به گزارش ایرنا مهدی هاشمی مقدم روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت ( 11 دی ماه سالروز تاسیس شرکت های آب و فاضلاب ) افزود: خط انتقال این پروژه به طول 9 کیلومتر و قطر 1200 میلیمتر سال قبل به پایان رسید.
وی گفت: از ابتدای امسال نیز اجرای تاسیسات را سرعت بخشیده ایم و بخش بزرگی از تجهیزات تهیه و مابقی قراردادهای ساخت تجهیزات منعقد شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی بیان کرد: تولید کنندگان تجهیزات این تصفیه خانه خاص بوده و در سطح کره زمین پراکنده هستند که برخی موارد به دلیل محدودیت های نیازهای کشور و کمبود بازار توجیهی برای ساخت داخل کشور را ندارد لذا از خارج کشور وارد شده است.
وی عنوان کرد: با روند موجود انتظار می رود نیمه دوم سال آینده تصفیه خانه فاضلاب بیرجند به بهره برداری برسد که اگر این اقدام انجام شود یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ شرکت آب و فاضلاب استان در بیرجند خواهد بود.
هاشمی مقدم ظرفیت تصفیه فاضلاب را 21 هزار و 500 متر مکعب در شبانه روز اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از این تصفیه خانه نیاز بیرجند به این موضوع رفع و نقش موثری در تکمیل چرخه آب و استفاده مناسب از پساب خواهد داشت.
وی یادآور شد: به رغم خشکسالی های 19 ساله خوشبختانه تابستان سال جاری هیچکدام از محدوده های زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری استان در 25 شهر دچار قطعی آب شرب نشدند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی جمعیت زیر پوشش شرکت آبفای استان را 451 هزار نفر معادل 99.85 درصد اعلام کرد و گفت: جمعیت زیر پوشش از متوسط کشوری 99.5 درصد بالاتر بوده و جزو افتخارات استان است.
وی با بیان اینکه در زمینه فاضلاب شهری با توجه به شرایط منطقه، استان دارای عقب ماندگی است افزود: جمعیت زیر پوشش استان 36 درصد و در کشور 45 تا 46 درصد است البته نقاط مختلف کشور شرایط خاصی دارد.
هاشمی مقدم اظهار داشت: در حال حاضر 139 هزار متر مکعب مخزن ذخیره بتنی برای تامین نوسانات ساعتی مصرف آب وجود دارد که در روزهای گرم سال نیازها و تغییرات ساعتی مصرف آب از این طریق تامین می شود.
وی با بیان اینکه تامین آب شرب از 140 حلقه چاه انجام می شود گفت: 2 هزار و 100 تا 200 کیومتر شبکه اصلی و فرعی آب توزیع و در دسترس شهروندان قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین 197 هزار آحاد واحد مشترک آب و 59 هزار مشترک فاضلاب در استان وجود دارد و اکنون تنها شبکه بهره برداری فاضلاب در مرکز استان فعال است.
وی خطوط انتقال آب شهرهای استان را حدود 570 کیلومتر اعلام کرد و گفت: در هشت ماه گذشته 31 میلیون متر مکعب آب به شبکه های آب شهری تزریق شده است.
هاشمی مقدم افزود: در سال جاری با توجه به تکلیفی که هیات وزیران برای تمام دستگاه های اجرایی مرتبط داشته، سازگاری با کم آبی و ایجاد تعادل در منابع و مصارف سرلوحه کار استان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: امسال دولت تمرکز خود را در ادارات، امکان دولتی و دستگاه های وابسته و زیر پوشش در مدیریت مصرف قرار داده است و در بخشنامه ای ابلاغ کرده شهرداری ها باید مصارف خود را نسبت به سال قبل 30 درصد و دستگاه های اجرایی نیز حدود 20 درصد کاهش دهند.
وی اضافه کرد: در این راستا جلسات متعددی در استان برگزار و نقشه راهی برای این موضوع تدبیر و تدوین شده است همچنین جلسات متعددی با کابری های ادارات استان برگزار شده است.
هاشمی مقدم تاکید کرد: نتایج این اقدامات سبب شد مصارف آب دستگاه های دولتی هشت درصد و شهرداری ها 19 درصد کاهش یابد، این رقم ها عمدتا نزولی است و در مجموع با احتساب کاربری های مسکونی در سطح استان سه درصد مصرف آب کاهش یافته است.
وی یادآور شد: در هشت ماه گذشته یک میلیون متر مکعب آب برداشت از ذخایر و سفره های آب زیرزمینی کاهش پیدا کرده است که نشان دهنده هدفگذاری شرکت آب و فاضلاب در تحقق سازگاری و کم آبی و ایجاد تعادل در منابع و مصارف است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی گفت: در خصوص کاهش هدررفت آب نیز با توجه به محدودیت های منابع مالی شدید اما اقدامات خوبی انجام شده و تدابیری در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی تکلیف شده که تداوم دارد.
وی از توسعه اقدامات تاکتیکی برای کاهش هدررفت آب در استان خبر داد و افزود: در این زمینه نشت یابی از شبکه های آب در حال انجام است و تاکنون 200 کیلومتر از شبکه های آب استان نشت یابی شده است.
هاشمی مقدم توسعه سیستم های تله مترینگ را از دیگر اقدامات تاکتیکی دانست و بیان کرد: از این طریق هزینه های نگهداری و راهبری تاسیسات کمتر و آب پایدارتری در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی به نصب 2 هزار و 500 اشتراک جدید در شهرهای استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: تاکنون مشکلی از طریف شهروندان برای نصب اشتراک گزارش نشده و استانداردهای لازم رعایت می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تعداد انشعاب فاضلاب نصب شده در استان را امسال 2 هزار مورد ذکر کرد و گفت: در زمینه حوادث شبکه آب 2 هزار و 400 گزارش شد که نسبت به سال قبل 32 درصد کاهش یافته است.
وی عنوان کرد: در هشت ماه گذشته 2 هزار و 600 رشته انشعاب آب شهری در استان بازسازی کامل شده بدون اینکه ریالی از مشترکان دریافت شود در حالیکه هر انشعاب 350 تا 400 هزار تومان برای شرکت هزینه دارد.
هاشمی مقدم ادامه داد: همچنین 2 هزار و 370 دستگاه کنتور آب به صورت رایگان تعویض شده که هر دستگاه 310 هزار تومان قیمت دارد و اگر مشترکین اقدام به دستکاری کرده یا شکستگی کنتور داشته باشد تامین هزینه بر عهده خودشان خواهد بود.
وی از تعویض شبکه های آب به طول 30 کیلومتر در استان برای اصلاح و بازسازی شبکه های آب شرب خبر داد و گفت: توسعه شبکه آب در دستور کار شرکت آبفا قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی گفت: این افتخار را داریم که در تمام طرح های مسکن مهر استان طرح توسعه شبکه آب را انجام داده ایم البته واحدهای زیادی در این منطقه خالی است و شهروندان برای نصب انشعابات اقدام نکرده اند که انتظار می رود هرچه سریعتر واگذار یا برای انشعابات آب قبل از آسفالت معابر مراجعه کنند.
وی افزود: در حال حاضر 16 کیلومتر خطوط اصلی فاضلاب در شهرهای استان اجرا شده که امسال 2 هزار انشعاب فاضلاب در شهر بیرجند نصب شده است.
در این نشست از خبرنگاران فعال حوزه آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با اهدای لوح قدردانی شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.