به گزارش خبرنگار ایرنا، فرامرز اکبری در جمع نمازگزاران قصرشیرین افزود: برای تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی در مرز خسروی و همچنین ایجاد و تقویت زیرساخت های مهم در این مرز رسمی، تلاش های زیاد و اقدام های بسیار مطلوبی صورت گرفت.
وی با بیان این که مرز خسروی از امکانات و زیرساخت های مطلوبی برای تردد زائران برخوردار است که در مقایسه با سایر مرزهای قابل قیاس نیست، اظهارداشت: با وجود تمام تلاش ها و اقدام های صورت گرفته، مرز خسروی در ایام اربعین امسال بنا به دلایلی برای تردد کاروانی زائران حسینی بازگشایی نشد.
وی بیان کرد: مسئولان ارشد کشوری و استانی با بازدیدهای مستمر، مجموع اقدام های صورت گرفته برای ایجاد و تقویت های زیرساخت های مرز خسروی را بسیار مطلوب ارزیابی کردند و تمام شرایط برای عزیمت کاروان های زیارتی عتبات عالیات از این مرز رسمی آماده و مهیا بود.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: وزیر کشورمان با همتای عراقی خود برای ایام اربعین امسال تفاهم نامه ای امضا کرد که سه بند آن مربوط به بازگشایی مرز خسروی بود.
اکبری گفت: در حالی که تمام شرایط برای عزیمت کاروان های زیارتی کشورمان به عتبات عالیات از مرز خسروی مهیا بود، اما بنا به دلایلی این امر میسر نشد.
وی اضافه کرد که مسئولان ارشد کشورمان ، استان کرمانشاه و مجموعه فرمانداری قصرشیرین نسبت به بازگشایی مرز خسروی عزم جدی دارند و این مهم همچنان در دستور کار است.
وی از مردم قصرشیرین بابت باز نشدن مرز خسروی برای اعزام زائران اربعین عذرخواهی کرد.
این مقام مسئول همچنین در ارتباط با بسته شدن مرز پرویزخان نیز افزود: با تلاش و پیگیری مستمر مسئولان ارشد کشور و استان کرمانشاه ، این مرز رسمی در آینده نزدیک برای انجام فعالیت های تجاری و مسافری بازگشایی خواهد شد.
مرز پرویزخان قصرشیرین پس از برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق و مخالفت حکومت عراق با این اقدام از اواخر مهر امسال بسته شد.
به گفته اکبری، دولت عراق قصد دارد تمام گذرگاه های مرزی این کشور را در اختیار بگیرد و همین امر نیز باعث بسته شدن مرز پرویزخان شد.
بیش از 54 درصد از حجم کالاهای صادراتی کشورمان به عراق از طریق مرز پرویزخان انجام می شود.
مرز خسروی از دیرباز محل تردد زائران ایران اسلامی به کربلای معلا است و مردم این شهرستان همواره مدال افتخار میزبانی زائران حسینی را بر گردن داشته اند.
با پیگیری مسئولان استان کرمانشاه، با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شد ولی تا به این لحظه این مرز به روی زوار ایرانی بسته مانده است.
هم اکنون به طور میانگین روزانه 100 مسافر و زائر عراقی از طریق مرز خسروی به ایران و عراق تردد می کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا نیز 326 کیلومتر فاصله دارد.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد.
7079/8066 خبرنگار:فرزین مدرسی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.