به گزارش ایرنا، در حالی که این روستا در گذشته های نه چندان دور با چند دهنه قنات و چاه روزگار خوشی داشت و ساکنانش به زراعت و باغبانی و دامپروری مشغول بودند اما این روزها وضع باغ شاهی به گونه ای شده که نیازمند توجه جدی مسئولان است.
دهیار باغ شاهی به ایرنا،‌ گفت: جمعیت کنونی روستا 192نفر در قالب 62 خانوار است و در زمینه برخی زیرساخت ها وضعیت رضایت بخشی ندارد.
«ابوالقاسم الله وردیلی» افزود: وضعیت راه اصلی روستا به دلیل عبور کامیون و خودروهای سنگین که از اتوبان همدان - تهران یا از سمت ساوه به طرف تهران، تردد می کنند، ‌نامناسب است و جاده به ترمیم و بازسازی نیاز دارد.
وی گفت: از سمت بالای اتوبان به دلیل عرض کم، جاده ظرفیت عبور حجم زیادی از خوروهای سبک و سنگین را ندارد و شمار سوانح رانندگی و تلفات انسانی در این مسیر گواهی بر این مدعا است.
وی همچنین وجود پیچ های خطرناکی که در مسیر جاده روستا از سمت اتوبان وجود دارد را از دلایل حادثه خیزی مسیر یاد شده عنوان کرد.
الله وردیلی ادامه داد: طرح هادی در روستای باغ شاهی اجرا شده و منتظر اقداماتی مانند آسفالت معابر درون روستا، جدولگذاری هستیم.
وی در مورد گازرسانی به روستا، گفت: شبکه گاز تا روستا انجام و کار نصب علمک ها نیز از حدود 15 روز پیش آغاز شده است که به زودی اهالی این روستا از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند.
دهیار باغ شاهی در مورد وضعیت این روستا در زمینه بهره مندی از فضاهای آموزشی،‌ گفت: به دلیل اینکه ساکنان روستا فرزندانی در مقطع ابتدایی ندارند،‌ مدرسه نداریم و اهالی برای تحصیل در مقاطع بالاتر دانش آموزان را به ساوه می فرستند.
الله وردیلی در ادامه با گلایه از ضعف پوشش اپراتورهای تلفن همراه و همچنین اینترنت در روستای باغ شاهی، اظهار داشت: پوشش تلفن همراه در روستا و همچنین اینترنت ضعیف است.
وی افزود: این مشکلات را در نامه ای که توسط دهیاران 6 روستای منطقه کوهپایه امضا شده به شرکت مخابرات منعکس کردیم اما تاکنون اقدامی برای رفع ضعف آنتن دهی و اینترنت انجام نشده است.
دهیار باغ شاهی گفت: در این روستا با اینکه ساختمان مخصوص خانه بهداشت وجود دارد ولی فعال نیست و در این خصوص با شبکه بهداشت شهرستان ساوه رایزنی شده و قرار است با تعمیر و بازسازی ساختمان،‌ هر ماه در 2 نوبت پزشک در روستا مستقر و کار ویزیت و خدمات پزشکی و درمانی را به ساکنان انجام دهد.
وی در مورد معیشت ساکنان این روستا،‌ گفت: تا پیش از بحران خشکسالی و کم آبی،‌ شغل اصلی مردم کشاورزی و دامداری بود اما با موج سرمازدگی و وجود چاه های غیرمجاز در حوالی منطقه، کشاورزی این روستا کاهش چشمگیری یافته اما برخی از اهالی همچنان به کار دامداری مشغول هستند.
الله وردیلی، وضعیت باغ شاهی در زمینه بهره مندی از آب شرب را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: در این خصوص مشکلات زیادی داریم به گونه ای که در فصل تابستان، با مشکل جدی در تامین آب مواجه ایم.
وی گفت: آب این روستا از یک حلقه چاه تامین می شود که پاسخگو نیست اما قرار است با اجرای طرح آبرسانی از دشت لوین و حفر یک حلقه چاه عمیق، آب مورد نیاز روستاهایی مانند نیوشت، باغ شاهی و اکبرآباد تامین شود.
وی مهمترین خواسته مردم روستای باغ شاهی از مسئولان را رسیدگی به مشکلاتی مانند زیرساخت های جاده ای،‌ آسفالت معابر و کوچه های روستا، پوشش تلفن همراه و تامین آب مناسب عنوان کرد.
دهیار روستای باغ شاهی عنوان کرد: با توجه به بودجه یک میلیارد و 500 میلیون ریالی دهیاری این روستا، تامین همه مطالبات و مشکلات اهالی روستا امکان پذیر نیست و نیاز است تا دستگاه های اجرایی و خدماتی توجه بیشتری داشته باشند.
به گفته الله وردیلی،‌ روستای باغ شاهی 2 برادر شهید( برادران ابراهیمی )در راه دفاع از میهن تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
شهرستان ساوه دارای 2 بخش مرکزی نوبران است که در مجموع حدود 150 روستا دارد.
6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.