مسئول آزمایشگاه فتولیتوگرافی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: فتولیتوگرافی یک فن آوری مدرن و به روز برای ساخت دستگاه ها و تجهیزاتی است که از نظر سایزی و مقیاسی کوچک شده اند ولی این تجهیزات و سیستم ها می توانند در حوزه های مختلفی کاربرد داشته باشند.
دکتر علی فتاحی همچنین افزود: این آزمایشگاه در حوزه ساخت کیت های تشخیصی، ساخت فرآورده های دارویی با قدرت تکرار پذیری بالا و برای پیاده کردن آزمایش روی تراشه های که دارای فن آوری های مدرن تری مانند انسان روی تراشه، بافت روی تراشه، تکنولوژی هایی هستند که نسبتا جدید هستند که کمتر از چند دهه کلید خورده است.
او گفت: این آزمایشگاه تنها آزمایشگاه لیتوگرافی غرب کشور و یکی از چهار آزمایشگاه ایران است.
وی اظهار داشت: اگر سرمایه گذاری درستی روی این آزمایشگاه شود وابستگی ایران به خارج از کشور در این حوزه قطع می شود و به تولید فرآورده ها و دستگاه های مدرن این حوزه کمک می کند.
مدیرگروه زیست مواد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: خوشبختانه این تجهیزات که برای راه اندازی آزمایشگاه لازم است اکنون به صورت کامل در داخل کشور تولید می شود در حالیکه 6 سال قبل که شرایط برای راه اندازی این آزمایشگاه وجود نداشت.
فتاحی افزود: در آن زمان برای راه اندازی آزمایشگاه فتولیتوگرافی 10میلیارد ریال اعتبار نیاز بود که ما امسال با توان متخصصان داخلی توانستیم با حدود یک میلیارد و 300 میلیون ریال آزمایشگاه استان را راه اندازی کنیم.
وی با اشاره به اینکه نمونه داخلی این دستگاه عملکرد بهتری از مشابه خارجی دارد، گفت: بنده با هر 2 دستگاه کار کرده ام و از نظر کارکرد نمونه ایرانی بهتر جواب داده است.
وی این آزمایشگاه را مربوط به مجموعه دانشگاهی کشور دانست و گفت: آماده ارائه خدمات به تمام دانشگاه هایی که به این مرکز نیاز دارند، هستیم.
فتاحی همچنین یکی از برنامه های این مرکز را عضویت در شبکه آزمایشگاهی ستاد نانو کشور ذکر کرد و گفت: برای اینکه خدمات خود را بسط و گسترش بدهیم در نظر داریم عضو این ستاد شویم که امیدواریم با ما همکاری کنند.
وی در ارتباط با وجود دانش برای استفاده از این دستگاه در استان نیز گفت: دانش کامل برای استفاده از دستگاه فتولیتوگرافی در زمینه ساخت ابزارها و تراشه هایی که کاربرد آزمایشگاهی داشته باشد را داریم.
وی تصریح کرد همچنین در مقیاس آزمایشگاهی در حوزه ساخت سیستم های نانو و میکرودارویی و سیستم های تشخیصی نیز این دانش در دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه وجود دارد.
وی افزود: همچنین توانایی ارائه خدمات از نظر دانش عملی و فنی را هم اکنون در زمینه امکانات مهندسی بافت به عنوان یک راکتور برای کشت سلول در مقایس آزمایشگاهی را در استان داریم.
دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سال 82 راه اندازی شده و اکنون 475 دانشجو، 30 عضو هیات علمی و 70 تن کارمند دارد و در 14 ورودی دانشجو می گیرد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.