به گزارش ایرنا، افزایش بهره وری در بخش کشاورزی در کنار استفاده از شیوه های نوین، نیازمند ارتقای دانش کشاورزان است و محققان و کارشناسان کشاورزی با حضور در عرصه تولید درصدد انتقال دانش خود به بهره برداران هستند.
گردهمایی منطقه ای محققین منطقه سه جهاد کشاورزی کشور به منظور تبیین فعالیت های انجام شده، بررسی چالش های موجود و طرح راه کارهای قابل اجرا با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی امروز در تبریز برگزار شد .
معاون وزیر در این گردهمایی با بیان اینکه به کارشناسان پهنه به عنوان ارکان اصلی و مدیران آینده بخش کشاورزی نگاه می شود، جذب مشارکت مسوولان شهرستان به ویژه فرمانداران را در اجرای موفق فعالیت های تحقیقی ضروری دانست .
کاظم خاوازی، بر لزوم مستندسازی فعالیت های تحقیقی صورت گرفته در عرصه تولید تاکید کرد و گفت: محققان نباید خود را گرفتار مرزبندی های مسوولیتی و اداری کنند، بلکه برای نتیجه گیری لازم محقق باید مروج باشد و در صحنه تولید حضور یابد .
وی طرح نظام نوین ترویج را در جهت ساختارشکنی های گذشته مناسب ارزیابی کرد و گفت: با تجهیز مراکز تحقیق به وسایل نقلیه مناسب، درصدد تسهیل حضور محققان در عرصه تولید هستیم .
خاوازای با بیان اینکه تاکنون از تحقیقات در زمینه جنگل و آبخیزداری غفلت شده است، گفت: امسال کارگروه جنگل و مرتع در سازمان تحقیقات راه اندازی می شود تا فعالیت در این حوزه متشکل شود.
وی با بیان اینکه آموزش بهره برداران از رویکردهای اساسی سازمان است، گفت: سعی خواهیم کرد نظام نوین ترویج با شاخ و برگ و عمق بیشتری اجرا شود.
وی با بیان اینکه گاهی در تحقیقات شاهد انحراف هستیم، آفت شکنی را ضروری دانست و افزود: نیازمند پژوهش های بنیادی در موسسه های تحقیقی هستیم و از اجرای طرح های تحقیقی متعدد در یک زمینه در موسسه های مختلف جلوگیری می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با اشاره به جایگاه محققین معین در ساختار نظام نوین ترویج گفت: با استفاده از داده های تحقیقی بهره وری در بخش کشاورزی افزایش می یابد.
اکبر فتحی با اشاره به اینکه نقش بخش کشاورزی و تولیدات این بخش در مواقع بحرانی و تحریم ها بیشتر بروز می کند، گفت: افزایش ضریب نفوذ دانش به بخش کشاورزی نیازمند مشارکت همه نیروهای آموزش، ترویج و تحقیقات است.
وی با بیان اینکه محققان علاوه بر کمک به مروجان در انتقال یافته های تحقیقی می توانند نیازسنجی کنند، گفت: طرح نظام نوین ترویج موجب تمرکز تحقیقات می شود.
وی با بیان اینکه ترکیب نامناسب سنی و تحصیلی بهره برداران با این طرح پوشش داده شده و تجربه و دانش نوین ترکیب می شود، خاطرنشان کرد: تعداد محققان با تعداد مراکز خدماتی جهاد همخوانی ندارد و از نظام پایش محققان هم بی بهره ایم.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه نظام نوین ترویج، مروج محور است، گفت: نظام نوین ترویج گامی اساسی در جهت توانمندسازی کشاورزی از طریق انتقال کشاورزی علمی به عرصه تولید برداشته است.
علی اکبر نژادرضا، افزایش کارکرد و ضریب ماندگاری کارشناسان با تجهیز و ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی را از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: با برگزاری کلاس‌های آموزشی مناسب برای تولیدکنندگان و بهره‌برداران در عرصه تولید سعی می شود تا کشاورزان را از محیط کارشان جدا نکنیم.
به هر حال انتقال طرح های ملی و راهبردی در بخش کشاورزی همچون اصلاح الگوی کشت و استفاده از ارقام مناسب نیازمند ارائه آموزش های لازم به کشاورزان است که به همت محققان و کارشناسان پهنه ممکن می شود.
گردهمایی یکروزمحققان منطقه سه جهاد کشاورزی کشور با حضور محققانی از استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و قزوین برگزار شد.
برگزاری کارگروه های تخصصی از برنامه جنبی این گردهمایی بود.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.