به گزارش خبرنگار ایرنا، در جریان وقوع زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته بیش از 12هزار مددجوی زیرپوشش بهزیستی در این حادثه دچار خسارت و آسیب شدند.
این زمین لرزه که در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به وقوع پیوست، 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم برجا گذاشت.
علاوه بر خسارات جانی، این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند.
بهزیستی استان کرمانشاه یکی از اداراتی بود که بلافاصله پس از وقوع زلزله به یاری مردم این مناطق شتافت و حضور به موقع و امدادرسانی خوب توانست میزان آسیب های وارده به مددجویان این مناطق را تا حد زیادی کاهش دهد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در جریان دیدار از ایرنا مرکز کرمانشاه در گفت و گویی 2 ساعته به تشریح فعالیت های انجام شده در مناطق زلزله زده استان و برنامه های این اداره کل پرداخت.

**حضور به موقع بهزیستی در مناطق زلزله زده
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هر حادثه ای مانند زلزله تبعات جانی و مالی به دنبال دارد، گفت: زلزله در سرپل ذهاب نیز تبعاتی از جمله مشکلات روحی و روانی برای مردم این منطقه به دنبال داشت که اکنون این مشکلات همچنان ادامه دارد اگرچه بخش زیادی از آن برطرف شده است.
دکتر امید قادری با اشاره به اینکه پس از وقوع بلایا بازسازی بخش های مختلف شروع می شود، افزود: رسیدگی به مسایل جسمی و روحی روانی مردم و بازسازی آن باید به موقع و همزمان با شروع بازسازی های دیگر در اولویت قرار گیرد.
وی اظهار کرد که در ابتدای وقوع زلزله ما بیشتر بحث مددکاری و امداد و نجات را داشتیم و آسیب دیدگان جدیدی مانند معلولان، کودکان بی سرپرست و زنان بی سرپرست را شناسایی کردیم و در مدت یک ماه آمارهای این افراد را استخراج کردیم.
در این زلزله براساس آمارهای بهزیستی 16 کودک هر 2 والد خود را از دست دادند، 31 زن نیز همسرانشان را از دست دادند و زیرپوشش بهزیستی قرار گرفتند.
برخی هم که همسران آنها کارمند بودند و یا مستمری می گرفتند به دلیل اینکه حقوقی از همسر خود داشتند دیگر شرایط زیرپوشش قرار گرفتن را نداشتند.
امدادگران بهزیستی کرمانشاه در زلزله 118 معلول دارای معلولیت خفیف تا شدید و خیلی شدید را شناسایی کردند که از این تعداد معلولیت 26 نفر خیلی شدید و معلول نخاعی بودند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه اظهار کرد که رسیدگی به آسیب دیدگان جدید را در دستور کار قرار دادیم و برای بازسازی جسمی و بازتوانی و روحی آنها اکیپ ها را عازم مناطق زلزله زده کردیم.

**اعزام 53 تیم روانشناسی
به گفته مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در مرحله اول 106 روانشناس در قالب 53 تیم 2 نفر خانم و آقا به مناطق زلزله زده اعزام شدند که مدیران علمی این تیم ها از اعضای هیات علمی دانشگاه رازی بودند و توسط این اساتید آموزش دیدند.
قادری افزود: برای هر منطقه روانشناسان بومی انتخاب کردیم تا با فرهنگ مناطق آشنایی داشته باشند و بتوانند بهتر و بیشتر ارتباط برقرار کنند.
روانشناسان در ابتدای حضور خود در مناطق زلزله زده هفت سوال کلیدی را در قالب طرح غربالگری از همه ساکنان پرسیدند تا براساس متدهای علمی به این نتیجه برسند که فرد در چه مرحله ای از آسیب است و آیا استرس، اضطراب، استرس پس از سانحه، افکار خودکشی دارد و یا نه.
وی در ادامه با بیان اینکه در مرحله اول 75 هزار و 530 نفر فرم غربالگری را پر کردند، گفت: این مرحله از ابتدای وقوع زلزله یعنی در آبان آغاز و در نیمه اول اسفند 96 به پایان رسید.
مرحله دوم این طرح از نیمه دوم اسفند شروع شده و مراحل اجرای آن به این صورت است که از میان پنج هزار و 800 نفری که براساس نتایج غربالگری نیاز به مداخله بیشتری دارند شناسایی شده و در این مرحله بر روی آنها اقدام های بیشتری انجام می شود.
قادری اذعان کرد که این افراد نیاز به مداخلات و حمایت بیشتری دارند چرا که با اضطراب روبرو هستند و سوگ دیده اند و از آنجایی که گروه های آسیب پذیری هستند و ممکن است از قبل نیز دچار بیماری های روانی خاصی بوده باشند باید حمایت بیشتری شوند.

**مطالب مربوط به خودکشی سیاه نمایی بود
شدت، وسعت و میزان خرابی های ناشی از زلزله بالا بود و مشابه آن در دنیا کمتر اتفاق افتاده است اما مدیرکل بهزیستی کرمانشاه می گوید که به تناسب این شدت و وسعت و براساس آمارهای استخراج شده از طرح غربالگری مواردی مانند افکار خودکشی در این زلزله از نرم استاندارد آن هم کمتر بود.
قادری تصریح کرد در بلایای مشابه در کشورهای مختلف دنیا و ایران که این غربالگری انجام شده تا سه درصد جمعیت غربالگری شده اگر افکار بسیار خطرناک مانند افکار خودکشی داشته باشند می گویند از نرم نگذشته و طبیعی است که در این حادثه کمتر از نیم درصد بود.
وی تصریح کرد: کاهش خودکشی 2 دلیل داشت که یک دلیل اصلی آن به باورهای فرهنگی مردم بر می گشت و دوم هم همدلی ملت و مسئولان با مردم مناطق زلزله زده بود که در روزهای اول به کمک آنها شتافتند و آنها را تنها نگذاشتند که این کمک ها نوعی تسکین بود و بیشتر مردم از نظر روانی بازسازی شدند و احساس کردند تنها نیستند.
به گفته او، براساس نتایج غربالگری و در مقایسه با حوادث و بلایای مشابه در دنیا نه تنها افکار خودکشی در مناطق زلزله زده استان اضافه نشده بلکه کمتر هم شده است.
وی با اشاره به فعالیت گسترده شبکه های اجتماعی در زمان وقوع زلزله و بعد از آن گفت: این شبکه ها آثار مثبت و منفی داشتند و از یک طرف به نگرانی های مردم اضافه می کردند و مباحثی مانند خودکشی افراد را مطرح می کردند که صحت نداشت و بزرگنمایی بود.
بهزیستی به موقع با اعزام گروه های روانشناسی، به یاری زلزله زدگان شتافت و توانست وضعیت مردم را به کنترل خود در آورد و این حضور سریع و به موقع مانع از بروز آسیب های بیشتر شد.
قادری با بیان اینکه طرح سیستم ارجاع و غربالگری تعریف شده است، گفت: از طریق اورژانس اجتماعی به افراد نیازمند به مداخلات کمک می کنیم و اگر هم مشکل حادی داشته باشد در مراکز درمانی بستری می شود.
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مسائل روحی روانی چند عاملی است، گفت: موضوعی مانند خودکشی در افراد تنها به یک دلیل انجام نمی شود بلکه براساس متدهای روانشناسی فرد باید چندین عامل داشته باشد که براثر آنها افکار خودکشی به ذهن او خطور کند.

** آمار خودکشی در مناطق زلزله زده بالا نیست
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مداخلات تخصصی در حوزه مسائل اجتماعی را باید به دست روانشناس داد، گفت: نمی شود گفت که زلزله باعث شده در منطقه سرپل ذهاب افسردگی زیاد شده و به تبع افراد دست به خودکشی می زنند چرا که براساس آمارهای استخراج شده از طرح غربالگری این موضوع تایید نشده است.
وی تصریح کرد که آمار نشان می دهد که واقعا مشکل آنچنان جدی و حادی در مناطق زلزله زده وجود ندارد و همه مسائل زیر رصد و کنترل بهزیستی است.

** ادامه طرح غربالگری تا سال آینده
طرح غربالگری در مناطق زلزله زده با 53 گروه فعال همچنان تا سال آینده ادامه دارد و گروه ها در مناطق مختلف حضور فعال دارند.
به گفته قادری پرونده برای افراد نیازمند به مددکاری و مداخله تشکیل شده و براساس این پرونده خدمات به این افراد ارائه می شود.
او از استاندار کرمانشاه که با جدیت پیگیر اجرای این طرح است قدردانی کرد و گفت: اعتبارات خوبی در قالب استانی و ملی به این طرح اختصاص یافته و کمبود اعتبار نداریم.

** تمام کودکان بی سرپست تحت حضانت بستگان
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در این زلزله 16 کودک هر 2 والدین خود را از دست دادند، گفت: این افراد اکنون تحت حضانت بستگان درجه یک خود هستند و هیچ کودکی در بهزیستی و یا در قالب فرزندخواندگی واگذار نشده است.
قادری فرهنگ مردم منطقه را یکی از دلایل واگذاری کودکان دانست و افزود: برای این کودکان مستمری برقرار شده و بهزیستی هزینه های تحصیلی آنها را نیز پرداخت می کند.
او تصریح کرد که اگر سرپرست این کودکان نتوانند از آنها حمایت کنند با مقامات قضایی هماهنگی داریم که سرپرستی انها را به کس دیگری از فامیل یا براساس پروتکل ها عمل کنیم که خوشخبتانه تاکنون موردی نداشته ایم.
وی در مورد زنان سرپرست خانوار هم گفت: 181 نفر از زنانی که در زلزله همسر خود را از دست دادند و یا قبل از وقوع این حادثه بی سرپرست شده بودند تحت پوشش قرار گرفتند.
او تصریح کرد که برای 26 معلول ضایعه نخاعی نیز یک مرکز نگهداری 32 تختخوابی در شهر کرمانشاه راه اندازی کردیم و در این مکان به آنان خدمات مورد نیاز ارائه می شود.
برای دیگر معلولان این حادثه نیز در قالب 2 برنامه آنها را ساماندهی کردیم که برای هشت نفر از آنها در شهر کرمانشاه منزل مسکونی تهیه کردیم تا آنجا ساکن باشند و سایر معلولان هم خودشان اصرار داشتند در سرپل ذهاب سکونت پیدا کنند.
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در ادامه گفت: کانکس ویژه به معلولان ساکن در شهر سرپل ذهاب واگذار کردیم که امکانات لازم از جمله سرویس بهداشتی و حمام داخل این کانکس وجود دارد.
به گفته قادری، با کمک بهزیستی و خیران اکنون هیچ معلولی در مناطق زلزله زده استان بدون کانکس نیست و غیر از این به آنها ویلچر و تشک نیز واگذار شده است.

** 15معلول ضایعه نخاعی بهبود می یابند
در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی مرکز توانبخشی راه اندازی کردیم و به صورت دائم به معلولان و نیازمندان اقدام های فیزیوتراپی انجام می شود.
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در ادامه تصریح کرد براساس نتایجی که پزشکان از روند مداوای 26 نفر از معلولان ضایعه نخاعی براثر زلزله گزارش کرده اند برآورد ما این است که بین 14 تا 15 نفر از آنها می توانند دوباره به زندگی برگردند و بهبود یابند.
قادری اظهار کرد این افراد با کارهای جراحی و بازتوانی می توانند به مرور بهبود پیدا کنند و تعدادی هم که به صورت کامل قطع نخاع شده اند و درمان پزشکی برای آنها در دنیا فعلا وجود ندارد.
وی در ادامه یادآوری کرد که ما از خانواده های معلولان تقاضا کردیم که اگر نمی توانند از معلولشان نگهداری کنند به ما اعلام کنند تا در مراکز توانبخشی در شهر کرمانشاه از آنها نگهداری کنیم که از این تعداد در مجموع اعم از سالمندان، معلولان ذهنی و روان 37 نفر در این مراکز به صورت موقت و تا زمان فراهم شدن شرایط خانواده هایشان مستقر هستند.
وی افزود: برخی از خانواده معلولان هم اعلام کردند که بهزیستی به ما امکانات بدهد و ما از معلولان نگهداری می کنیم که تمام امکانات مورد نیاز را در اختیار این خانواده ها قرار دادیم.

** تخریب 1852 واحد مسکونی مدجویان
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در مجموع 12هزار و 600 مددجو در 9 شهرستان زلزله زده زیرپوشش خدمات بهزیستی هستند، گفت: از این تعداد 9 هزار و 400 نفر معلول بودند.
به گفته قادری، در مجموع یک هزار و 825 منزل این مددجویان در این 9 شهرستان تخریب شده است.
وی با بیان اینکه بازسازی به 2 شکل انجام می شود، گفت: به مددجویان این اختیار را دادیم که یا خود واحدها را بازسازی کنند و یا به بهزیستی واگذار می کنند.
او به انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین بهزیستی، بنیاد مسکن و بسیج سازندگی اشاره کرد و افزود: مددجویانی که خود توان ساخت خانه ندارند ما خانه 85 متری را آنها می سازیم.
همچنین به مددجویانی که تمایل دارند خود خانه بسازند 100 میلیون ریال کمک بلاعوض به آنها پرداخت می کنیم.
وی اظهار کرد که 350 خانه را بهزیستی با کمک بنیاد مسکن و بسیج سازندگی می سازد و مابقی مددجویان خود اقدام به ساخت می کنند.
وی اضافه کرد که تا آخر اردیبهشت 150 واحد را تکمیل و تحویل مددجویان می دهیم و براساس برنامه ریزی تا آخر تابستان کل مددجویان روستایی وارد منازل خود می شوند.
وی از حمایت های استاندار کرمانشاه، بنیاد مسکن و بسیج سازندگی قدردانی کرد و گفت: تمام تلاش ما ساخت هرچه سریعتر منازل مسکونی مددجویان است.

** راه اندازی مراکز بهزیستی
به گفته مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، بزرگترین مرکز توانبخشی بعد از کرمانشاه در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع با همکاری شرکت ایمیدرو در سرپل ذهاب در حال احداث است.
وی اظهار کرد: در ثلاث باباجانی مرکز توانبخشی در مساحت 400 متری، در ازگله نیز مجتمع بهزیستی با 200 متر مربع، مجتمع بهزیستی روستایی ریجاب و چهار طرح اداری نیز در مناطق زلزله زده استان اکنون در دست ساخت است.
به گفته مدیرکل بهزیستی کرمانشاه، اورژانس اجتماعی در ثلاث باباجانی، دالاهو و روانسر افتتاح شده و اکنون غیر از قصرشیرین تمام شهرستان ها دارای اورژانس اجتماعی است.
قادری افزود: یک پایگاه خدمات اجتماعی در سرپل ذهاب برای پیشگیری از آسیب ها در محله های حاشیه نشین و مرکز روزانه سالمندان این شهر آماده بهره برداری است.
وی در پایان این گفت و گو گفت: زلزله حادثه بدی بود اما توانستیم فرصت های خوبی را برای ارائه خدمات به مردم فراهم کنیم.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.