پیر جماران تنها 26 سال به صورت علنی با ایرانیان سخن گفت؛ از 1342 تا 1368. بیشتر آن هم در تبعید یا دوران خفقان بود اما چنان تحولی در جامعه تحت ستم شاهان دیکتاتور ایجاد کرد که در 2 صف بندی بزرگ ( انقلاب و دفاع مقدس) در مقابل ابرقدرت های جهان به پیروزی رسید.
بسیاری از رزمندگان دفاع مقدس حتی یک بار هم امام خمینی (ره) را از نزدیک ندیده بودند اما در تبعیت از فرمان او به آسانی از بهترین و مهمترین سرمایه های خود برای انقلاب و اسلام گذشتند.
شخصیت و سیره امام راحل هرگز محدود به جغرافیای ایران نبود و محبوبیت ایشان بسیاری از ملت های مظلوم را هم شیفته کرد و جنبش ها و خیزش های زیادی از مسیر و منش امام (ره) الهام گرفت از جمله در عراق، لبنان، بحرین، یمن و... .
ابعاد شخصیتی بنیانگذار انقلاب اسلامی پر از شگفتی و درس های آموزنده بویژه برای امروز جامعه ماست؛ جایی که به نظر می رسد عمده مشکلات ناشی از بی توجهی به مهمترین بخش های سیره و منش امام (ره) است.
خبرگزاری ایرنا کرمانشاه برای واکاوی بیشتر این موضوع میزگردی را با حضور بهروز همتی از پیشگامان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و استاندار اسبق خراسان شمالی، ذوالفقار طلوعی آزاده کرمانشاهی و جانباز 50 درصد و حجت الاسلام مهدی کرمی از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان برگزار کرده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

** امام (ره) همانی بود که بود
ذوالفقار طلوعی 10 سال را در اسارت دژخیمان رژیم بعث متحمل شکنجه‌های فراوان شده است؛ او گفت: اسرا تنها 2 بار گریه کردند یک بار زمانی که امام راحل با پذیرش قطعنامه 598، جام زهر را سر کشیدند و یک بار هم در زمان رحلت ایشان. بچه های اردوگاه خبر رحلت امام را که شنیدند از درون فرو پاشیدند. آن روز من اصلا حال خوبی نداشتم و با توجه به روحیه‌ام احتمال داشت دست به کارهای خطرناکی بزنم به همین دلیل سید علی اکبر ابوترابی(سید آزادگان) خودش آمد، دست مرا گرفت و تلاش کرد که با دادن امید و پیش بینی خبر رهبری امام خامنه‌ای آرامم کند.
طلوعی تعبیری فراتر از یک رهبر از امام راحل دارد؛ به اعتقاد او امام خمینی همانی بود که بود. حاشیه و لایه پنهانی نداشت و هرچه را می گفت حتما به آن عمل می کرد.
او ساده زیستی امام را از مهمترین و موثرترین ویژگی‌های شخصیتی ایشان توصیف و اضافه کرد: امام راحل چیزی برای پنهان کردن نداشت و هیچ پست و مقامی را برای خود و خانواده اش نخواست، به همین دلیل شفاف، قاطعانه و با شجاعت برخورد می‌کرد.
طلوعی گفت: امام اگر چیزی را برای مردم مکروه می دانست آن را بر خود حرام می کرد و عیان و نهان او در واقع و در منظر مردم یکسان بود؛ طبیعی بود که کلام چنین مردی بر دل توده‌های جامعه خوش بنشیند و نگاه او در عمق جامعه نفوذ کند.
این آزاده کرمانشاهی اظهار داشت: تقوا، بی ریایی و ساده زیستی امام بود که جوانان را مجذوب و شیفته خود کرد و باعث شد که عشق امام در وجودشان شعله بکشد طوری که در مسیر عمل به فرمایش های ایشان در دوران دفاع مقدس بر سر گذشتن از میدان مین مسابقه بود شاید اکنون باورش برای خیلی‌ها سخت باشد که اصرار برای باز کردن معبرهای پر از مین، کار به انداختن قرعه بکشاند.
به اعتقاد طلوعی تواضع، ساده زیستی، تقوا و یکرنگی امام (ره) مهمترین گمشده امروز جامعه است و متاسفانه الگوی بسیاری ها به سمت اشرافیت و تجمل گرایی منحرف شده است.
او گفت: البته طبیعی است زمانی که بین مردم و مسئولان فاصله بیفتد و نهان و عیان زندگی مدیران متفاوت شود، اعتماد مردم به آنان مخدوش و بسیاری از ارزش ها و اصول دینی هم تضعیف می شود.
این آزاده عنوان کرد: اگر مسئولان خلاف سیره امام راحل، گفتار و عمل‌شان متفاوت باشد و آقازاده‌های خود را بر فرزندان خانواده های ضعیف مقدم بدانند، طبیعی است که سخنانشان تاثیر عکس بر رفتار مردم خواهد داشت.
به اعتقاد طلوعی، این که سیره و منش رهبر کبیر انقلاب اسلامی مورد توجه بخشی از مسئولان نیست به دلیل کم ‌کاری همه ماست و برای اصلاح آن راهی جز ورود قاطعانه به میدان ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلاب وجود ندارد.
این مبارز انقلابی تاکید کرد: برای احیای روش امام راحل و بازگرداندن اعتماد و تقویت اعتقاد توده های ملت، ابتدا باید خود را اصلاح کنیم سپس دندان طمع و منفعت طلبی را بکشیم و در نهایت در تبعیت و پیروی از ولایت فقیه کمترین تردیدی نکنیم.

** مردم مسئولانی شبیه امام می‌خواهند
'شخصیتی تکلیف مدار، وظیفه خواه و خدا خواه بود و هیچ اتفاقی مانع از عمل به تکلیفش نمی‌شد زیرا چیزی جز خواسته و رضایت خدا برای ایشان اولویت نداشت'؛ این تعریف بهروز همتی از منش امام خمینی (ره) بود.
به اعتقاد همتی، طبق اصول قرآنی چون امام بین خود و خدا را اصلاح کرده بود، خدا هم رابطه او با مردم را اصلاح کرد و به همین دلیل ملت به ایشان عشق می ورزیدند و کلامش را به جان می ‌خریدند.
این مبارز انقلابی گفت: اگر اکنون مشکلاتی در جامعه داریم و گرایش جوانان به دین کمتر شده است باید علت آن را در دور شدن از قرآن و سیره اهل بیت دانست؛ همان مسیری که امام (ره) به کار بست و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به ثمر نشاند.
به گفته او 'اکنون بخشی از مسئولان گرفتار پست و مقام و روحیه تجمل ‌گرایی شده‌اند، طبیعی است که طبق قاعده دینی 'الناس علی دین ملوکهم' مردم هم از روحیه اشرافی‌گری متاثر می‌شوند.
همتی به خاطره ای از آیت الله شیخ نصرالله شاه آبادی از امام راحل اشاره کرد که امام در آن پیروی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را پیش بینی کرده بودند و آن را نشانه مقام والای عرفانی و الهی رهبر کبیر انقلاب اسلامی دانست.
او گفت: همین آینده نگری و بصیرت در وجود رهبر معظم انقلاب اسلامی هم هست و پیش بینی های مکرر ایشان از حوادث سیاسی- اجتماعی موید این واقعیت است.
همتی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در همان مسیر و سیره امام راحل قرار دارد، گفت: رهبر انقلاب همانند امام، آقازاده ها و نزدیکانش را از هرگونه فعالیت سیاسی و اقتصادی بر حذر داشته و هیچ چیزی از انقلاب و بیت المال برای خودش نمی خواهد با اینکه بزرگترین داشته هایش را برای آنها داده است.
این فعال سیاسی و فرهنگی در عین حال به منش متفاوت برخی مسئولانی اشاره و عنوان کرد: برخی تنها در کلام از انقلاب و امام راحل سخن می گویند و در حالی که بسیاری از مردم درگیر مشکلات معیشتی اند، آنان برای کسب منافع بیشتر از بیت المال مسابقه گذاشته اند.
همتی با تاکید بر اینکه مردم مسئولانی شبیه امام می‌خواهند، گفت: یکی از دلایل ناراحتی مردم این است که روحیه دینی و ساده زیستی امام (ره) را در بخشی از مسئولان نمی بینند و از این اینکه برخی حقوق آنچنانی و وام های میلیاردی بدون بهره می گیرند اما برای عده ای یک وام چند میلیونی هم وجود ندارد گله مندند.
او انقلاب اسلامی را بزرگترین آزمون ولایت پذیری قبل از ظهور امام زمان دانست و گفت: هرکس در این آزمون قبول شود، در دوران حکومت امام عصر مشکلی نخواهد داشت.
همتی در پایان تأکید کرد که باید با عمل خود مردم را به اسلام و انقلاب دعوت کنیم و در این راه، تبعیت از رهبری معظم انقلاب تنها راه نجات است.

** تمام سرمایه گذاری امام (ره) بر روی حاشیه‌ نشین‌ها بود
از نظر حجت الاسلام مهدی کرمی هم تمام سرمایه گذاری امام خمینی (ره) بر روی مستضعفان و حاشیه نشین‌ها بود که نمونه بارز آن در استان کرمانشاه شهید سید محمد جعفری و دوستان مبارزش بود که اهل مناطق فرودست و حاشیه نشین شهر بودند اما از تبدیل به سردمداران و شهدای بزرگ انقلاب و دفاع مقدس شدند.
او افزود: اگر به پاسخ این سوالات فکر کنیم بی شک بینش امام راحل برای‌مان شفاف تر خواهد شد اینکه 'چرا امام بنیاد مستضعفان و بسیج مستضعفین را تشکیل داد؟ یا اینکه فرمودند یک موی کوخ نشینان را با تمام کاخ نشینان عوض نمی کنم.'
به اعتقاد این فعال فرهنگی 'امروز در پیروی از آرمان های امام راحل ضعف داریم و نگاهمان از قشر مستضعف و حاشیه نشین دور شده و به سمت اشرافیت چرخیده است زیرا خانه کمتر مسئول و مدیری در مناطق حاشیه نشین شهرها و بین مردم طبقات پایین قرار دارد.'
کرمی گفت: پیش از انقلاب روحیه اشرافی گری با ظاهری خاص مشخص می‌شد، پس از انقلاب در ابتدا تصور شد که با تغییر ظاهر می توان اشرافیت را از بین برد اما اکنون برخی مدیران با ظاهر موجه غرق در همان اشرافیت هستند.
او تصریح کرد که 'روحیه اشرافی ‌گری به بزرگترین آفت تداوم راه امام (ره) و مسیر انقلابی گری تبدیل شده است.'
کرمی البته توضیح داد که پولدار بودن و داشتن سرمایه زیاد به معنی اشرافی گری نیست و آنچه از اشرافیت خطرناک تر است، داشتن روحیه اشرافی‌گری است به معنی اینکه فرد در خدمت مال و اموالش باشد نه برعکس.
این فعال فرهنگی در پایان تاکید کرد: همه باید با تمام توان وارد میدان انقلابی‌گری شویم و عزت را به همان کسانی که برای امام اولویت و عزیز بودند، برگردانیم یعنی حاشیه نشین ها و طبقات ضعیف جامعه.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.