سابقه تولید ابزارآلات کشاورزی و زیورآلات در کُنارصندل، به هزاره سوم پیش از میلاد برمی گردد و محققان با پیدا شدن بقایای یک کلانشهر در نزدیکی هلیل رود، عنوان کرده اند این منطقه در گذشته از یک رونق اقتصادی مطلوبی برخوردار بوده است.
من نیز با حضور در موزه باستان شناسی جیرفت و دیدن آثار صنعتی تاریخی به دست آمده از کاوش های کنارصندل، در دشت خوش آب و هوا و حاصلخیز حاشیه هلیل رود، دریافتم که مردمان آن دوره، اقتصاد صنعتی را به وضوح درک کرده و در حال توسعه روابط تجاری خود با دیگر سرزمین ها بودند.
تپه پُر آوازه کنارصندل در 30 کیلومتری جیرفت و 5 کیلومتری عنبرآباد واقع شده و در تاریخ یکم فروردین ماه 1345 با شمارهٔ ثبت 509 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اما بیشتر اهالی جنوب کرمان با اشاره به قدمت و اهمیت این منطقه می گویند، کنارصندل باید به ثبت جهانی برسد و اعتقاد دارند در این بخش به آنها کم لطفی شده چرا که این خاک، روزگاری مبدع اقتصاد مقاومتی بوده و اهالی سختکوشش هر آنچه می خواستند، از بیگانه تمنا نمی کرده و خود می ساختند، گواه این ادعا، موزه باستان شناسی جیرفت است.
اهالی این دیار، با تمام وجود به کار و تلاش و تولید، اعتقاد دارند و شما هم تنها با یک روز سفر به این منطقه، به همین نتیجه خواهید رسید، چون با ورود به جیرفت در حاشیه جاده، زنان و مردانی را می بینید که برای کسب روزی حلال، روی زمین های کشاورزی به کار و تلاش مشغولند.
پس اگر ما هم بخواهیم تولیداتمان را رونق بدهیم، خوب است نگاهی به وضعیت اقتصادی اهالی تپه کنارصندل داشته باشیم و با الهام از سیاست های اقتصادی آنها، در صدد افزایش رونق تولیداتمان برآییم و فرآموش نکنیم که هفت هزار سال قبل، در این دیار، مردمانی با اقتصادی مقاوم زندگی می کردند، پس ما نیز خواهیم توانست.
خبرنگار ایرنا در جیرفت
9901/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.