به گزارش ایرنا، از اواخر بهمن خانواده ها خود را برای خرید مایحتاج و اجناس آمده می سازند، اما امسال با چند برابر شدن قیمت کالاها بازار شب عید حال و هوای متفاوتی نسبت به سالهای گذشته دارد.
خانم چادری که به زحمت کیسه های میوه را در دستش نگه داشته و با صدایی تقریبا بلند می گوید چهار قلم میوه 50 هزار تومان شده که برای خانوار پنج نفره به زور یک هفته دوام می آورد، سیب درختی هفته قبل 6 هزار تومن بود امروز 10هزار تومان خریدم، خدا به داد ما برای عید برسد و کسی هم نیست که نظارت کند.
دختر جوانی یک دسته سبزی را از فروشنده تحویل می گیرد و هشت هزار تومان کارت می کشد، از فروشنده می پرسم همین مقدار سبزی 6 ماه قبل چقدر قیمت داشت، جواب می دهد سه هزار تومان! از نظارت بر بازار می پرسم، می گوید نظارت فقط برای ما کاسب های جزء هست و کسی سراغ دانه درشت ها نمی رود.
محمود ابراهیمی صاحب یکی از سوپر مارکت های محلات متوسط شهر از پایین آمدن مقدار فروش مغازه اش در ماه های اخیر گلایه دارد و اظهار می دارد با مشکلات اقتصادی و قیمت روز افزون اجناس مشتریان خرید کمی می کنند و یا از مکانهایی که تخفیف های زیاد دارند جنسشان را تهیه می کنند.
وی افزود: نظارت همیشه برای ما وجود دارد و ما فروشمان بر اساس قیمت روی اجناس است و بالاتر از آن فروش نداریم.
فرد میانسالی که خود را عباس سلطانی معرفی می کند در حالی که پاکت آجیل و پسته را داخل ماشین گران قیمتش می گذارد می گوید گرانی دغدغه همه است، سال قبل سه برابر آجیل امسال را خریدم و اگر اوضاع همینطور پیش برود مردم دیگر به سمت کالاهای لوکس نمی روند.
مسئول خرید یکی از ادارات هم در خصوص ضعف نظارتی بربازار کرمان می گوید : تا بحال از چند مغازه معتبر و پرفروش خرید داشته ام که فروشندگان تمایلی به دادن کد اقتصادی و یا کد ملی خود نداشته اند.
این شخص که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ایرنا گفت : برغم پیگیری برخی مغازه هایی که از دادن کد ملی یا کد اقتصادی خوداری می کنند از طریق سامانه دستگاه متولی نظارت بر بازار استان ، متاسفانه هیچگونه نتیجه ای نگرفته ام .
براساس این گزارش وضعیت سایر کالاها و اقلام مانند گوشت، پوشاک و غیره نیز به همین منوال است و گرانی نقطه مشترک همه آنهاست، اگر چه نظارت بر قیمت ها و گرانفروشی ادامه دارد اما محسوس نیست.
*برای فروشگاه های بزرگ رانت تخفیف وجود دارد
عضو اتاق اصناف کرمان گفت: نظارت بر واحدهای صنفی مثل سابق ادامه دارد و این موضوع در ایام شب عید تشدید هم می شود و مردم در صورت گرانفروشی و کم فروشی حتما با واحدهای نظارتی تماس بگیرند.
مهدی مهدوی افزود: اما نظارت بر فعالیت فروشگاه های بزرگ زنجیره ای وضعیت خوبی ندارند و این واحدها تقریبا از حیث نظارت خارج هستند.
وی با اشاره به گسترش فروشگاه های بزرگ عرضه و توزیع در نقاط مختلف شهر تصریح کرد: واحدهای تولیدی و کارخانجات با تخفیف های بزرگ نوعی رانت برای این فروشگاه ها بوجود آورده اند که عرصه را بر واحدهای خرد صنفی تنگ کرده اند.
عضو اتاق اصناف کرمان بیان کرد: با فشاری که بر واحدها کوچک صنفی تحمیل می شود، متاسفانه انصاف و اعتقاد کاسبان نیز خدشه دار شده و تخلفات نیز افزایش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: باید دست دلال ها و واسطه ها از بازار کوتاه شود و شرکت های تولیدی و پخش نیز برای کاسب های خرد نیز تخفیف های مناسب ارائه کنند تا قدرت رقابت آنها بالا برود.
مهدوی گفت: قیمت گذاری کالاها توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده انجام می شود و نظارت توسط بازرسان اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی اعمال می شود.
نماینده کمیسیون حل اختلاف اتاق اصناف کرمان تصریح کرد: از 25 اسفند سال جاری تا 15 فرودین سال 98 طرح بازرسی از واحدهای صنفی، رستوران ها، تالارها و غیره برای مبازره با گرانفروشی، احتکار و کم فروشی در استان اجرا می شود.
مهدوی تاکید کرد: همچنین توزیع کالاهای اساسی نظیر تخم مرغ، گوشت و روغن بین واحدهای صنفی در آستانه سال جدید در دستور کار قرار دارد.
*مردم از اماکن معتبر خرید کنند
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان هم بدون پاسخ روشن به افرادی که فرار مالیاتی می کنند و گزارش تخلف آنان هم به سامانه ثبت تخلف داده می شود ، گفت: همزمان با سراسر کشور از هفتم اسفند طرح نظارتی تسهیل کسب و کار نوروز 98 را آغاز کردیم که تا پایان 15 فروردین سال آینده ادامه دارد.
ارسلان میری افزود: گشت و نظارت مشترک بر واحدهای صنفی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شبکه بهداست، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های ذیربط با رصد و پایش بازار از ساعت 10 تا 20 همه روزه حتی در روزهای تعطیل اجرا می شود.
وی تصریح کرد: با تخلف هایی نظیر گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، اجناس قاچاق، تخلفات بهداشتی قاطعانه حتی در صوت فوریت با حضور در محل برخورد می شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان تاکید کرد: سامانه تعزیرات حکومتی و سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت پل ارتباطی شهروندان برای اعلام تخلفات اقتصادی است و مردم می توانند شکایت خود را از فروشگاه ها و واحدهای صنفی از طریق این مراجع تا حصول نتیجه پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: نظارت بر فروشگاه های زنجیره ای علاوه بر سازمان صنعت، معدن و تجارت توسط بازرسی های منظم و نوبه ای انجام می شود.
میری با بیان اینکه تعزیرات حکومتی وظیفه رسیدگی به شکایات را دارد گفت: با نزدیک شدن به بازار شب عید تعزیرات به صورت جدی و با قوت با متخلفان برخورد خواهد کرد.
وی اظهار داشت: خوشبختانه دستگاه های متولی اعلام کرده اند که هیچ کمبودی در مایحتاج ضروری مردم وجود ندارد و نباید به جو روانی کمبود توجهی شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان تصریح کرد: مردم نیز از اماکن و فروشگاه های معتبر خرید کنند تا اگر تخلفی صورت بگیرد، مراجع ذیصلاح به راحتی بتوانند به آن رسیدگی کنند.
وی تاکید کرد: مردم نیز با آرامش خرید خود را انجام دهند و به اندازه نیاز خود از بازار خرید کنند تا کالاهای اساسی به مقدار کافی در دسترس باشد.
با توجه به اینکه مردم در ایام آخر سال اقدام به تهیه کالاهای ضروری و اساسی خود می نمایند و امکان سوء استفاده از این شرایط وجود دارد باید نهادهای نظارتی فعالیت خود را افزایش دهند تا آرامش و ثبات بازار خدشه دار نشود.
گزارش:داود رجبی
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.