به گزارش خبرنگار ایرنا، در سال 1390 مرز خسروی به دلیل آنچه که ناامنی در شهر خانقین عراق اعلام شد به روی زائران ایرانی عتبات بسته شد، مرزی که از آن تاریخ به بعد بارها خبر بازگشایی آن منتشر شد اما در عمل این اتفاق نیفتاد.
بیشترین امیدواری برای بازگشایی مرز خسروی در مراسم اربعین سال گذشته ایجاد شد تا جایی که ابتدا خسروی به عنوان یکی از چهار مرز که پذیرای زائرین برای سفر به کربلای معلا خواهد بود، معرفی شد.
بازگشایی مرز خسروی خبر خوبی بود که مسئولان امر را به تکاپو انداخت تا با فراهم کردن زیرساخت های لازم شرایط را برای تردد هرچه آسان تر زوار فراهم کنند.
در حالی که هرچه به زمان برگزاری مراسم اربعین و زمان حضور زائران در مرز نزدیک تر می شدیم و مرز خسروی نیز خود را برای اولین پذیرائی عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) آماده می کرد، خبری از بازگشایی قطعی این مرز از سوی مسئولان اعلام نمی شد.
یک هفته به اربعین حسینی (ع) سال گذشته مانده بود که مسئولان اعلام کردند با وجود همه تلاش ها و به دلیل همکاری نکردن طرف عراقی امکان تردد زائران از مرز خسروی برای شرکت در بزرگترین پیاده روی جهان اسلام امکان پذیر نیست.
حال پس از گذشت حدود 6 ماه از آن زمان و در حالی که کمتر از زمان یاد شده تا مراسم اربعین سال 97 فرصت باقی است مسئولان استان کرمانشاه در جلسه ستاد اربعین حسینی (ع) گردهم آمدند تا آخرین شرایط میزبانی احتمالی از زائران عتبات عالیات را بررسی کنند.

** زائران هفت استان از کرمانشاه عازم کربلای معلا می شوند
مشاور عالی استاندار و جانشین رئیس ستاد اربعین حسینی (ع) در استان کرمانشاه اظهار کرد: در صورت بازگشایی مرز خسروی و فراهم شدن امکان تردد، زائران استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، زنجان، کردستان و کرمانشاه از این مرز تردد می کنند.
جعفر همتی با اشاره به آغاز تلاش ها برای بازگشایی مرز خسروی، گفت: تحقق این مهم به صورت جدی در دستور کار مسئولان وزارت خانه های کشور و امور خارجه قرار دارد و از مدت ها پیش رایزنی با طرف عراقی آغاز شده است.
وی تصریح کرد: طبق اعلام مسئولان کشوری، مرز خسروی در مراسم اربعین حسینی پس از مرزهای شلمپه، چزابه و مهران به عنوان چهارمین مرزی که قرار است تردد زوار در آن صورت گیرد، مطرح شده است.
همتی همچنین با رد شایعه لغو روادید برای سفر به عتبات عالیات، گفت: در جلسه ستاد مرکزی کشور اعلام شد، کشور عراق این موضوع را نپذیرفته و زائران همانند سال گذشته برای شرکت در مراسم اربعین حتما باید نسبت به دریافت گذرنامه و ویزا اقدام کنند.
جانشین رئیس ستاد اربعین استان کرمانشاه همچنین از تصمیم ستاد مرکزی اربعین برای عدم راه اندازی موکب در عراق نیز خبر داد و گفت: در این کشور و از سوی مردم مهمان نواز شهرهای مختلف عراق موکب های زیادی برپا می شود که دیگر نیازی به برپایی موکب توسط ایران نیست.
وی همچنین با معرفی کمیته های تشکیل شده برای اربعین امسال، از مسئولان این کمیته ها خواست تا شرح وظایف خود را به خوبی مطالعه و نسبت به اجرای دقیق آن اهتمام بورزند تا کارها سرموعد و بدون تاخیر انجام شود.
همتی در پایان بر رفع برخی نواقص به جا مانده از مراسم اربعین چند سال گذشته نظیر آسفالت کردن مسیر برگشت خسروی به قصرشیرین و پارکینگ های درنظر گرفته شده در شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی شد.

** تجهیز مرز خسروی نیاز به امکانات ملی دارد
محمدابراهیم الهی تبار معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه نیز در این جلسه با یان اینکه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) یک حرکت بزرگ جهانی است، گفت: مرز خسروی اگر قرار است میزبان تعداد بسیار زیادی از زائران باشد باید از امکانات ملی برای تجهیز آن استفاده کنیم.
وی همچنین خواستار مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی استان برای سرویس دهی هرچه مطلوبتر به زائران شد و گفت: این برنامه بزرگ باید با کمک همه ادارات و سازمان ها برگزار شود چرا که به تنهایی از عهده چند دستگاه خاص بر نمی آید.
الهی تبار، موضوع تبلیغات محیطی از مسیر کنگاور تا مرز خسروی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: سپاه برای این کار ظرفیت خوبی دارد و می تواند برای انجام این کار به اداره تبلیغات اسلامی کرمانشاه کمک کند.

** برای پذیرایی از زائران حسینی (ع) آماده ایم
محمدرضا امیریان مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرماشاه نیز از آمادگی کامل این جمعیت برای پذیرایی از زائران حسینی (ع) در ایام اربعین خبر داد و گفت: با تمام توان برای خدمتگزاری به آن ها آمادگی داریم.
وی گفت: جمعیت هلال احمر کرمانشاه تمام توان و امکانات خود را به کار خواهد بست تا در کنار زائران شرایط راحت تری را برای سفر آن ها به کربلای معلا فراهم کند.
امیریان در پایان اظهار کرد: تمامی نیروهای ما اعم از امدادی، عملیاتی، داوطلب و ... با آغاز سفر زائران به کربلای معلا پای کار خواهند بود تا بتوانیم به شایستگی از زوار عتبات عالیات پذیرایی کنیم.

** پلیس مشکلی برای تامین امنیت زائران اربعین ندارد
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در این جلسه از آمادگی کامل پلیس برای تامین امنیت زائران اربعین خبر داد و گفت: مشکلی در این رابطه نداشته و همواره در آمادگی کامل به سر برده ایم.
سردار منوچهر امان اللهی ادامه داد: شاید اولین چیزی که زائران در طول سفر به عتبات عالیات و شرکت در مراسم اربعین به آن فکر می کنند بحث تامین امنیت خود باشد که خوشبختانه در سال های اخیر حادثه امنیتی برای هیچ کدام از زائران در حوزه استان کرمانشاه رخ نداده است.
وی تصریح کرد: امسال نیز پلیس با همه توان در راستای برقراری امنیت برای زائران حضرت امام حسین (ع) تلاش خواهد کرد و می کوشد تا زائران به سلامت سفر زیارتی خود را انجام دهند.

** بازگشایی مرز خسروی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه اظهار کرد: بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران، امروز به یک مطالبه عمومی در میان مردم تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه بازگشایی مرز خسروی، تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی استان خواهد داشت، افزود: علاوه بر آن در ایام اربعین حسینی که بزرگترین راهپیمایی مسلمانان جهان به حساب می آید نیز به تردد آسان و سریعتر زائران کمک زیادی می کند.
بازوند ادامه داد: سال گذشته و با وجود تمامی امکاناتی که فراهم شد، با وجود وعده های از پیش داده شده توسط طرف عراقی، در نهایت تردد زائران از مرز خسروی برای شرکت در مراسم اربعین میسر نشد که بسیار امیدوارم این اتفاق در مراسم امسال رخ دهد.
مرز خسروی یکی از پایانه‌های رسمی و بین‌المللی ایران است که در شهرستان قصرشیرین واقع شده که ارتباط زمینی ایران و بخش عربی عراق را برقرار می کند.
با توجه به حضور بیش از 2 میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین، در صورت بازگشایی مرز خسروی و اینکه این مرز با 300 کیلومتر فاصه نزدیکترین نقطه به کربلای معلاست، پیش بینی می شود بیش از 500 هزار زائر بتوانند از این طریق به عتبات عالیات سفر کنند.
اربعین امسال طبق تقویم روز سه شنبه هشتم آبان مصادف با 20 صفر خواهد بود.
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.