به گزارش ایرنا، حالا دست سازهای بشر به جای آنکه قاتق نانش شود، قاتل جانش شده، مصنوعاتی که به طور قطع در بسیاری موارد و هنگامی که به شیوه ای صحیح از آنها استفاده شود عصای دستش خواهد بود.
شنیدن یا دیدن صحنه های تصادفات شهری و برون شهری دیگر آنقدرها هم دور از انتظار نیست، هر کدام از ما به طور قطع روزانه شاهد مواردی از این دست هستیم که به اذعان پلیس بیشتر خطای انسانی در رخداد آنها دخیل است.
پذیرفتن از دست رفتن جان یک انسان آن هم به دلیل فراتر گذاردن پا از حریم قانون برای موجودی که خود مصنوعات و قوانین را خلق می کند و خود را صاحب دنیا و هر آنچه در آن است می داند، کمی دشوار می نماید اما این اتفاق تلخ روزانه در جاده ها و خیابان های شهرها به طرز عجیبی و البته عادی در حال وقوع است و هرگز بشریت به آن با دید اصلاح نگاه نکرده است.
پر واضح است، نیروهای پلیس، گشت های نامحسوس و کنترل معابر با دوربین تنها می تواند درصدی از حوادث را کاهش دهد در حالی که در ادوار مختلف هر زمان پای همت مردمی وسط بوده و خواست آحاد مردم بر رفع مشکلی قرار گرفته، همانند داروی شفابخش که همانندش وجود ندارد دردها ها را درمان کرده است.
این در حالی است که طبق آمار مرکز فوریت های پزشکی استان کرمان، هزار و 99 نفر در این استان طی سال گذشته کشته شده و 54 هزار و 567 نفر نیز در حوادث رانندگی جاده ای مصدوم شده اند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کرمان در گفت و گو با ایرنا گفت: 876 نفر یعنی 80 درصد از جانباختگان حوادث جاده ای در این استان را مردان تشکیل می دهند و 223 نفر از این آمار مربوط به زنان است.
سید محمد صابری افزود: متاسفانه در سال 96 حدود هزار و 99 نفر بدلیل حوادث ترافیکی و سوانح رانندگی در استان کرمان جان باختند که 876 نفر یعنی 80 درصد از جانباختگان مردان هستند و 223 نفر از این آمار مربوط به زنان است.
وی اظهار داشت: آنالیز داده های سوانح رانندگی در سطح استان کرمان نشان می دهد که تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در راههای فرعی جنوب این استان در مقایسه با نواحی شمالی از فراوانی بالاتری برخوردار است و بیشترین آمار تلفات راههای شمال استان نیز مربوط به محورهای اصلی است.
وی با بیان اینکه 99 نفر در محورهای روستایی استان کرمان نیز جان خود را از دست داده اند اظهار داشت : بر اساس تحلیل داده های آماری شدت تصادفات در محورهای جنوب استان بیشتر از شمال آن است و مصدومان حوادث رانندگی در جنوب اغلب منجر به اعزام به مراکز درمانی می شوند.
وی ادامه داد: تعداد مصدومانی که در محورهای شمال استان کرمان بصورت سرپایی درمان می شوند، بیشتر از مناطق جنوبی است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کرمان با اشاره به محورهای پر تلفات این استان بیان کرد: طبق آمار سال گذشته، محورهای رودبار - زهکلوت با 27 نفر تلفات، کرمان - بم با 52 نفر، باغین - انار با 32 نفر، جیرفت - کهنوج با 35 نفر، کرمان - بافت با 22 نفر، جیرفت - کهنوج با 35 نفر و شهربابک - انار با 17 نفر بیشترین آمار تلفات جاده ای را به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه 54 هزار و 567 نفر مصدوم حوادث جاده ای در استان کرمان طی سال گذشته داشته ایم ، افزود: 406 نفر از تلفات جاده ای این استان یعنی 37 درصد این آمار بدلیل واژگونی خودرو جان خود را از دست داده اند که مهمترین دلیل این واژگونی ها سرعت زیاد، بی توجهی به جلو و خواب آلودگی بوده است.
** استان کرمان رتبه چهارم فوتی تصادفات کشور را دارد
رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز گفت: این استان با حدود هزار و 100 فوتی و 15 هزار مجروح رتبه چهارم فوتی و رتبه هشتم آمار جرحی را در کشور دارد که متاسفانه این آمار در چند سال اخیر رو به افزایش بوده است.
یدالله موحد افزود: میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی آثار زیان بار مالی، اقتصادی، روانی و اجتماعی به همراه دارد و به دنبال آن هزینه ‌های بسیار سنگینی به بودجه کشور و استان تحمیل می کند که این مبلغ را می توان به جای صرف در امر تصادفات رانندگی در بخش عمران و آبادانی هزینه کرد.
وی ادامه داد: صندوق تامین خسارت های بدنی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی که از سال 95در استان کرمان شروع به کار کرده و مسئول حمایت از قربانیان و زیان دیدگان حوادث رانندگی و پرداخت خسارت های بدنی آنان در موارد مشخص مانند فقدان یا انقضای بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تامین بیمه گر، فرار کردن و یا شناخته نشدن مسئول حادثه و یا ورشکستگی بیمه گر است.
این مقام ارشد قضایی در استان کرمان با اشاره به گزارش مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی کشور تصریح کرد: این صندوق در چند سال اخیر با تلاش مستمر توانسته اقدامات خوبی در زمینه بازنگری فرآیندهای اجرایی، تاسیس شعبه در سطح استان ها، پرداخت خسارت در حداقل زمان ممکن، فرهنگ سازی در حوزه تصادفات رانندگی از طریق اجرای دو طرح جامعه کشوری طرح پوشش بیمه ای موتورسیکلت سواران و ماشین آلات کشاورزی فاقد بیمه و همچنین اقدامات گسترده ای در حوزه صیانت از منابع صندوق را در کشور و استان کرمان انجام دهد.
موحد گفت: با ملاحظه دقیق آمار و اطلاعات ارائه شده و احصای سایر مستندات از نهادهای متولی امر در استان، باید مهم ترین دلایل بروز تصادفات رانندگی بررسی شود و برنامه جامع و راهبردی جهت کاهش تصادفات رانندگی در استان تدوین شود.
رئیس شورای قضایی استان کرمان به آمار اعلام شده از این صندوق اشاره کرد و افزود: صندوق تامین خسارت های بدنی در استان کرمان در سال 95 به تعداد 771 زیان دیده مبلغ 537 میلیارد ریال، در سال 96 به 719 زیان دیده مبلغ 507 میلیارد ریال و در سه ماهه اول سالجاری به 137 زیان دیده مبلغ 88 میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی در چهار سال اخیر اقدامات صندوق سبب آزادی و یا جلوگیری از زندانی شدن حدود 28 هزار نفر از زندانیان غیرعمد در سراسر کشور شده که علاوه بر موضوعات اقتصادی آثار اجتماعی و روانی بسیار مناسبی را به همراه داشته و در خصوص اجرای تکلیف محوله در قانون به این صندوق در چند سال اخیر موثر عمل کرده است.
نماینده عالی دستگاه قضایی در استان کرمان تصریح کرد: تعداد متوفیان ناشی از حوادث رانندگی ارجاعی به مرکز پزشکی قانونی استان کرمان در سال 96 برحسب محل وقوع و مطابق با تعریف کمیسیون ایمنی راه های کشور تعداد یکهزار و 99 نفر اعلام شده است که این آمار نسبت به سال 95 که 920 نفر اعلام شده 5/19 درصد رشد داشته است.
موحد به محل وقوع تصادف های منجر به فوت در سال 96 در کرمان اشاره کرد و گفت : آمار متوفیان ناشی از حوادث رانندگی در سال 96 تعداد یکهزار و 99 نفر اعلام شده که این آمار نسبت به محل وقوع تصادفات به صورت 238 نفر درون شهری ، 760 نفر برون شهری و 100 نفر در جاده های روستایی اتفاق افتاده است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: استان کرمان در سال 96 در مقایسه با سایر استان های کشور بعد از فارس، تهران و خراسان رضوی رتبه چهارم تعداد متوفیات ناشی از حوادث رانندگی را داشته است.
وسایلی که باید به کمک بشریت می آمد و البته در بخش های بسیار نیز آمده است، اکنون با دور زدن قانون توسط خودمان مانند بختک روی زندگی بشریت افتاده و هر لحظه در کمین است تا جان یک نفر دیگر را بگیرد.
هر چند فوت یک فرد با هر جایگاهی در خانواده می تواند آسیب های فراوانی را متوجه جامعه و اعضای خانواده کند اما نه تنها مردم بلکه نهادهای ذیربط نیز آنطور که باید و شاید در راستای به صفر رساندن آمار تصادفات بخصوص تصادفات ناشی از خطاهای انسانی آستین همت را بالا نزده اند.
گزارش از: نجمه حسنی
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.