روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه روز شنبه به نقل از خسرو شهبازی اعلام کرد: اجرای سامانه سردسیری ضمن رونق کشاورزی، باعث ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر کشاورزان می شود.
وی با اشاره به لزوم احداث سازه های حجمی توسط وزارت نیرو در نقاط تحویل آب به کشاورزان، تصریح کرد: با داشتن حجمی از آب، می توان آسانتر و با مدیریت بیشتر آب را به مزارع وارد کرد.
وی با اشاره به معضل چاه های فاقد پروانه در استان گفت: این چاه ها باید تعیین تکلیف و ساماندهی شوند.
وی با بیان اینکه 50 درصد چاه های دارای پروانه بهره برداری با موتور دیزل کار می کنند، افزود: باید این چاه ها برقی شده تا هزینه ها در این بخش کاهش یابد.
او همچنین با اشاره به تجهیز بیش از 70 هزار هکتار از زمین های استان کرمانشاه به روش های نوین آبیاری توسط سازمان جهاد کشاورزی برای بهینه سازی مصرف آب، به وزیر نیرو پیشنهاد کرد که هماهنگی لازم را در سطح ملی برای بهره برداری ارگان های نظامی، انتظامی، ادارات، دانشگاه ها، مراکز آموزشی از این روش ها به عمل آورند.
وی با ارائه پیشنهاد به وزیر نیرو برای صدور مجوز بهره برداری از چشمه ها و رودخانه ها به منظور اجرای روش های نوین آبیاری به جای روش سنتی، اضافه کرد: در روش های سنتی راندمان آبیاری حدود 28 درصد بوده اما در سیستم های نوین راندمان بهره بهره برداری از آب به 65 تا 90 درصد افزایش می یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه همچنین درخواست تخصیص 400 لیتر آب در ثانیه برای توسعه گلخانه ها در استان را مطرح کرد و گفت: با تامین این آب، گلخانه ها توسعه یافته و ضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی و بهینه سازی در مصرف آب، کمک شایان توجهی به رفع معضل بیکاری جوانان بخصوص دانش آموختگان بخش کشاورزی خواهد بود.
وی همچنین پیشنهاد تخصیص 900 لیتر آب در ثانیه از رودخانه سیروان و سد داریان را ارائه کرد و گفت: در صورت تحقق این امر از سوی وزارت نیرو، امکان احداث یک هزار و 100 هکتار باغ مدرن در شهرستان پاوه فراهم شده و باعث رونق هرچه بیشتر باغداری در این شهرستان مرزی خواهد شد.
شهبازی در ادامه خواستار تخصیص 50 درصدی آب بهای دریافتی از کشاورزان به تشکل های نظام بهره برداری به منظور نگهداری و ترمیم شبکه ها توسط تشکل های آب بران شد.
وی با اشاره به ضرورت افزایش 10 هزارهکتاری تخصیص آب (علاوه بر سهمیه قبلی) به مناطق زلزله زده شهرستان سرپل ذهاب، خاطرنشان کرد: این تخصیص در راستای کمک به زلزله زدگان و توسعه کشاورزی در این مناطق بسیار ضروری است.
وی گفت: پیشنهاد می شود در مناطق زلزله زده تخصیص آب به مدت 2 سال بدون حق آبه انجام شود تا بتوان کشاورزان منطقه را بازتوان کرد.
وی همچنین به وزیر نیرو پیشنهاد کرد که دستور بررسی احداث سدهای دیگری در استان شامل سد هواسان، سد کل کش، سد پاتاق، سد بیستون و سد تنگ چناره را صادر کنند.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
میزان تولید گندم آبی و دیم استان در سال زراعی 96-95 بیش از 841 هزار تن بود که از این میزان بیش از 646 هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.
همچنین 261 هزار و 880 تن جو آبی و دیم در سال زراعی 96-95 در استان کرمانشاه تولید شد.
سال زراعی گذشته با برداشت 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط استان کرمانشاه شکسته شد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.