشاره کرد و افزود: هر چه خودآگاهی بیشتر باشد، خودمراقبتی نیز بیشتر می‌شود و هر چه خودمراقبتی بیشتر شود همکاری خانواده‌ها برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها افزایش می‌یابد و لایه اولیه خدمات بهداشتی و درمانی با مشارکت عموم مردم محقق خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم کاهش مصرف نمک به منظور حفظ سلامت اظهار داشت: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده مصرف نمک از هزار و ۸۰۰ گرم در نانوایی‌های کرمان به ۶۰۰ گرم کاهش پیدا کرده است.

اصلاح سبک زندگی نخستین گام پیشگیری از بیماری ها است 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این مراسم  عوامل خطر سلامت را تهدید بزرگ سلامت دانست و گفت: در این رابطه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت و فشار خون باید مورد توجه قرار گیرد.

سید وحید احمدی طباطبایی،  پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: باید پیشگیری های لازم را در رابطه با نوع تغذیه و سبک زندگی در قالب برنامه های آموزشی مد نظر داشته باشیم تا سلامت جامعه حفظ شود.  

وی چالش بزرگ امروز سلامت کشور و جهان را بیماری های غیرواگیر عنوان کرد و پیشنهاد داد کارگروه بومی نظام ارجاع در استان کرمان تشکیل و در این راستا فرهنگ سازی شود.

طباطبایی همچنین گفت: کارگروه مدیریت هزینه ها نیز در غربالگری و تشخیص زودرس تشکیل شود.

وی با اشاره به اجرای طرح سنجش فشار خون گفت: توانمدسازی پزشکان در زمینه فشارخون و دیابت و راه اندازی پویش خودمراقبتی و سبک زندگی نیز مد نظر قرار دارد.

وی تصریح کرد: فشارخون، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها از جمله بیماری های غیرواگیر است که نتیجه شرایط جدید زندگی است و بهبود سبک زندگی به صورت اساسی راهی برای مقابله با بیماری های غیرواگیر است که در این باره رژیم غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی باید مورد اهتمام جدی باشد.  

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان،  با اشاره به افزایش و شیوع بیماری های غیرواگیر و پدیده سالمندی افزود: علت اصلی مرگ در دنیا بیماری های قلبی عروقی؛ دیابت،  فشار خون،  سرطان ها و بیماری های تنفسی اعلام شده است.

وی گفت: خودمراقبتی و انجام دادن برخی رفتارها در پیشگری از بیماری ها بسیار مهم است و آگاهی از قند و فشار خون به صورت دوره ای باید در راستای پیشگیری و غربالگری مورد توجه قرار گیرد.

طباطبایی افزود: تابو شکنی باید در سازمان های بیمه گر صورت گیرد به عنوان مثال افرادی که دخانیت مصرف می کنند یا توده بدنی بزرگ تری دارد باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند.

وی به نظام ارجاع اشاره کرد و گفت: باید به سمت این نظام حرکت کنیم لذا باید بدانیم تخصص گرایی افراطی جز هزینه چیزی در بر ندارد.

 ۳۰۲۹ / ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.