دکتر یلدا شکوهی نیا روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح این مرکز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مکان فعلی، اتاقی کوچک و فاقد امکانات و تجهیزات مناسب است و ما تنها برای راه اندازی این مکان را در نظر گرفتیم.
او با اشاره به اینکه هر روز به تعداد گیاهان دارویی شناسایی شده اضافه می شود، گفت: باید مکان بانک گیاهان را توسعه و افزایش دهیم و امکانات بیشتری را در آن مستقر نماییم تا جوابگوی حجم گیاهان شناسایی شده را داشته باشد.
وی اظهار داشت: محل نگهداری گیاهان دارویی باید خشک و خنک باشد و مجهز به امکانات و تجهیزات مورد نیاز از جمله وسایل گرمایشی و سرمایشی و امکانات مربوط به اطفای حریق باشد.
وی گفت: در این مکان اکنون یک هزار و 500 گیاه به صورت خشک و پرس شده نگهداری می شود که در صورت بروز آتش سوزی در محل تمام گیاهان سوخته می شود و زحمات چندین ساله نیز به هدر می رود.
این متخصص داروسازی در ادامه به اهمیت ایجاد این محل نیز اشاره کرد و گفت: گیاهان دارویی موجود در منطقه غرب کشور را می توانیم در این محل به اسم علمی دسته بندی و نگهداری کنیم و در صورت نیاز به این گیاهان دسترسی به آنها آسان خواهد بود.
وی با بیان اینکه هر گیاه دارویی اکنون در منطقه غرب کشور اسامی مشابهی دارد، افزود: ما در این بانک، اسم علمی هر گیاه را در شناسنامه آن قرار می دهیم و تمام مشخصات آن را درج می کنیم و گیاه به راحتی قابل تشخیص است.
او شناسایی گیاه را مرحله اول و اصلی دانست و گفت: تا زمانی که گیاه به صورت علمی و با اسم علمی شناسایی نشود هر اقدام دیگری در زمینه تولید و اثرات درمانی آن بی ارزش است.
شکوهی نیا با بیان اینکه این اولین بانک نگهداری گیاهان دارویی غرب کشور و کرمانشاه است، گفت: در دانشگاه رازی هم یک بانک گیاهان وجود دارد که کلی است اما بانک دانشکده داروسازی ویژه گیاهان دارویی است.
وی با اشاره به اینکه آماده شناسایی گیاهان دارویی هستیم از افرادی که در این حوزه فعالیت دارند خواست با در دست داشتن نمونه ها به دانشکده داروسازی مراجعه کنند.
او با اعلام اینکه آماده مشاوره به علاقه مندان و متقاضیان در حوزه شناسایی گیاهان دارویی هستیم، افزود: مبلغی به عنوان حق مشاوره از افراد اخذ می شود که اکنون در دانشگاه رازی به ازای هر گونه 300 هزار ریال دریافت می شود که ما هنوز تعرفه را مشخص نکرده ه ایم.
این عضو هیات علمی دانشکده داروسازی اضافه کرد که تمام روند فعالیت ایجاد این بانک در دانشکده داروسازی و با ابتکار همکاران انجام شده که جای قدردانی دارد.
وی اظهار داشت: در این بانک برای هرگونه گیاهی یک کد تعریف شده و با ارقام مشخص کرده ایم که هر گیاه متعلق به چه خانواده ای است.
وی هزینه ایجاد این بانک را 170 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه گونه های جدید گیاهی زیادی در راه است نیاز به توسعه فیزیکی مکان و افزایش تعداد کمدها و امکانات و تجهیزات دیگر داریم.
وی با اشاره به اینکه این هرباریوم زیرنظر دانشکده داروسازیف فعالیت می کند، گفت: به پاس سال ها تلاش و زحمت استاد پرفسور 'معطر' از بنیانگذاران رشته فارکومانوزی ایران، هرباریوم دانشکده داروسازی را به اسم او نامگذاری کردیم.
دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سال 82 راه اندازی شده و اکنون 475 دانشجو، 30 عضو هیات علمی و 70 تن کارمند دارد و در 14 رشته و مقطع تحصیلی دانشجو پذیرش می کند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.