عباس تقی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی نشست صبح امروز محمد جواد فدائی استاندار کرمان با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر برگزاری این جشنواره در کرمان نیز توافق شد.

موسیقی نواحی از آداب، رسوم و فرهنگ در طول اعصار متمادی و در مناطق مختلف کشور شکل گرفته است و به نوعی شناسنامه فرهنگی و هویتی اقوام مختلف بشمار می رودو برگزاری این جشنواره طی سال های اخیر به میزبانی کرمان، روح تازه ای به کالبد موسیقی بومی و محلی کشور داده است .
استان پهناور کرمان با وجود گویش ها و لهجه ها، شعر، ملودی ها و همچنین 40 نوع ساز موسیقی نواحی، گنجینه گرانبهایی را از این گونه موسیقی فاخر در خود جای داده است.
سابقه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان به دهه 70 برمی گردد و تاکنون 11 دوره آن در استان کرمان برگزار شده و دبیرخانه دائمی جشنواره نیز از سال 95 به مدت سه سال در کرمان مستقر شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی پس از وقفه ای 10 ساله در تفاهمنامه سه ساله ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار سابق کرمان از سال 95 مجددا در استان کرمان از سرگرفته شد.
محمد رضا علیزاده افزود: نظر به اینکه زادگاه جشنواره موسیقی نواحی در کرمان است برگزاری آن طی سالهای اخیر موفقیت آمیز بوده است.
وی گفت :طی 11 دوره برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، کارهای پژوهشی زیادی انجام شده و آشنایی خوبی با این حوزه بوجود آمده است.
وی تصریح کرد: با توجه به حضور اقوام و اقلیم متفاوت و همچنین سازهای متنوع، جایگاه ممتاز کرمان در حوزه موسیقی نواحی کشور بی نظیر است.
علیزاده با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم کرمان از برنامه های جشنواره موسیقی نواحی، اظهار داشت: مردم هر ساله موسیقی نواحی را مشتاقانه دنبال می کنند و در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی، جاذبه فرهنگی بسیار خوبی برای استان بشمار می رود.
وی گفت: کیفی گرایی برنامه های جشنواره هر سال در اولویت بوده است، همچنین در طول دوره های برگزاری این جشنوراه، اهالی خونگرم دیار کریمان بهترین میزبانی را از میهمانان این رویداد مهم فرهنگی به عمل آورده اند.
5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.