به گزارش ایرنا ، محمد جواد فدائی استاندار جدید کرمان که چهره ای علمی و در عین حال برخوردار از سوابق اجرایی درخشان است در نخستین روزهای کاری خود با تکیه بر رویکرد اعتدال مبتنی بر توسعه متوازن توجه به مناطق جنوبی این استان را در اولویت کاری خود قرار داد و در کوتاه زمان قبول مسئولیت استانداری حضوری پررنگ را در این مناطق داشته است .
گرچه طی چند دهه از عمر انقلاب اقدامات زیرساختی مناسبی در حوزه های مختلف این مناطق انجام گرفته است ولی عمق محرومیت ها به اندازه ای است که هنوز برای رسیدن به تراز مثبت شاخص های توسعه و بهبودی وضعیت معیشت و اشتغال مردم این سامان فاصله زیادی است .
در آستانه برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب نگاه جدی تری نسبت به مناطق دور افتاده کشور از جمله جنوب کرمان توسط دولت یازدهم صورت گرفته است که نوید بخش نشاط و امید آفرینی برای مردم شده است .
به دنبال این نگاه جدی در استان کرمان طی یکماهه گذشته بازدیدهایی از سوی مدیران برنامه ریز و اقتصادی دولت در این استان پهناور صورت گرفته که سفرهای فشرده تیم کارشناسی و ارزیابی از تنگناها و کارهای انجام شده و یا در حال انجام از سوی مدیران و تیم اقتصادی این استان زمینه را برای بازدیدهای مدیران کشوری فراهم کرده است .
** نوبخت تا جهانگیری
سفر فشرده و نفس گیر محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در روزهای پایانی هفته گذشته و تصمیمات ویژه ای که در این سفر در راستای سرعت بخشیدن به روند محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار اتخاذ شد نشانگر این واقعیت است که دولت رویکرد جدی تری نسبت به رفع محرومیت در این نقطه محروم و کم برخوردار آغاز کرده است .
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر چند که سفری کوتاه و فشرده را به این منطقه داشت ولی این بمعنای مقطعی نگاه کردن به این مناطق نبوده چرا که در پی سفر به مناطق محروم جنوب استان کرمان، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دیروز و شب گذشته با دعوت از پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی و تابش رییس بنیاد مسکن و با حضور مسئولان مرتبط ازسازمان برنامه‌ و بودجه به بررسی راهکارهای فوری برای حل مشکلات مردم این منطقه پرداخت.
و مهم تر اینکه امروز هم نماینده نوبخت یعنی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان به همراه تیم های کارشناسی برای تکمیل این بازدید در جنوب استان کرمان اردو زده و پیگیر ارزیابی و بررسی مشکلات به صورت میدانی برای رفع این محرومیت ها با معین های اقتصادی و متولیان امور مردم در این مناطق است و در حقیقت می توان گفت که عقبه این اقدامان حکایت از نگاه علمی و اگاهانه به رفع محرومیت ها در این مناطق دارد.
**شاخص های توسعه در جنوب کرمان بهبود می یابد
استاندار کرمان گفت: براساس برنامه ریزی انجام گرفته در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور طی زمان 2 ساله تا پایان دولت تدبیر و امید، شاخص های توسعه جنوب کرمان را به میانگین کشوری برسانیم.
محمدجواد فدایی پیشتر در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی جنوب کرمان که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد افزود: 2 هفته قبل به همراه نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در دفتر معاون رئیس جمهوری حضور پیدا کردیم و مشکلات منطقه را مطرح و ایشان قول بازدید از این منطقه را دادند و امروز به وعده خود عمل کردند.
وی ادامه داد: جنوب کرمان شامل هفت شهرستان بوده و در شاخص های آب، راه، شغل و بهداشت و درمان، زیر خط استاندارد کشوری و استانی است.
** 271 طرح اقتصاد مقاومتی در استان کرمان تعریف شده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز گفت: در زمینه اقتصاد مقاومتی 271 طرح در استان تعریف شده که با پوشش 30درصد اشتغال استان ظرفیت مهم و تاثیرگذاری را برای پیشرفت منطقه فراهم کنند.
جعفر رودری با بیان اینکه 14 پروژه را در قالب طرح و برنامه مدون دنبال می کنیم اظهار داشت: از مجموع جمعیت استان کرمان، 24 درصد در جنوب زندگی می کنند و بیش از 62 درصد آنها جمعیت روستا نشین است.
رودری با اشاره به اینکه رشد بالای جمعیت در جنوب کرمان نسبت به متوسط کشوری بالاتر است و در این حوزه، جمعیت جوانی داریم اظهار داشت : شاخص فقر و توسعه نیافتگی را در سطح بالایی در این منطقه شاهد هستیم.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، اقتصاد این منطقه را 63 درصد کشاورزی، 15 درصد صنعت و 22 درصد هم خدمات فراهم می کند و نرخ بیماری در این خطه 2 درصد از نرخ بیماری استان بیشتر است.
وی بیان کرد: برای منطقه جنوب کرمان، 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم که البته در این بخش، به حمایت دولت هم نیاز است.
رودری عنوان کرد: 25 درصد ریزگردهای کشور در منطقه جنوب کرمان است و در مناطق فاریاب، قلعه گنج و جیرفت فقط سه پست برق در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه، حمل و نقل، راه، آب و فرودگاه از جمله خواسته های اصلی مردم جنوب کرمان است اظهار داشت: از آنجا که سهم جمعیت روستایی این منطقه، زیاد است، احداث جاده های روستایی یکی از نیازهای ضروری این دیار به شمار می رود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: پوشش گاز طبیعی، 9 درصد است و سرانه تخت های بیمارستانی 76 صدم و تراکم دانش آموزان در مدارس، زیاد است.
وی با بیان اینکه فضای سرانه ورزشی جنوب کرمان از متوسط استانی و کشوری پایین تر است عنوان کرد: برای رسیدن به شاخص استان 2 هزار میلیارد تومان و برای رسیدن به شاخص ملی به 6 هزار و 443 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
رودری با اشاره به اینکه تامین مالی پروژه ها در زمان کوتاه میسر نیست بیان کرد: با حمایت معاون رئیس جمهوری تدابیر خوبی در این زمینه برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر، مقابله با آفات نیز از جمله مهمترین خواسته های بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان است.
رودری اضافه کرد: 394 روستای زیر 20 خانوار در استان کرمان، فاقد آب آشامیدنی است و برای حل این مشکل به 847 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اظهار داشت: برای احیای تالاب جازموریان نیز نیازمند اعتبار هستیم که امیدواریم این مهم با حمایت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور محقق شود.
وی همچنین عنوان کرد: 417 مدرسه کپری در جنوب کرمان داریم که امیدواریم این مدارس هم بازسازی شوند و همچنین تعداد 2 هزار و 744 کلاس درس از سیستم گرمایشی استاندارد بهرمند نیستند که نیاز به اعتبار دارند.
رودری تصریح کرد: یکی دیگر از ظرفیت های منطقه جنوب کرمان، اکتشاف معادن است و از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور می خواهیم که اگر امکان دارد، جنوب کرمان در اولویت اکتشافی قرار بگیرد.
**حضور معاون اول رییس جمهوری در جنوب کرمان
در ادامه سفر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه ریز کشور فردا دوشنبه شاهد حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به استان کرمان هستیم و ورود ایشان از طریق فرودگاه جیرفت به عنوان محوریت هفت شهرستان جنوبی کرمان خود دال بر این نگاه جدی و عزم راسخ دولتمردان تدبیر در گره گشایی از مشکلات ادواری مناطق مورد بحث دارد .
قرار است معاون اول رییس جمهوری را در سفر به استان کرمان وزرای نیرو ، صنعت ، معدن و تجارت ، نفت ،ورزش و جوانان ، رییس مرکز زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری ، مدیران عامل شرکت ملی گاز ایران ، بانک پاسارگاد و جمعی از معاونین سازمان برنامه بودجه همراهی کنند که در این صورت می توان گفت در طول یک هفته برای دوین بار جنوب کرمان میزبان جمع دیگری از اعضای کابینه دولت تدبیر خواهد بود.
استاندار کرمان در این ارتباط گفت : اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری فردا دوشنبه یکم بهمن ماه سال جاری به منظور افتتاح چندین طرح مهم صنعتی و عمرانی به این استان سفر می کند.
محمدجواد فدائی افزود: معاون اول رئیس جمهوری طبق برنامه برای افتتاح پروژه گازرسانی به مناطق جنوب و شرق استان، ظهر دوشنبه وارد فرودگاه جیرفت خواهد شد.
وی ادامه داد: با افتتاح متمرکز پروژه گازرسانی به شهرهای جیرفت، نرماشیر، فهرج، شهرک های صنعتی جیرفت و بم با اعتباری بالغ بر پنجهزارو 17 میلیارد ریال، زمینه بهره مندی مردم جنوب و شرق استان از نعمت گاز فراهم می شود.
فدائی اظهار داشت: افتتاح پست های برق جنوب و غرب استان شامل شهرستان های جیرفت، کهنوج و بافت و با اعتبار یکهزار و 780 میلیارد ریال از دیگر برنامه های روز اول سفر جهانگیری به جنوب استان خواهد بود که این پروژه ها به صورت متمرکز در جیرفت افتتاح می شود.
استاندار کرمان ادامه داد: افتتاح پروژه آب رسانی و تأمین آب شهر جبالبارز با اعتبار 220 میلیارد ریال برنامه پایانی سفر معاون رئیس جمهوری به جنوب استان کرمان است.
فدائی با اشاره به برنامه های روز دوم سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان کرمان افزود: جهانگیری صبح سه شنبه 2 دی ماه برای افتتاح پروژه فولاد سازی میدکو با ظرفیت یک میلیون تن و با سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد ریالی به شهرستان بردسیر سفر می کند.
وی گفت: افتتاح گندله سازی بوتیای ایرانیان میدکو با ظرفیت 2.5 میلیون تن و سرمایه گذاری 20 هزار میلیارد ریالی و همچنین افتتاح فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب کرمان با اعتبار 498 میلیارد ریالی بخش دیگری از برنامه های اسحاق جهانگیری در شهر کرمان خواهد بود.
فدائی با اشاره به برنامه معاون رئیس جمهوری برای شرکت در مجمع ملی جوانان کشور اظهار داشت : نخستین مجمع ملی جوانان کشور با حضور جهانگیری در شهر کرمان برگزار می شود.
این مجمع با حضور 240 جوان از سراسر کشور در قالب پنل ها و کمیسیون های تخصصی، انتخابات مجمع و همایش اصلی به میزبانی شهر کرمان برگزار می شود.
حضور مدیران کلیدی کشور در جنوب کرمان و اقدامات ضربتی تعریف شده برای بهبود وضعیت نسبی شاخص های منطقه نشانگر عزم جدی دولتمردان یازدهم برای زدودن گرد محرومیت از سیمای این مناطق در مدت زمان مانده به عمر دولت دوازدهم و در آستانه برگزاری جشن چهل سالگی انقلاب است .
5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.