ابراهیم الهی تبار روز شنبه در حاشیه بازدید استاندار دیالی عراق از مجتمع کشت و صنعت بیستون پارس قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرز خسروی در مقایسه با دیگر مرزهای کشور، از زیرساخت های مطلوبی برای تردد زائران اربعین حسینی برخوردار است.
وی اظهار داشت: بازدید امروز استاندار دیالی به همراه فرماندار بلدروز و جمعی از کارشناسان بخش کشاورزی با هدف گسترش مراودات و تبادلات اقتصادی و کشاورزی بین 2 کشور ایران و عراق صورت گرفت.
وی بیان کرد: در توافق بین استانداران دیالی عراق و کرمانشاه ، بر گسترش همکاری های 2 طرف و افزایش دیدارها ها تاکید شده است.
استاندار دیالی عراق نیز هدف از سفر امروز خود را به همراه فرماندار بلدروز و جمعی از کارشناسان بخش کشاورزی، بازدید از مجتمع کشت و صنعت بیستون پارس (باغ سه هزار هکتاری) در شهرستان قصرشیرین بیان کرد.
مثنی تمیمی ، یکی از توافق های صورت گرفته را با استاندار کرمانشاه ، گسترش همکاری 2 طرف بیان کرد و گفت که این سفر در چارچوب همین توافق نامه صورت گرفته است.
وی بیان کرد: بازگشایی مرز خسروی یکی از اولویت های مهم ما است که این موضوع به جد از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد پیگیری می شود.
وی ، مجموعه توافق های صورت گرفته برای بازگشایی مرز خسروی به روی زائران اربعین حسینی را مثبت ارزیابی کرد.
سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز با اشاره به بازدید معاون استاندار کرمانشاه و استاندار دیالی عراق از مجتمع کشت و صنعت بیستون پارس قصرشیرین گفت: این مجتمع با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در کیلومتر 10 محور قصرشیرین به خسروی در زمینی به مساحت سه هزار هکتار واقع شده است.
مرادعلی تاتار افزود: این طرح شامل سه هزار هکتار باغ ، سد مخزنی با ظرفیت ذخیره 25 میلیون متر مکعب آب ، شبکه آبیاری قطره ای به وسعت سه هزار هکتار و احداث جاده بین مزارع و سامانه بهره برداری هوشمند است که سالیانه 81 هزار تن مرکبات ، انگور و خرما در این باغ تولید و روانه بازار مصرف می شود.
وی بیان کرد: اعتبار اجرای این پروژه بزرگ 2 هزار و 420 میلیارد ریال است که از این میزان یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و بقیه توسط بنیاد مستضعفان بعنوان سرمایه گذار طرح تامین شده است.
وی گفت: این سفر به منظور بهره گیری از تبادل تجربیات کشاورزی و همکاری های 2 طرف جمهوری اسلامی ایران و عراق ( قصرشیرین و دیالی ) در بخش کشاورزی صورت گرفت.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.