به گزارش خبرنگار ایرنا، مساله کم آبی و خشکسالی یکی از مهمترین معضلاتی است که بخش های زیادی از کشور را تهدید می کند به گونه ای که در اکثر مناطق سطح آب دریاچه ها و سدها کاهش محسوسی داشته و هشدارهایی نیز توسط جامعه شناسان مبنی بر ایجاد چالش های جدی ناشی از بحران کم آبی مطرح شده است.
سالهاست که مسئولان در مورد ابعاد رو به گسترش کمبود آب در ایران هشدار می دهند، کاهش سطح آب و خشک شدن دریاچه ها، پائین رفتن بستر آبهای زیرزمینی در بسیاری از نقاط کشور، خشک شدن آب برخی رودخانه ها، کاهش سطح ذخیره آب پشت اغلب سدهای کشور، گسترش کویر و بیابان های خشک و همچنین کاهش بارندگی ها عملا زنگ خطر را برای مردم به صدا در آورده است.
در این میان البته راهکارهایی مثل تغییر شیوه مدیریت منابع و روشهای انتقال آب از کانالهای سنتی به کانالهای بتونی، جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه توزیع، رفع فرسودگی شبکه و تغییر روشهای آبیاری باغ ها و مزارع و بازیافت آب فاضلاب برای کاهش چالش کم آبی در کشور مطرح شده است.
طبق گزارش های منتشر شده بیش از 90 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود، مقداری که با جایگزین کردن کشت هایی که نیاز کمتری به مصرف آب دارند می تواند کاهش محسوسی در این مصرف داشته باشد.
در این میان، کشت برنج یکی از پرمصرف ترین کشت های بخش کشاورزی محسوب می شود به گونه ای که برای هر هکتار شالیزار حدود 10 تا 12 هزار متر مکعب آب مورد نیاز است.
به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی یکی از محصولاتی که وضعیت فعلی می تواند مرهمی بر زخم خشکسالی باشد کشت زعفران در راستای اجرای طرح تغییر الگوی کشت است، گیاهی که نیاز بسیار کمی در طول سال به آب دارد و بعد از کشت و دادن محصول تا 10 سال نه تنها نیازی به کشت مجدد ندارد بلکه هر ساله می‌توان با حفاظت‌های لازم از آن محصول برداشت کرد.
در همین راستا؛ کارگروه سازگاری با کم آبی استان به ریاست مهرداد سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه روز امروز (دوشنبه) تشکیل و در باره کشت برنج در شهرستان صحنه و شالیکاران آن مباحثی مطرح شد.

** کاهش کشت برنج در صحنه با جدیت دنبال شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در این جلسه با اشاره به جدی بودن تهدید کم آبی و اینکه کشت برنج به آب بسیاری زیادی نیاز دارد، از فرماندار و سایر مسئولان شهرستان صحنه خواست تا کاهش کشت این محصول را با جدیت دنبال کنند.
مهرداد سالاری با بیان اینکه طی یکی 2 سال اخیر اقدام بسیار خوبی برای کاهش کشت برنج در شهرستان صحنه صورت گرفته است، گفت: اگر این اقدام ها نبود کشت برنج از 2 هزار هکتار در سال گذشته امسال شاید به سه هزار هکتار می رسید.
وی خاطرنشان کرد: برای حمایت از هر کاری باید منافع جمع را در نظر گرفت، در خصوص کشت برنج نیز شاید برای عده ای از کشاورزان صحنه ای درآمد بسیار خوبی داشته باشد اما در مجموع به ضرر مردم شهرستان و حتی کل استان است و روند کم آبی و خشکسالی را تشدید می کند.
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با تاکید بر تغییر الگوی کشت در شهرستان صحنه، یادآوری کرد: البته این کار نیاز به زمان دارد چرا که مردم منطقه 25 سال است در این بخش فعالیت دارند و نمی توان یک شبه آن ها را از شالیکاری بازداشت.
سالاری، ارائه آموزش های هدفمند به شالیکاران برای جایگزینی کشت محصول جایگزین را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با برنامه ریزی مناسب کاری کنیم که نه کشاورزان منطقه از نظر اقتصادی ضربه بخورند و نه به روند فعلی ادامه دهیم.
وی در پایان گفت: علاوه بر طراحی برنامه های بلند و میان مدت، باید برنامه های کوتاه مدت نیز ارائه و برای اجرای ان اقدام عملی صورت گیرد.

** کاهش شالیکاری از 58 به 12 روستا
فرماندار شهرستان صحنه نیز در این نشست با اشاره به اقدام ها و فرهنگ سازی های انجام شده برای کاهش کشت برنج، گفت: طی یکی 2 سال اخیر موفق شدیم تعداد روستاهایی که در ان شالیکاری برنج انجام می شد را از 58 روستا به 12 روستا کاهش دهیم.
نورالدین فرزادی پور در ادامه با اشاره به اینکه به طور میانگین در شهرستان صحنه طی 25 سال گذشته سالانه یک هزار و 200 هکتار از زمین های کشاورزی زیر کشت برنج قرار گرفته است، افزود: در راستای فرهنگ سازی صورت گرفته و برگزاری کلاس های آموزشی متعدد این مقدار هم اکنون به 500 هکتار کاهش یافته است.
وی همچنین به درآمد بالای کشت برنج برای کشاورزان نیز اشاره و اظهار داشت: در حالی که متوسط سود هر شالیکار از برداشت برنج در هر هکتار 350 میلیون ریال است این درآمد در محصولی مثل کلزا به 100 میلیون ریال می رسد.
فرماندار صحنه خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اگر دولت نتواند این فاصله را جبران و امکانات لازم برای کشت جایگزین پرسود در اختیار کشاورزان قرار ندهند آن ها نیز در برابر عدم کشت برنج مقاومت خواهند کرد و به این ترتیب سالانه مقدار زیادی آب هدر می رود.
فرزادی پور در پایان گفت: البته می توان در خصوص خشکه کاری برنج نیز تحقیق کرد تا اگر با شرایط اقلیمی صحنه متناسب بود به انجام این کار روی آورد.

** تمام مسئولان در برابر مشکل کم آبی باید پاسخگو باشند
مسعود صمدی دادستان شهرستان صحنه نیز در این جلسه گفت: همه ما مسئولان باید در برابر مشکل کم آبی پاسخگو باشیم و با مدیریت صحیح در مصرف منابع آبی شرایط عادلانه ای برای عموم مردم ایجاد کنیم.
وی افزود: کشت برنج از جمله محصولاتی است که به آب زیادی نیاز دارد که با توجه به شرایط فعلی کشت آن به صرفه نیست و مشکلاتی را برای دیگر شهروندان ایجاد می کند.
صمدی ادامه داد: حتی در استانی مانند مازندران با ان همه بارش باز هم در بخش هایی از ان کشت برنج ممنوع شده است و کشاورزان به خشکه کاری روی آورده اند.
دادستان صحنه، کشاورزی به روش سنتی و عدم جایگزنی کشت محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند را از جمله مشکلاتی برشمرد که موضوع کم آبی را تشدید می کند.
وی گفت: طی یکی 2 سال اخیر با مردم منطقه برای جایگزینی کشت محصولی دیگر به جای برنج جلسات متعددی داشته ایم که برخی ها همکاری کردند اما متاسفانه برخی ها نیز حاضر به ترک کشت این محصول نمی شوند.
در سال زراعی جاری (اول مهر 96 تا اول مرداد 97) شهرستان صحنه با 578 میلی متر بارندگی بیشترین مقدار بارش در شرق استان کرمانشاه را به خود اختصاص داد به گونه ای که این مقدار بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل و دوره بلند مدت به ترتیب با رشد 10 و 22 درصدی روبرو بوده است.
شهرستان صحنه با بیش از 70 هزار نفر جمعیت در 50 کیلومتری شرق کرمانشاه مرکز استان قرار دارد.
گزارش: مسعود اسماعیلی
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.