به گزارش خبرنگار ایرنا، بیژن کلهرنیا روز سه شنبه در همایش آسیب شناسی مسائل اجتماعی و فرهنگی در سرسرای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه، تبریز را به دلیل اجرای الگوی توسعه بازار موفق دانست و افزود: بعد از احیا بازار تبریز، این بازار به اطراف و حتی خارج از کشور نفوذ کرد و باعث از بین بردن فقر در اطراف خودش شد.
وی در خصوص دلایل توسعه نیافتگی کرمانشاه گفت: شان و جایگاه کرمانشاه در نظام برنامه ریزی کشور بزرگ است چرا که مرکز منطقه غرب کشور محسوب می شود اما متاسفانه این استان هنوز الگوی توسعه ندارد.
کلهرنیا با بیان اینکه از گذشته بازار کرمانشاه و تبریز خواهرخواندگی داشته اند و بازاریان هر 2 شهر با هم در ارتباط بوده اند؛ افزود: الگوی توسعه بازار برای کرمانشاه نیز قابل اجراست.
وی با تاکید بر اینکه در طول تاریخ ، کرمانشاه اهمیت محوری داشته است؛ ادامه داد: از 70 سال پیش بخصوص بعد از حفر کانال سوئز جایگاه آن در مراودات جهانی تضعیف شده است هرچند نقش زمینی آن در حال احیا است.
کلهرنیا گفت: کرمانشاه نتوانست بعد از جنگ جایگاهش را در سطح ملی به دست بیاورد چرا که حرکت توسعه از پایین به بالا اتفاق می افتد و این خود مردم کرمانشاه بودند که باید برای توسعه حرکتشان را شروع می کردند.
وی ادامه داد که ما 20 سال است که دچار مثلث خبیث بیکاری، تورم و رکود اقتصادی هستیم در حالی که راهکارهایی وجود دارد که از بن بست خارج شویم.
کلهرنیا، با انتقاد از تغییر نقش کرمانشاه از توسعه صنعتی به توسعه کشاورزی گفت: کشاوزی هیچگاه محور توسعه نیست بلکه بسترساز توسعه است.
این عضو هیات علمی دانشگاه رازی تاکید کرد: کرمانشاه محور راهبردی غرب کشور است و باید توسعه صنعتی پیدا کند.
وی افزود: باید کرمانشاه به سمت توسعه صنعتی و سپس توسعه بازرگانی برود و مردم و مسئولان کرمانشاهی باید خواستار این نقش باشند و به عنوان یک مطالبه از حاکمیت بخواهند.
کلهرنیا 2 بحران ، نبود برنامه ریزی کاربردی و نیز سیال بودن مدیریت در استان را موانع جدی توسعه کرمانشاه دانست و گفت: هنوز سند توسعه ای برای کرمانشاه نوشته نشده در حالی که در کوتاه مدت این مهم باید اتفاق بیافتد.
وی ادامه داد که طول عمر مدیریت در کرمانشاه 2 سال است در حالی که لازمه برنامه ریزی کاربردی ثبات مدیریتی است.
وی با بیان اینکه برنامه توسعه ایران قبل از انقلاب تدوین شده است و همچنان دنبال می شود، گفت: در نظام برنامه ریزی که دانشگاه هاروارد برای ما تدوین کرده است دولت همه کاره است و این نظام به صورت اتوکراسی از بالا به پایین همه چیز را اداره می کند لذا می بینیم که این نظام توسعه ای به عمق جامعه نفوذ نمی کند.
وی دلیل این امر را درآمد نفت دانست و افزود: خود دولت هم اشکالات برنامه توسعه ای کشور را می داند که لازم است در جهت اصلاح آن قدم بردارد.
عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه راهکار سایر کشورها برای فرار از تله توسعه را توسعه درونزا بر بستر توسعه اجتماعی عنوان کرد و گفت: چاره ای نداریم جز اینکه به سمت نهادهای اجتماعی برویم.
به گفته کلهرنیا، دولت فقط باید زیربناهای توسعه را فراهم کند و خودش به دنبال سرمایه گذاری نرود.
وی ژاپن و آلمان را نمونه موفق کشورهایی عنوان کرد که از بستر توسعه اجتماعی توسعه پیدا کرده اند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: توسعه اقتصادی بدون توسعه اجتماعی منجر به رانت و سوداگری می شود.
کلهرنیا در خصوص وظایف سازمان های مردم نهاد در امر توسعه نیز گفت: سمن ها باید ضمن توسعه اجتماعی رویکرد توسعه اقتصادی به خصوص در مناطق فقیرنشین را داشته باشند چرا که اقتصادهای خرد با زنجیره سازی منجر به اقتصاد کلان می شود.
وی الگوهای توسعه در کشور را شامل الگوی توسعه خراسان ، اصفهان ، اراک و تبریز بیان کرد و گفت: الگوهای توسعه منطقه ای در ایران منجر به انباشت توسعه و فقر حواشی این مناطق شده است به گونه ای که در اصفهان آب زاینده رود خشک شده و در خراسان نیز 600 هزار نفر در محلات فقیرنشین ساکن هستند.
کلهرنیا افزود: بی آبی ناشی از انباشت توسعه، آب زاینده رود را بلعیده است در حالی که براساس تئوری' قطب های توسعه 'ایجاد ثروت باید به اطراف نفوذ و حاشیه ها را توانمند می کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: الگوی توسعه در ایران برعکس شده است و در حاشیه ها فقر ایجاد کرده است.
7457/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.